کروم در برابر فایرفاکس؛ چه چیزهایی لازم است که بدانید؟

عملکرد دلیل اصلی این‎که بسیاری از افراد مرورگرهای مختلفی را انتخاب می‎کنند، تفاوت‎های عملکردی درک شده در بین آن‎ها است. همه دوست دارند سریع‎ترین مرورگر را بر روی دستگاه خود داشته باشند تا تاخیرهای باز شدن مرورگر و کندی مسیریابی را کاهش دهند. هر دوی مرورگرهای کروم و فایرفاکس در بازار مرورگرها سریع تصور می‎شوند. […]

عملکرد

دلیل اصلی این‎که بسیاری از افراد مرورگرهای مختلفی را انتخاب می‎کنند، تفاوت‎های عملکردی درک شده در بین آن‎ها است. همه دوست دارند سریع‎ترین مرورگر را بر روی دستگاه خود داشته باشند تا تاخیرهای باز شدن مرورگر و کندی مسیریابی را کاهش دهند.

هر دوی مرورگرهای کروم و فایرفاکس در بازار مرورگرها سریع تصور می‎شوند. ولی فایرفاکس با اختلاف بسیار اندکی در جلو قرار دارد. طبق تست مرورگر وب‎سایت TopTenReviews، فایرفاکس از نظر عملکرد چند ثانیه‎ای جلوتر است. زمان اولیه‎ی باز شدن مرورگر نیز برای فایرفاکس کمتر است، یعنی باز شدن و استفاده از این مرورگر با سرعت بالایی صورت می‎گیرد.

عملکرد در دستگاه‎های مختلف متفاوت است: اگر می‎خواهید بر روی یک دستگاه قدیمی مرورگر را باز کنید، پس فایرفاکس یقینا انتخاب بهتری است. کروم از تک تک پردازش‎‌ها برای هر تب و افزونه (به دلایل امنیتی) استفاده می‎کند، ولی این قابلیت باعث مصرف  رم بیشتری نیز می‎شود. در دستگاه‎هایی که حافظه‎ی رم کمتری دارند (چیزی زیر 4 گیگابایت)، کروم می‎تواند آهسته باشد و هر چند وقت یک‎بار نیز حتی هنگ کند. از طرف دیگر، فایرفاکس تقریبا 20 تا 60 درصد به نسبت کروم رم کمتری استفاده کرده و بهتر بر روی دستگاه‎های دارای کمتر از 4 گیگابایت رم، اجرا می‎شود. زمانی که بحث عملکرد کلی بر روی یک کامپیوتر متوسط می‎آید، فایرفاکس به نظر می‎رسد که به وضوح برنده باشد.

بهره‎وری و بازده

وجود یک مرورگر سریع بی اهمیت است اگر ابزار کافی که به شما کمک کنند وظایف ضروری خود را انجام دهید، نداشته باشید. هردوی مرورگرهای فایرفاکس و کروم قابلیت‎های بی‎نقص همگام شدن را عرضه می‎کنند. شما می‎توانید کل داده‎های مرورگر، رمزهای عبور و فرم‎های تکمیل شده را بین چندین پلت‎فرم در هر کدام از مرورگرها، همگام کنید. تنها چیزی که احتیاج دارید یک شناسه برای مرورگرتان است و همه چیز در آن واحد همگام می‎شود.

از نظر افرادی که خدمات گوگل را ترجیح‎ می‎دهند، کروم انتخاب بهتری است چون یک یکپارچگی بومی با تمامی اپلیکیشن‎های گوگل، از جمله (ولی به این‎ها محدود نیست) جیمیل، گوگل درایو، Google Docs و غیره، ارائه می‎دهد. کروم وب‎‎استور به شما اجازه می‎دهد افزونه‎های مختلف را برای اضافه کردن قابلیت‎های اضافی به مرورگر خود دانلود کنید.

فایرفاکس هم‎چنین مجموعه‎ای وسیعی از افزونه ها در وب‎استور خودش دارد و تعداد آن‎ها حتی از افزونه‎های کروم هم بیشتر است. هردو مرورگر اپلیکیشن‎های مبتنی بر مرورگر دارند که شما می‎توانید دانلود و در پنجره‎ی مرورگر استفاده کنید.

فایرفاکس ممکن است طیف وسیعی از افزونه‎ها داشته باشد ولی گوگل کروم اپلیکیشن‎های فوق‎العاده‎ای ارائه می‎دهد که حتی برای فایرفاکس هم دیده نمی‎شوند. چنین اپلیکیشن‎هایی شامل Google Docs، Word Online، وان‎درایو، دراپ‎باکس و غیره می‎شوند. این دفعه کیفیت و موجودیت بر کمیت غلبه می‎کند. کروم به نظر می‎رسد که اگر اپلیکیشن‎ها و ابزار مبتنی بر مرورگر متفاوت می‎خواهید، انتخاب بهتری باشد.

حریم خصوصی

مرورگر فایرفاکس شرکت موزیلا یک مرورگر متن باز است که توسط یک سازمان غیرانتفاعی توسعه یافته که نیاز به دنبال کردن عادات گردش در وب یا داده‎های دیگر را ندارند. از طرف دیگر، گوگل یک شرکت هدایت شده به واسطه‎ی کسب درآمد و سود است که از داده‎های گردش در وب شما به منظور ارائه‎ی پیشنهادات جستجویی و تبلیغاتی که به واسطه‎ی همین امر نشان داده می‎شوند، استفاده می‎کند.

فایرفاکس تنها مرورگر مهمی است که تجربه‎ی متن باز را ارائه می‎دهد، یعنی هر شخصی از هرجایی می‎تواند نگاهی به کد آن انداخته و حتی آن را طبق سلیقه‎ی خود تغییر دهد. گوگل کروم نیز یک خویشاوند متن باز به اسم “Chromium” دارد که به طور متداول روی سیستم‎عامل لینوکس استفاده می‎شود.

اگر شما جزو آن‎دسته از افرادی هستید که نسبت به درز داده‎های گردش در وب خود یا هرچیزی که به وب مرتبط است، حساس است، در نتیجه فایرفاکس انتخاب عالی خواهد بود چون هرگز سعی در جمع‎آوری داده‎های شما به هر دلیلی نخواهد داشت. کروم از طرف دیگر ممکن است داده‎های شما را برای ارائه‎ی محتوای مناسب دنبال کند (چنین چیزی خطرناک نیست ولی باز هم اندکی تجاوز به حریم خصوصی به شمار می‎رود).

به طور کلی، گوگل به احتمال بیشتر دارای وسایل و فرصت لازم برای جمع‎آوری و ذخیره‎ی اطلاعات گردش در وب شما است. هم‎چنین فرصت‎هایی بیشتری نیز برای مرتبط کردن فعالیت‎های گردش در وب شما با استفاده از IP تان دارد که از آن می‎تواند در شبکه‎ی وسیع تبلیغات آنلاین خود استفاده کند. استفاده از کروم باعث می‎شود که گوگل احتمال شانس بالاتری برای جمع‎آوری داده‎های بیشتر در رابطه با عادات گردش در وب داشته باشد.

امنیت

هر دوی این مرورگرها زمانی که بحث امنیت کاربران به وسط کشیده می‎شود، قابلیت‎های بی‎نظیری ارائه می‎دهند. گرچه، گوگل کروم به علت این‎که از پردازش‎های فردی برای هر تب باز استفاده می‎کند در این زمینه پیشی می‎گیرد.

این قابلیت رم بیشتری استفاده می‎کند، ولی باعث می‎شود که وب‎سایت‎های مخرب به آسانی نتوانند به اطلاعات یا فایل‎های شما دسترسی داشته باشند. هر پردازش در یک سندباکس اجرا می‎شود یعنی حتی اگر وب‎سایت کد مخربی با اجرا کند، چنین چیزی سیستم شما را تحت تاثیر قرار نداده و از نظر تئوری در همان مرز سند‎باکس نگه داشته خواهد شد.

کروم هم‎چنان فاقد قابلیت به صورت امن رمزنگاری تمامی داده‎های رمزعبور ذخیره شده‎ی شما با یک شاه کلید است. از طرف دیگر فایرفاکس به شما اجازه‎ی استفاده از یک رمز عبور مستر به منظور رمزنگاری تمامی رمزعبورهای ذخیره شده را می‎دهد. فایرفاکس هم‎چنین تعدادی افزونه مبتنی بر امنیت دارد که باعث می‎شود گردش در وب شما امن‎تر هم شود. چنین افزونه‎هایی شامل (ولی به این‎ها محدود نیست) NoScript, Perspectives و غیره می‎شوند، در حالی‎که کروم نیز فاقد چنین افزونه‎هایی است.

شاید به این مقاله نیز علاقه‎مند باشید:

کروم یا فایرفاکس: کدام مرورگر می‌تواند مناسب شما باشد؟

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال