کنجکاوی توانست شواهدی از وجود آب در مریخ شناسایی کند

مریخ نورد کنجکاوی ناسا که مدت‌ زیادی را در مریخ به کاوش مشغول است اکنون توانسته مدارکی مبنی بر وجود آب در گذشته این سیاره را شناسایی کند. این شواهد نشان دهنده شرایط شکل‌گیری حیات در مریخ بوده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کاوشگر کنجکاوی شواهدی را ارسال کرده است که […]

مریخ نورد کنجکاوی ناسا که مدت‌ زیادی را در مریخ به کاوش مشغول است اکنون توانسته مدارکی مبنی بر وجود آب در گذشته این سیاره را شناسایی کند. این شواهد نشان دهنده شرایط شکل‌گیری حیات در مریخ بوده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کاوشگر کنجکاوی شواهدی را ارسال کرده است که نشان می‌دهد سیاره مریخ میلیارد‌ها سال پیش دارای چرخه‌های تر و خشک بوده و شکافت‌های گلی پیدا شده قدمت طولانی در این سیاره دارند. وجود این شواهد می‌تواند احتمال وجود حیات در این سیاره را نیز بیشتر کند.

این شواهد شامل تکه‌های حفاظت شده از شکاف‌های گلی است که قدمتی بسیار طولانی داشته و چرخه‌هایی از تری و خشکی را در این سیاره را نشان می‌دهد. وجود چنین چرخه‌هایی می‌تواند نشان دهنده این موضوع باشد که مریخ زمانی میزبان حیات میکروسکوپی بوده است. حتی در زمین نیز یکی از نظریه‌های شکل‌گیری حیات به وجود چنین چرخه‌هایی اشاره داشته است. این چرخه‌های حیات میتوانند برای ایجاد بلوک‌های سازنده ترکیبات شیمیایی پیچیده شرایط ایده‌آلی را ایجاد کنند. اکنون فرضیه وجود حیات در مریخ نیز یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

ویلیام رابین، محقق ارشد در پژوهش‌های مربوط به مریخ می‌گوید: این اولین بار است که توانسته‌ایم شواهد ملموسی در مورد اقلیم باستانی مریخ کشف کنیم. چرخه های تر و خشک منظم همانند زمین در این سیاره شناسایی شده است. به طوری که می‌توان گفت این چرخه‌ها برای شکل‌گیری حیات و تکامل مولکولی ضروری بوده است.

شواهد به دست آمده توسط مریخ نورد کنجکاوی در سال ۲۰۲۱ و در دهانه گیل در سیاره مریخ ثبت شد. این شواهد شامل طرح‌های خاص چند ضلعی بود که هرگز پیش از این در مریخ دیده نشد. پس از مشاهده کنجکاوی این شکاف‌ها را نمونه برداری کرده و داده‌های مربوط به آن را برای تیم پشتیبانی ارسال کرد. بررسی‌های انجام شده زیر سطح این خاک نشان می‌دهد دو لایه متفاوت یکی غنی از رس و دیگری غنی از مواد معدنی مانند سولفات در این خاک وجود دارد. ماده معدنی سولفات نیز در زمان خشک شدن آب ایجاد می‌شود. همین موضوع می‌تواند مدرک مهمی مبنی بر وجود آب و چرخه‌های تر و خشک در این سیاره باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال