کامپیوترهای جدید Colfax Ninja به چیپ سوپرکامپیوتر 72 هسته ای Knights Landing شرکت اینتل مجهز خواهند شد

به تازگی شرکت Colfax از به کارگیری چیپ‌های Xeon Phi شرکت اینتل با اسم رمز Knights Landing در کامپیوترها و ابرکامپیوترهای Ninja خود خبر داده و اذعان داشته که این چیپ‌های سوپرکامپیوتر، قدرتمندترین چیپ‌هایی هستند که تا به امروز تولید شده‌اند. پیشتر نیز شرکت اینتل اعلام کرده بود که این چیپ‌ها را در تعداد محدود تولید […]

به تازگی شرکت Colfax از به کارگیری چیپ‌های Xeon Phi شرکت اینتل با اسم رمز Knights Landing در کامپیوترها و ابرکامپیوترهای Ninja خود خبر داده و اذعان داشته که این چیپ‌های سوپرکامپیوتر، قدرتمندترین چیپ‌هایی هستند که تا به امروز تولید شده‌اند. پیشتر نیز شرکت اینتل اعلام کرده بود که این چیپ‌ها را در تعداد محدود تولید خواهد کرد.

این سیستم‌های قدرتمند با هدفی که حالا دنبال می‌شوند، تولید نشده و قرار بود که از آنها به عنوان قدرتمندترین سوپرکامپیوتر جهان یاد شود. اما حالا که چیپ Knights Landing در کیس‌های این شرکت به کار گرفته شده، می‌توان آن را عنوان یک پردازشگر کمکی که مجموع قدرت را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد، در نظر داشت. کیسی که شرکت Colfax در اختیار کاربران قرار خواهد داد، Ninja Developer Platform Pedestal نام داشته و ارزان‌ترین مدل آن با قیمت 4983 دلار به 240 گیگابایت هارد جامد، 96 گیگابایت حافظه‌ی DDR4 و 4 ترابایت حافظه‌های مکانیکی مجهز شده است. اگر کاربران بخواهند کیسی دیگر با همین مشخصات و دو هارد جامد 1.6 ترابایتی و دو هارد 6 ترابایتی داشته باشند نیز باید 7577 دلار پول پرداخت نمایند. سیستم خنک‌کنندگی آبی نیز از ویژگی‌های اصلی این کیس‌ها به حساب می‌آید.

سیستم قدرتمندتری که شاید طرفداران زیادی را نیز داشته باشد به یک ابرکامپیوتر کوچک شباهت دارد که Ninja Developer Platform Rack نام داشته و با قیمت پایین 19703 دلار، به همان مشخصات اول (240 گیگابایت هارد جامد، 96 گیگابایت حافظه‌ی رم و 4 ترابایت هارد مکانیکی)، مجهز خواهد شد. همچنین سیستم‌عامل این کیس‌ها CentOS 7.2 Linux می‌باشد و هنوز مشخص نیست که این کامپیوترها از Windows نیز پشتیبانی می‌نمایند یا نه، اما اینتل سیستم‌عامل Windows را برای چیپ 72 هسته‌ای خود پیشنهاد نداده است.

پیشتر نیز بسیاری از نمونه‌های مشابه این سوپرکامپیوتر در اختیار کاربران قرار گرفته بود که به چیپ‌های پردازشی 22 هسته‌ای نیز مجهز بود. البته باید اشاره کنیم که این قیمت‌ها و سیستم‌هایی که شرکت Colfax آنها را توسعه داده برای بازی کردن و خوش‌گذرانی نیستند! این ابرکامپیوترها برای استفاده‌ی محققین و به کارگیری در پروژه‌های تحقیقاتی تولید شده‌اند و می‌توانند در این زمینه و پیش از تولید محصول مورد نظر، استفاده شوند. جدای از این موضوع، بازی‌های رایانه‌ای به هیچ‌وجه برای استفاده کردن از قدرت یک چیپ 72 هسته‌ای بهینه و برنامه‌ریزی نشده‌اند.

در نهایت باید اشاره داشته باشیم که توان پردازشی فوق‌العاده بالای چیپ Knights Landing شرکت اینتل باعث شده تا در آینده ما شاهد استفاده این چیپ 72 هسته‌ای در ابرکامپیوترهایی که در مرکز ملی پژوهش های انرژی محاسبات علمی کالیفرنیا و دیگر مراکز بزرگ دنیا فعال هستند، خواهیم بود. قدرت فوق‌العاده بالایی که این چیپ دارد سبب شده تا اینتل بتواند یکی از قدرتمندترین چیپ‌های دنیا با توان پردازشی 54.9 ترافلاپ را تولید نماید.