همکاری محققان ایرانی در ساخت اسپری از بین برنده باکتری های مضر غذا

گروهی از دانشمندان با همکاری دو محقق ایرانی ماده ای را برای از بین بردن باکتری های مضر غذا ابداع کردند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دو محقق ایرانی به نام زینب حسین دوست و پروفسور توحید دیدار با کمک چند تن از دانشمندان روشی را برای حذف باکتری های مضر موجود […]

گروهی از دانشمندان با همکاری دو محقق ایرانی ماده ای را برای از بین بردن باکتری های مضر غذا ابداع کردند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دو محقق ایرانی به نام زینب حسین دوست و پروفسور توحید دیدار با کمک چند تن از دانشمندان روشی را برای حذف باکتری های مضر موجود در غذا ارائه کردند.

در این روش از چند ویروس ایمن برای از بین بردن باکتری ها استفاده شده است. این ویروس ها می توانند درون محلول به شکل اسپری غذا را پاکسازی کنند. ویروس های مورد نظر با نام باکتریوفاژ به شکل دانه های میکرو ژل درون این ماده قرار دارند. آنها برای انسان بی ضرر بوده و قادرند از باکتری ها تغذیه کنند. میکروفاژها برای شکار، انواع خاص از باکتری ها را انتخاب می کنند و باعث از بین رفتن بی رویه باکتری ها چه مضر و چه مفید نخواهند شد.

در محلول ساخته شده از این روش، دانه های میکروژل نوعی ماده محلول مایع تشکیل میدهد که با یک ترکیب آلی میتواند یک غشای پلیمری نازک دو لایه تشکیل دهد. نقش های پلیمری حاوی محلول باید به مدت ۱۰ دقیقه در خلا قرار گیرد.

در آزمایش های انجام شده برای تست این محلول اسپری مورد نظر توانست باکتری های موجود روی کاهو و گوشت آلوده را طی ۹ ساعت از بین ببرد. این دانشمندان قصد دارند با اضافه کردن انواع دیگر باکتریوفاژ به این محلول آن را توسعه داده تا بتواند برای از بین بردن انواع دیگر باکتری مورد استفاده قرار بگیرد. از این اسپری می توان هنگام فراوری و یا بسته بندی مواد غذایی و حتی کشت محصولات نیز استفاده کرد.