ویندوز XP دو سال پس از منسوخ شدن همچنان در 181 میلیون رایانه شخصی اجرا می‌شود

اگرچه دو سال پیش بود که مایکروسافت ویندوز XP را به صورت کامل بازنشسته کرد، اما باز هم آمار منتشر شده از سیستم‌عامل‌هایی که کاربران از آن استفاده می‌نمایند، به صورت تخمینی نشان می‌دهد که 181 میلیون رایانه شخصی از ویندوز XP استفاده می‌نمایند. 7 آوریل سال 2014 بود که مایکروسافت به صورت رسمی از […]

اگرچه دو سال پیش بود که مایکروسافت ویندوز XP را به صورت کامل بازنشسته کرد، اما باز هم آمار منتشر شده از سیستم‌عامل‌هایی که کاربران از آن استفاده می‌نمایند، به صورت تخمینی نشان می‌دهد که 181 میلیون رایانه شخصی از ویندوز XP استفاده می‌نمایند.

7 آوریل سال 2014 بود که مایکروسافت به صورت رسمی از پایان دادن به پشتیبانی امنیتی این سیستم‌عامل خبر داد و اعلام کرد که دیگر هیچ به‌روزرسانی امنیتی را برای این سیستم‌عامل که در سال 2001 تولید شده بود، عرضه نخواهد کرد. هر چند برخی از شرکت‌ها اقدام به پشتیبانی اختصاصی از این سیستم‌عامل نمودند اما دیگر امنیت ویندوز XP قابل تامین شدن نمی‌باشد.

اما آماری که احیرا در مورد تعداد کامپیوترهایی که از این سیستم‌عامل استفاده می‌نمایند منتشر شده، از سهم تقریبا 11 درصدی ویندوز XP خبر می‌دهد. البته باید اشاره داشته باشیم که 11 درصد از 91 درصد کامپیوترهای دنیا که به سیستم‌عامل Windows مجهز هستند، چنین آماری را دارند و ویندوز XP، سهمی 11 درصدی از این کامپیوترها دارد، نه 100 درصد کامیپوترها چرا که در این صورت، این رقم می‌توانست به نزدیک به 200 میلیون کامپیوتر برسد.

در رابطه با آمار سایر نسخه‌های ویندوز، به صورت تقریبی، هم‌اکنون ویندوز 7 با قرار داشتن بر روی 861 میلیون کامپیوتر در جایگاه اول و ویندوز 10 با سهم 235 میلیونی و ویندوزهای 8/8.1 نیز با سهم 199 میلیونی، در دیگر جایگاه‌ها هستند.

stickwithxp_primary-100259654-large

با اینکه تعداد کاربرانی که از ویندوز XP استفاده می‌کنند در کشور آمریکا چندان بالا نیست، اما آمار منتشر شده از کشور چین و از طریق موتور جستجوی Baidu، از محبوبیت بالای این سیستم‌عامل منسوخ شده خبر دارد. تا 1 سال پیش، 44.1 درصد از تمامی کامپیوترهایی که در کشور چین وجود داشت، به ویندوز XP مجهز بودند که این میزان تا ماه مارس به 31.6 درصد کاهش پیدا کرد و حالا مرکز تحقیقاتی و آماری StatCounter، این میزان را در زمان فعلی 26.2 درصد اعلام کرده است.

البته مایکروسافت نیز بیکار ننشسته و برای مردم کشور چین برنامه‌های زیادی را پیاده نمود. در تعاملی که مایکروسافت با موتور جستجوی چینی Baidu داشت، این موتور جستجو با تبلیغ کردن ویندوز 10، به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض ویندوز 10 در نسخه‌ی چینی این سیستم‌عامل شد.

با این وجود بر اساس آماری که مرکز تحقیقاتی Net Applications از درصد احتمالی سهم ویندوز XP در آینده منتشر کرده، می‌توانیم بگوییم که تا مارس سال 2017، باز هم سهم این سیستم‌عامل از میان کامپیوترهای شخصی، به 5 درصد می‌رسد و میلیون‌های نفر از این سیستم‌عامل استفاده خواهند کرد.

شاید یکی از مشکلاتی که در مورد ویندوز XP وجود داشته باشد، این است که هیچ راه آسان و مشخصی برای مهاجرت کردن از این سیستم‌عامل قدیمی به ویندوز 10 وجود ندارد. مایکروسافت تدابیر بسیار زیادی را در مورد ویندوز 7 اندیشیده و بسیاری از دارندگان این سیستم‌عامل می‌توانند به سادگی دستگاه خود را به ویندوز 10 ارتقاء دهند. هر چند، این نمی‌تواند دلیل مناسبی برای افرادی باشد که از سیستم‌عامل ویندوز XP استفاده می‌کنند و پیش از معرفی شدن ویندوز 10، ویندوز 8.1 به صورت رایگان می‌توانست در اختیار آنها قرار بگیرد.

در ادامه می‌توانید چارتی از سهم ویندوز XP از سیستم‌عامل‌ها را مشاهده نمایید:

expired-xp-100655394-large.idge (1)

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال