کروم یا فایرفاکس: کدام مرورگر می‌تواند مناسب شما باشد؟

مقایسه‎ی نظیر به نظیر مرورگرها کار خنده داری است چون به ندرت باعث تغییر نظر عموم می‎شود. شاید شما با این پیش زمینه‎ی فکری شروع به خواندن این مقاله کرده‎اید که کدام یکی از این دو مرورگر را ترجیح می‎دهید، و چنین چیزی کاملا اشکال ندارد. قصد ما متقاعد کردن شما برای استفاده از یکی […]

مقایسه‎ی نظیر به نظیر مرورگرها کار خنده داری است چون به ندرت باعث تغییر نظر عموم می‎شود. شاید شما با این پیش زمینه‎ی فکری شروع به خواندن این مقاله کرده‎اید که کدام یکی از این دو مرورگر را ترجیح می‎دهید، و چنین چیزی کاملا اشکال ندارد. قصد ما متقاعد کردن شما برای استفاده از یکی از آن‎ها نیست.
در واقع، ما تنها می‎خواهیم بررسی کنیم که چرا بعضی از افراد یکی را به دیگری ترجیح می‎دهند، و امیدواریم که این دلایل جنبه‎ها و ویژگی‎هایی از این مرورگرها را برای شما مشخص کنند که قبلا در نظر نگرفته بودید.
ولی اگر این مقایسه تنها تایید کننده‎ی انتخاب فعلی شما باشد، باز هم عیب ندارد.

چرا کاربران عاشق فایرفاکس هستند

خیلی از افراد یک نوع رابطه‎ی عشق-نفرت با فایرفاکس برای سالیان متوالی داشته‎اند. اولین تجربه‎ی آن‎ها با این مرورگر به شکل یک مرورگر دارای تب‎های مختلف بود که باعث شد از اینترنت اکسپلورر گریزان شوند (آن زمان اسم این مرورگر Firebird بود). همچنین این افراد عاشق این هستند که فایرفاکس پایبند به اصولش بوده است و ایده‎های جدید را امتحان کرده است.
البته این مرورگر با کامل ترین بودن فاصله دارد، ولی برای دوست داشتن چیزهای زیادی را در خود می‎بیند.

تنظیمات و اینترفیس قابل سفارشی شدن

یکی از بزرگترین مزیت‎های فایرفاکس این است که شما واقعا می‎توانید تجربه‎ی گردش در وب خود را سفارشی کنید، بسیار به مراتب بیشتر از هر مرورگر وب دیگر، از جمله کروم. سفارشی سازی در دو سطح است: اینترفیس و تنظیمات.

browser-firefox-customize
در رابطه با اینترفیس: شما می‎توانید نوار آدرس و دکمه‎ها را به اطراف بکشید و آن‎‎ها را هرچند بخواهید دوباره مرتب کنید، مفخی کردن مواردی که دوست ندارید نیز آسان است. مهم تر از آن ولی، قابلیت نصب “تم‎های کامل” است که می‎توانند به طور کامل ظاهر مرورگر شما را تغییر دهند، حتی تا جایی که چیزی از نظر ظاهری شبیه به کروم، اپرا، Maxthon و هر چیز دیگر در اختیار داشته باشید.
در رابطه با تنظیمات: شما می‎توانید با آزادی تمام به هر تنظیماتی در فایرفاکس از طریق صفحه‎ی about:config (و تمامی تنظیمات را به راحتی می‎توان جستجو کرد) دسترسی داشته باشید. کروم با صفحه‎ی chrome://flags خود چیز مشابهی در اختیار دارد، ولی قابل جستجو یا به همین میزان پیشرفته نیست، که اندکی می‎تواند دردآور باشد.

ویژگی‎های کاربر پسند

یکی از مزایای فایرفاکس این است که دارای دو ویژگی مفیدی است که کروم تنها از طریق اکستنشن‎ها می‎تواند دارای آن باشد (و حتی آن موقع هم عملکرد شبیه سازی شده به تمیزی و یکدستی فایرفاکس نیست). این دو ویژگی‎ عبارتند از گروه‎های زبانه‎ای (Tab Groups) و حالت مطالعه (Readingh mode).
قابلیت اول، ویژگی است که موزیلا واقعا در آن سنگ تمام گذاشته است، هم از نظر بصری و هم اجرا. با این ویژگی، شما می‎توانید تب‎های خود را در “مجموعه‎های” متفاوتی مرتب کنید و آزادانه بین آن‎ها هر زمان خواستید جابجا شوید. چنین چیزی برای سازماندهی و نظم داشتن و مبارزه با حواس پرتی بسیار عالی است.

browser-firefox-features
قابلیت Tab Groups در نسخه‎ی فایرفاکس 45 به عنوان یک قابلیت داخلی حذف شده است و به اکستنشن مجزایی تبدیل شده است که می‎توانید آن را نصب کنید.
حالت مطالعه هر چیزی که در صفحه است را حذف می‎کند، از جمله تبلیغات، سایدبارها، و تصاویر، تا شما بتوانید تنها بر هر پست یا مقاله‎ای که می‎خوانید تمرکز داشته باشید. همچنین این حالت رنگ متن و پس زمینه را تغییر می‎دهد تا چشمان شما راحت‎تر باشند.

استفاده‎ی سبک از منابع سیستمی

کروم در رابطه با استفاده‎ی سنگین از منابع سیستمی شهرت بدی دارد. رم سیستم را انگاری می‎خورد، میزان مصرف پردازنده اوج می‎گیرد و در نتیجه در دستگاه‎های پرتابل خیلی زود باتری تمام می‎شود. منصف باشیم، فایرفاکس هم زمانی که بحث مصرف منابع سیستمی به وسط می‎آید یک قدیس نیست، ولی در مقایسه با کروم یقینا کمتر حریص و بیشتر مواظب اوضاع است.

browser-firefox-resource
جنبه‎های منفی این هستند که فایرفاکس زمان شروع آهسته تری دارد (چون کروم دائما در پس زمینه فعال است) و سرعت‎های آهسته‎تر بارگذاری صفحات (چون چرخه‎های پردازنده را نظیر کروم نمی‎دزدد).
یک نکته‎ی دیگر مرتبط با منابع که باید اشاره شود این است که بارگذاری تب‎ها در فایرفاکس آهسته است، یعنی زمانی که شما تب‎های جدید را باز می‎کنید، تا زمانی که آن‎ها را انتخاب نکنید بارگذاری نمی‎شوند. چنین چیزی باعث می‎شود زمانی که شما چندین تب را فورا باز می‎کنید، کامپیوتر شما کم نیاورد.

حریم شخصی و متن باز

موسسه‎ی موزیلا یک سازمان غیر انتفاعی است، یعنی آن‎ها نظیر گوگل به دنبال سودآوری نیستند. در نتیجه، فایرفاکس اهمیتی به جمع آوری داده‎های شخصی شما یا بررسی عادات وب گردی شما نشان نمی‎دهد. به حریم خصوصی شما احترام می‎گذارد و می‎خواهد از چشمان فضول در امان باشید.

browser-firefox-privacy
از طرف دیگر، کروم تنها در رابطه با جمع آوری داده‎ها است. برای بسیاری از افراد، این دلیل به تنهایی کافی است تا از این مرورگر استفاده نکنند، و اگر شما نیز جزو آن‎ها هستید، پس فایرفاکس محلی است که به آن رو می‎آورید.
علاوه بر این، از تمامی مرورگرهای مهم، فایرفاکس تنها مرورگری است که متعهد به فلسفه‎ی نرم افزار متن باز است. بزرگترین مزیت این تعهد؟ هر فردی می‎تواند هر زمان به این کد نگاهی داشته باشد بنابراین کمتر احتمال وجود شرارت‎های مخفی وجود خواهد داشت.

چرا کاربران عاشق کروم هستند

کروم می‎تواند گاهی اوقات یک چیستان باشد. دلایل زیادی برای تنفر از آن وجود دارد، که به بعضی از آن‎ها در بالا اشاره شد، ولی چنان مرورگر خوش ساختی است که افراد زیادی حس به دام آن افتادن را دارند و مجبور به استفاده از آن هستند چون چیزی که نیاز دارند را جای دیگر ارضاء نمی‎کند.

وجود اکستنشن‎های مفید بسیار

دلیل اول برای محبوبیت مداوم کروم تعداد بی‎شمار اکستنشن‎هایی است که برای آن وجود دارد، و تنها مسئله کیفیت و کمیت این اکستنشن‎ها نیست، بلکه قضیه این حقیقت است که بسیاری از آن‎ها منحصرا برای کروم هستند چون توسعه دهندگان نمی‎توانند برای حفظ سایر نسخه‎ها مورد اذیت قرار گیرند.

browser-chrome-extensions
واقعیتش را بخواهید چنین چیزی بسیار تاثیر عمیقی دارد. شما ده‎ها اکستنشن ضروری برای افراد دارید، دسته‎ای از اکستنشن‎ها برای بالا بردن بهره‎وری کارها، و اکستنشن‎هایی که مدیریت تب را آسان می‎کنند. و روند چنین چیزی هم آهسته نمی‎شود، گواه این حرف اکستنشن‎های فوق العاده‎ای است که امسال عرضه شدند.
هیچ مرورگر دیگری قادر به شکست دادن کروم در حوزه‎ی اکستنشن‎ها نیست. در حقیقت، مرورگرهای دیگر در واقع در حال کار بر روی روش‎هایی به منظور نصب اکستنشن‎های کروم هستند تا بتوانند از عقب افتادن جلوگیری کنند. همین زمان است که شما متوجه‎ی برنده شدن کروم می‎شوید.

اینترفیس تمیز و عملکرد نافذ

فایرفاکس هر زمان که دوست داشته باشید اجازه‎ی سفارشی ساختن اینترفیس را می‎دهد، ولی شاید برای همین دلیل است که کروم اجازه‎ی دخالت در اوضاع را به شما نمی‎دهد چون مطمئن است که اینترفیسی که دارد آنقدر خوب است که باید باشد.
در واقع، زمانی که شما از همان ابتدای نصب این دو مرورگر را مقایسه می‎کنید، دست یافتن به این نظر که کروم به نسبت دیگری تمیزتر و صیقل یافته تر است آسان می‎باشد. انتخاب آن آسان‎تر و استفاده از آن مبتکرانه‎تر است علاوه بر اینکه حس‎ می‎شود سریعتر هم است.
اگر دوست ندارید دخالتی در اوضاع داشته باشید، پس کروم انتخاب عالی است. همین عامل هم است که باعث می‎شود کروم انتخابی بهتر برای افرادی باشد که زیاد فنی نیستند، چون احتمال تصادفی خراب کردن اوضاع کمتر می‎شود.

browser-chrome-webdev
ما قبلا اشاره کردیم که فایرفاکس منابع سیستمی کمتری به نسبت کروم استفاده می‎کند، ولی برای اینکه کروم به پردازنده و رم شما فشار می‎آورد و مقدار زیادی را به خود اختصاص می‎دهد، دلیلی وجود دارد: تمامی‎ این‎ها به این مرورگر اجازه می‎دهد سرعت فوق العاده بالایی داشته باشد، که سبب روان‎تر شدن تجربه‎ی کاربری می‎شود.
هرچیزی بهایی دارد و این شما هستید که بخواهید تصمیم نهایی را بگیرید. عملکرد مهم است، ولی همه چیز نیست.

امنیت فول العاده بالا

اگر قصد استفاده از کروم را دارید، باید تا حد زیادی این فرض را داشته باشید که گوگل هر حرکت شما را مد نظر داشته و جاسوسی شما را می‎کند. نه اینکه واقعا گوگل در حال جاسوسی شما باشد، ولی با توجه به مقدار داده‎ای که جمع آوری می‎شود، شما باید انتظار حریم خصوصی را داشتن بی خیال شوید.
به هرحال، نکته‎ی جالب ماجرا این است که کروم زمانی که بحث مسائل مربوط به بد افزار، جاسوسی، و یا هرگونه از حملات دیگر اینترنتی به وسط کشیده می‎شود، به نسبت فایرفاکس مرورگر امن‎تری است. به عنوان مثال، کروم زمان همگام سازی بین دستگاه‎های مختلف دارای رمز نگاری مبدا به مقصد است، در حالی که فایرفاکس چنین چیزی را ندارد.

browser-chrome-security
ولی نکته‎ی مهمتر اینکه، پردازش‎های کروم در یک سندباکس اجرا می‎شوند، یعنی این پردازش‎ها به فایل‎ها و اطلاعات در سطح سیستمی دسترسی ندارند. اگر یک وب سایت قصد اجرای یک کد مخرب را داشته باشد، این کد در بین حدود سندباکس نگه داری می‎شود و اثرات بادوامی نخواهد داشت.

توسعه‎ی وب بسیار پیشرفته

یکی از دلایل بزرگی که محبوبیت کروم دوام یافته است این است که توسط گوگل توسعه یافته است. از آنجایی که توسعه دهندگان خود گوگل قویا در تحول وب دخیل هستند، کروم طبیعتا پیشرفته‎ترین پیشرفت‎ها را در خود می‎بیند.
به عنوان مثال، کروم در پذیرش استانداردهای وب بسیار سریع عمل می‎کند انگاری چند وقتی می‎شود این استانداردها وجود داشته‎اند. یک مثال پذیرش WEBP است، یک استاندارد جدید برای تصاویر که درحال محبوب شدن است. مثال دیگر: زمانی که یوتیوب اولین بار ویدیوهای 60 fps را معرفی کرد، تنها کروم امکان مدیریت و اجرای آن‎ها را داشت.

browser-chrome-webdev
ولی کروم همچنین ابزار توسعه‎ی وب بسیار شگفت انگیزی دارد، که برای همین است که این مرورگر انتخاب اکثر برنامه نویسان و طراحان حرفه‎ای وب است. فایرفاکس دارای Firebug است، ولی DevTools گوگل بی نظیر است. این اکستنشن‎های توسعه‎ی وب کروم فقط جذاب هستند و آن وجودیت و ماهیت اصلی را در خود ندارند.

کروم در برابر فایرفاکس: انتخاب، انتخاب شما است

هیچکس نمی‎تواند به جای شما تصمیم بگیرد. هر شخصی که بگوید یک مرورگر به طور عینی از مرورگر دیگری بهتر است یا شخصی بدون صداقت یا فردی خام است. همه چیز به کامپیوتر شما ختم می‎شود، با مرورگر خود چکار می‎کنید، و به چه نوع اصولی پایبند هستید.
اگر نسبت به حفظ حریم شخصی در محیط آنلاین اهمیت می‎دهید، امکان بیشتر سفارشی کردن را دوست دارید، و می‎خواهید از منابع تا جای ممکن تا حد کمی استفاده کنید، پس فایرفاکس را انتخاب کنید. اگر سرعت، امنیت و اکستنشن‎هایی می‎خواهید که جای دیگری پیدا نمی‎شوند، گوگل انتخاب شما می‎تواند باشد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال