ثبت داده های ۷ ماموریت مریخی ناسا توسط مدارگرد مارس اکسپرس

مارس اکسپرس به عنوان مدارگرد مریخی علاوه بر ثبت داده های مربوط به ماموریت خود، داده های ۷ ماموریت مریخی دیگر را نیز ثبت و ارسال کرده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، داده های مریخ نورد های در حال کاوش روی این سیاره سرخ بطور مستقیم به زمین ارسال نمی شود. […]

مارس اکسپرس به عنوان مدارگرد مریخی علاوه بر ثبت داده های مربوط به ماموریت خود، داده های ۷ ماموریت مریخی دیگر را نیز ثبت و ارسال کرده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، داده های مریخ نورد های در حال کاوش روی این سیاره سرخ بطور مستقیم به زمین ارسال نمی شود. زیرا ارسال مستقیم داده به یک آنتن بزرگ و قوی نیاز دارد که استفاده از آن برای مریخ نورد می تواند دست و پا گیر باشد. علاوه بر آن چرخش زمین و مریخ باعث قرار گیری اشتباه در سطح خواهد شد.

ناسا برای دریافت اطلاعات مربوط به ماموریت های مریخ شبکه ای از مدارگردها را ایجاد می کند تا بتواند داده ها را از مدارگردها و فرودگرها جمع آوری کند.

این شبکه به نام رله مریخ شناخته میشود. فضاپیماهای این شبکه نیز وظیفه رله کردن را علاوه بر ماموریت خود انجام می دهند. مارس اکسپرس یکی از این مدارگرد هاست که به آژانس فضایی اروپا تعلق دارد و تا کنون توانسته داده های مربوط به ۷ ماموریت مختلف را انتقال دهد.

این مدارگرد در سال ۲۰۰۳ وارد مریخ شد و تاکنون داده های ۶ ماموریت را ثبت و ارسال کرده که ۴ عدد از آنها به مریخ نورد و دو عدد به فرودگر و همچنین داده های یک مریخ نورد چینی تعلق داشته است.

این ارتباط بین مدارگردها بدین معنی است که داده های یک مریخ نورد می تواند به نزدیکترین مدارگرد از کشوری دیگر منتقل شود. جیمز گادفری، مدیر عملیات مارس اکسپرس از آژانس فضایی اروپا در این مورد گفت: رله داده از مهمترین بخش ماموریت های مربوط به اکتشاف مریخ محسوب میشود و ما مفتخریک که مارس اکسپرس در این سالها توانسته نقشی در شبکه رله و انتقال اطلاعات داشته باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال