داده‌های تلسکوپ جیمز وب جرم فشرده قلب ابرنو اختر مشهور ۱۹۸۷ را فاش کرد

دانشمندان با استفاده از داده‌های مربوط به تلسکوپ فضایی جیمز وب توانستند به یکی از مسائل مهم در مورد ابرنو اختر مشهور ۱۹۸۷ دست پیدا کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در بررسی‌های مربوط به داده‌های تلسکوپ جیمز وب دانشمندان متوجه شدند در قلب این ابرنو اختر سیاهچاله وجود ندارد. در سال […]

دانشمندان با استفاده از داده‌های مربوط به تلسکوپ فضایی جیمز وب توانستند به یکی از مسائل مهم در مورد ابرنو اختر مشهور ۱۹۸۷ دست پیدا کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در بررسی‌های مربوط به داده‌های تلسکوپ جیمز وب دانشمندان متوجه شدند در قلب این ابرنو اختر سیاهچاله وجود ندارد. در سال ۱۹۸۷ انفجار نور در ستاره‌ای در حال مرگ در ابر ماژولانی باعث ایجاد یک ابرنو اختر شد. پس از آن اختر شناسان به دنبال کشف هسته‌ باقیمانده از ستاره بودند. از آن زمان تاکنون ستاره شناسان بقایای ستاره‌ای قرار گرفته در نزدیکی مرکز ابرنو اختر را رصد می‌کنند.

به لطف وجود تلسکوپ فضایی جیمز وب دانشمندان می‌توانند ماهیت هسته این ابرنو اختر را کشف کنند. طبق این داده‌ها در اثر انفجار نه تنها سیاهچاله بلکه یک ستاره نوترونی ایجاد شده است. به همین دلیل مواد خارجی به داخل فضا پراکنده شده اما به دلیل گرانش هسته این ستاره به جرم فوق چگال تبدیل شده است. ماهیت جرم باقیمانده در اثر انفجار وابسته به جرم اولیه ستاره بوده و طبق محاسبات میتواند بین ۸ الی ۳۰ برابر جرم خورشیدی به ستاره نوترونی تبدیل شود.

دانشمندان با استفاده از قابلیت‌های فرو سرخ در تلسکوپ جیمز وب به هاله‌های اطراف این ابرنو اختر نفوذ کردند. آنها پیش از این وجود یک ستاره نوترونی را در باقیمانده این ابرنو اختر تشخیص داده بودند. اما امکان نفوذ به داخل غبار باقیمانده و تایید این مطلب وجود نداشت. پیش از این در سال ۲۰۲۲ داده هایی از بقایای این ابرنواختر توسط جیمز وب منتشر شده بود. پس از آن با استفاده از ابزار فرو سرخ و روش‌های طیف سنجی ترکیب گازهای داخل آن بررسی شد.

در این داده‌ها مشخص شد گازهای آرگون سنگین و سولفور که الکترون‌های خارجی خود را از دست داده‌اند در نزدیکی مرکز بقایای ابرنواختر وجود دارد. به این فرآیند که یونیزاسیون گفته می‌شود شامل اضافه شدن یا حذف الکترون است. محققان با استفاده از یک مدل سازی و اجرای آن توانستند برای وجود این نوع خاص از یونیزاسیون یک توضیح ارائه کنند و آن وجود ستاره نوترونی بوده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال