خنکسازی شهرها از طریق چمن مصنوعی و فناوری ذخیره‌سازی آب

چمن مصنوعی در زمین‌های ورزشی می‌توانند آب باران را از طریق فناوری جدید ذخیره کنند. با استفاده از این روش می‌توان به ذخیره آب باران در زیر چمن پرداخته و در نتیجه به خنک شدن شهرها کمک کرد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، زمین‌های ورزشی یا چمن‌های مصنوعی نسبت به زمین‌های عادی […]

چمن مصنوعی در زمین‌های ورزشی می‌توانند آب باران را از طریق فناوری جدید ذخیره کنند. با استفاده از این روش می‌توان به ذخیره آب باران در زیر چمن پرداخته و در نتیجه به خنک شدن شهرها کمک کرد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، زمین‌های ورزشی یا چمن‌های مصنوعی نسبت به زمین‌های عادی هزینه نگهداری کمتری خواهند داشت. از طرفی چمن‌های غیرطبیعی در هوای گرم دمای بسیار بالایی دارند. روش جدید دانشمندان علاوه بر خنک کردن زمین‌ها و چمن‌های مصنوعی قابلیت ذخیره سازی آب باران در زیر چمن را خواهد داشت.

طبق گزارش منتشر شده مزارع چمن طبیعی اغلب به دلیل وجود ذخیره آب در خاک و در چمن بسیار خنک‌تر از چمن‌های مصنوعی هستند. تبخیر آب چمن‌های طبیعی می‌تواند یک اثر خنک کنندگی در فضا ایجاد کند. در مقابل چمن مصنوعی با جلوگیری از رسیدن آب به خاک زیرین باعث خشک شدن آن خواهد شد. البته می‌توان با آبپاشی اثر خنک کنندگی و تبخیری کوتاه مدت ایجاد کرد.

محققان هلندی با استفاده از آزمایش‌های موفق در داخل ساختمان قطعات آزمایشی ماده ای با ساختار پلیمری شبکه ساختند که می‌تواند برای ذخیره آب در زیر خاک و چمن در پشت بام‌های سبز و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. در این ایده زمانی که باران می‌بارد باران از چمن و لایه‌های دیگر عبور کرده و در یک مخزن جمع می‌شود. مجموعه‌ای از استوانه‌های عمودی که با پشم سنگ پر شده‌اند می‌توانند مقداری از آن آب را به بالای مخزن بکشانند.

با توجه به افزایش دما در فضای بیرونی که باعث گرم شدن چمن خواهد شد آب از سیلندرها از طریق فوم، ماسه و چمن به سمت بالا آمده و تبخیر می‌شود. این اثر خنک کنندگی تبخیری شبیه به فرایند خنک کنندگی چمن طبیعی و خاک خواهد بود.