داده های مریخ نورد چینی در مورد تغییرات آب و هوایی عجیب مریخ

مریخ نورد چینی داده هایی در مورد تغییرات عجیب آب و هوای مریخ در ۴۰۰ هزار سال پیش کشف کرده است. این داده ها نشان می دهند آب و هوای این سیاره به طرز عجیبی در ۴۰۰ هزار سال پیش دگرگون شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مریخ نورد چینی با […]

مریخ نورد چینی داده هایی در مورد تغییرات عجیب آب و هوای مریخ در ۴۰۰ هزار سال پیش کشف کرده است. این داده ها نشان می دهند آب و هوای این سیاره به طرز عجیبی در ۴۰۰ هزار سال پیش دگرگون شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مریخ نورد چینی با نام ژورانگ داده‌هایی را در الگوهای شنی این سیاره کشف کرده است. در آن تپه ها نمونه هایی از برآمدگی های عرضی دیده میشود.

دانشمندان طی رهبری لی چونلای، در رصد خانه ملی نجوم چین با کمک ابزارهای مریخ نورد چینی داده های جالبی را به دست آوردند. به گفته محققان شکل هلالی تپه ها در اثر هزاران سال فرسایش به این شکل درآمده است. در طول این زمان پشته های بادی عرضی TAR به شکل برآمدگی های تیره رنگ ایجاد میشوند. این TAR ها در همه جا و در عرض های جغرافیایی پایین تر نیز دیده میشوند. تاکنون دلیل شکل گیری این ویژگی توسط مدل های گردش جوی جهانی امکان پذیر نبوده است. مدل های گردش جوی می توانند جهت بادها را در این سیاره توضیح دهند.

طبق اطلاعات بدست آمده از داده های ژورانگ زیر این مواد تیره، مواد درخشان تری وجود دارد که اشکال هلالی تپه ها را توجیه می کند. همچنین تیان ون توانسته از مدار زمین حدود ۲۲۶۲ تپه درخشان را شناسایی کند. بر اساس تعداد دهانه های برخوردی احتمالا عمر آنها بین ۲.۱ میلیون تا ۴۰۰ هزار سال پیش است. طبق این نظریه تشکیل TAR های تیره تر به ۴۰۰ هزار سال پیش تعلق دارد.

در این تاریخ آخرین عصر یخبندان سیاره سرخ آغاز و پایان یافته است. تشکیل TAR ها نشان دهنده تغییر جهت باد در زمان پایان عصر یخبندان است. این پدیده در زمین نیز روی داده و تغییرات آب و هوایی آن را نشان میدهد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال