راهکار جدید محققان چینی برای ساخت تراشه های کم مصرف

محققان چینی اعلام کردند با کمک شتاب‌دهنده‌های اپتوالکترونیک میتوان پردازنده های قدرتمندتر و سریعتری را همراه با مصرف انرژی کمتر تولید کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر شرکت های بزرگ مانند اینتل، سامسونگ و TSMC برای ساخت پردازنده های سریع تر با یکدیگر رقابت می کنند. البته قانون مور […]

محققان چینی اعلام کردند با کمک شتاب‌دهنده‌های اپتوالکترونیک میتوان پردازنده های قدرتمندتر و سریعتری را همراه با مصرف انرژی کمتر تولید کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر شرکت های بزرگ مانند اینتل، سامسونگ و TSMC برای ساخت پردازنده های سریع تر با یکدیگر رقابت می کنند. البته قانون مور همچنان محدودیت هایی را برای ساخت این تراشه ها به وجود می آورد. در این بین محققان چینی تحقیقات جدیدی را برای ساخت این گونه پردازنده‌ها آغاز کردند. طبق تحقیقات محققان استفاده از شتاب دهنده های ریاضی ماتریسی با قابلیت یکپارچه سازی مدارهای الکترونیکی و فوتونیک می‌تواند به ساخت پردازنده های بهتر با مصرف انرژی کمتر کمک کند.

 رهبران اصلی تحقیق در مورد این پردازنده‌های اپتوالکترونیک به نام های Pengfei Xu و Zhiping Zhou معتقدند استفاده از این تراشه ها ممکن است در همه انواع محاسبات مورد استفاده قرار نگیرد. اما در حل مسائل ماتریسی و کارهای سنگین مانند هوش مصنوعی، شبیه سازی و رندر گرافیکی می تواند کاربرد داشته باشد. زیرا از نظر مصرف انرژی و قدرت عملکرد نسبت به پردازنده های کنونی بسیار سرتر است. به گفته این محققان اپتوالکترونیک مبتنی بر سیلیکون می‌تواند برای انجام محاسبات ماتریسی همه منظوره حتی پس از قانون مور پلتفرم امیدوارکننده و جامعی را ارائه کند.

نمونه هایی از پیشرفت در توسعه فناوری های تبدیل تراشه‌های الکترونیک نوری به محصولات واقعی توسط محققان چینی انجام گرفت که شامل نمایش تراش فوتونی الکترونیکی یکپارچه ساخته شده از ۷۰ میلیون ترانزیستور و 850 بخش فوتونیکی با پهنای باند حافظه ۵۵ گیگابایت بر ثانیه خواهد بود که پیش از این در سال ۲۰۱۵ ساخته شد. در آن زمان مشخص شد هسته فوتونیک می تواند با استفاده از مزایای نور در محاسبات ماتریس خطی عملکرد بهتری را نشان دهد.

طبق یافته های اخیر محققان، در آینده برخی از کامپیوترها و سرورها از تراشه های الکترونیکی نوری در برنامه های کاربردی و برای تامین قدرت پردازشی استفاده خواهد شدد و در صورت پایان یافتن قانون مور میتوان از آن ها برای پردازنده های معمولی کامپیوترها نیز استفاده کرد. البته در ابتدا نیاز است تا این طرح ها پس از گذشت از مرحله آزمایشگاه امکان تولید تجاری نیز داشته باشند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال