محققان چینی پارچه هوشمند با قابلیت خنک سازی بدن ابداع کردند

محققان چینی نوعی پارچه هوشمند توسعه دادند که می‌تواند هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید عملکردی شبیه به کولر داشته و باعث خنک شدن بدن شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پارچه هوشمند ساخته شده توسط پژوهشگران چینی می‌تواند نور تابیده شده به خود را منعکس کند و بدین ترتیب افراد و […]

محققان چینی نوعی پارچه هوشمند توسعه دادند که می‌تواند هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید عملکردی شبیه به کولر داشته و باعث خنک شدن بدن شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پارچه هوشمند ساخته شده توسط پژوهشگران چینی می‌تواند نور تابیده شده به خود را منعکس کند و بدین ترتیب افراد و اشیایی که از این پوشش استفاده می‌کنند می توانند چند درجه خنک تر شوند.

محققان دانشگاه علم و فناوری هواژونگ پارچه هوشمند متا فابریک را طراحی کردند که در آن از ترکیباتی مانند دانه‌های میکروسکوپی و الیاف اکسید تیتانیوم، تفلون و نوعی پلاستیک به نام پلی لاکتیک اسید استفاده شده است. موادی مانند تفلون می‌تواند ماورا بنفش را منعکس کند. همچنین الیاف پلی لاکتیک اسید مادون قرمز را منتشر می کند و همگی آنها در یک الیاف بزرگ تر قرار داده شده اند.

گوانگمینگ تائو، محقق ارشد می گوید ساختار این پارچه هوشمند به گونه‌ای است که می‌تواند گرما را به طور حداکثری پراکنده کند. در آزمایش این پارچه نیز از یک جلیقه که نیمی از آن با متافابریک و نیم دیگری از پنبه تشکیل شده بود استفاده شد. در این آزمایش مشخص شد دمای پوست در زیر قسمت استفاده شده از متافابریک تنها یک درجه افزایش یافت. اما دمای پوست زیر بخش دیگر که از پنبه بوده است حدود 6 درجه افزایش دما داشته است.

سازندگان این پارچه هوشمند معتقدند عملکرد این ماده در هنگام تماس با پوست افزایش می یابد. به همین دلیل در صورت استفاده از آن بر روی یک پارچه ضخیم یا لباس معمولی امکان از بین رفتن خاصیت خنک کنندگی آن وجود دارد. این محقق می گوید هدف از طراحی این پارچه خنک کردن افراد و اشیایی است که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند. اما این پارچه می تواند در سایه نیز این اثر خنک کنندگی خود را حفظ کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال