تغییرات آب و هوایی باعث گسترش تروپوسفر زمین شده است

مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد تروپوسفر زمین در اثر تغییرات آب و هوایی در حال گسترش است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تروپوسفر یا همان پایین ترین لایه زمین در فاصله شش کیلومتری از سطح دریاهای قطبی قرار دارد. و فاصله آن از سطح مناطق استوایی نیز به ۱۸ کیلومتر می رسد. […]

مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد تروپوسفر زمین در اثر تغییرات آب و هوایی در حال گسترش است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تروپوسفر یا همان پایین ترین لایه زمین در فاصله شش کیلومتری از سطح دریاهای قطبی قرار دارد. و فاصله آن از سطح مناطق استوایی نیز به ۱۸ کیلومتر می رسد. این لایه گرمترین و مرطوب ترین لایه اتمسفر محسوب می شود. پس از آن نیز شاهد هوای سرد تر و خشک تر هستیم. این لایه میزبان رویدادهای آب و هوایی نیز هست.

 مطالعات سال ۲۰۰۰ نشان داده بود که تروپوسفر در حال گسترش است. گرم شدن این لایه باعث بالا دادن لایه ای به نام تروپوپوز است که وظیفه جدا کردن تروپوسفر و لایه بالاتر به نام استراتوسفر را دارد. اکنون گرم شدن کره زمین باعث گسترش تروپوسفر شده است که عامل اصلی آن نیز انتشار بیش از حد کربن دی اکسید است.

 طبق مطالعات اخیر دانشمندان در ۴۰ سال گذشته در هر دهه تروپوسفر در نیمکره شمالی حدود ۵۰ تا ۶ متر افزایش پیدا کرده است. داده های جمع آوری شده از بالون های هواشناسی و داده های رادیویی جی پی اس از ماهواره ها امکان محاسبه سرعت افزایش تروپوپوز را فراهم می‌کند. در این مطالعه به بررسی تاثیر فعالیتهای انسانی بر افزایش تروپوپوز نیز پرداخته است.

این دانشمندان در تحقیق خود رویدادهای طبیعی تاثیرگذار بر افزایش تروپوسفر را نیز بررسی کردند. آنها متوجه شدند که افزایش این لایه تنها به تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیتهای انسانی مربوط است. به گفته بیل راندل نویسنده اصلی این تحقیق گسترش این لایه نشان دهنده تغییر ساختار جو است که در نهایت به تغییرات آب و هوایی منجر خواهد شد. همچنین به دلیل وجود گازهای گلخانه ای در نهایت به تخریب جو زمین می‌انجامد. البته گسترش تروپوسفر در ابتدا ممکن است بی اهمیت به نظر بیاید. اما افزایش شدت طوفان های تندری را باعث خواهد شد. همچنین هواپیماهای در پرواز نیز نیاز به ارتقاع گرفتن بیشتر دارند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال