ساخت میکروربات دارورسان با خاصیت تقسیم شدن به قطعات کوچکتر

میکروربات دارورسان جدید می تواند خود را به قطعات کوچکتر تقسیم کند و سپس به حالت اولیه باز گردد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان نوعی میکروربات با هدف داروزیانی در بدن ساخته اند که می تواند به قطعات کوچکتر تبدیل شود. این خاصیت بطور بالقوه امر دارو رسانی را راحت تر […]

میکروربات دارورسان جدید می تواند خود را به قطعات کوچکتر تقسیم کند و سپس به حالت اولیه باز گردد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان نوعی میکروربات با هدف داروزیانی در بدن ساخته اند که می تواند به قطعات کوچکتر تبدیل شود. این خاصیت بطور بالقوه امر دارو رسانی را راحت تر خواهد کرد.

در بدن انسان راه های پر پیچ و خم بسیاری وجود دارد که در آنها موانع غیرقابل نفوذ نیز وجود دارد که عبور از آنها حتی برای ربات هایی که با چشم غیرمسلح دیده می شوند نیز دشوار است. ربات هایی که تاکنون توسعه داده شدند نیز امکان نفوذ به مناطق کوچک و تنگ را دارا هستند. اما این ربات به دلیل اندازه کوچک خود نمی توانند داروها را در حجم زیاد حمل کنند. در این بین استفاده از رباتی که بتواند تغییر شکل بدهد می تواند این مشکل را برطرف کند.

به همین دلیل تیمی از دانشمندان بین المللی تلاش کردند تا با کمک فروسیال برای ساخت ربات استفاده کنند. این ماده ترکیب کلوییدی از اکسیدآهن و روغن هیدروکربن است. نیروی مورد نیاز نیز از آهنربای کروی و چرخشی گرفته شد تا رباتی که به قطعات ریز تقسیم شد بتواند در مناطق تنگ و غیرقابل نفوذ حرکت کند.

آزمایش این میکروربات نیز در یک هزارتوی ساخته شده توسط محققان انجام گرفت تا کاربرد بالقوه آن نشان داده شود. این ربات توانست با تقسیم شدن به قطعات ریز و کوچک خود را به انتهای این هزارتو برساند. تنها مشکل برای استفاده از این ربات در کاربردهای زیست پزشکی استفاده از سیستم کنترل مغناطیسی است که به اندازه کافی قوی نیست و در حال حاضر نمی‌تواند به بافت انسان نفوذ کند.

از دهه ها پیش تاکنون بارها از فناوری جدید میکروباتیک برای کاربردهای پزشکی استفاده شده است. در آینده نیز شاهد ربات های ساخته شده از مایعات ژل ها و الاستومرها خواهیم بود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال