طراحی سنسور سنجش فشار چشم در بیماران دارای گلوکوم

وقتی فردی از بیماری گلوکوم (آب سیاه) رنج می برد، همیشه این خطر وجود دارد که بر اثر تجمع مایعات در پشت چشم، فشار زیادی بر عصب های چشم وارد شود و فرد بینایی خود را از دست بدهد. اما در همین راستا، پژوهشگران ایمپلنتی را طراحی کرده اند که می تواند در داخل چشم […]

وقتی فردی از بیماری گلوکوم (آب سیاه) رنج می برد، همیشه این خطر وجود دارد که بر اثر تجمع مایعات در پشت چشم، فشار زیادی بر عصب های چشم وارد شود و فرد بینایی خود را از دست بدهد. اما در همین راستا، پژوهشگران ایمپلنتی را طراحی کرده اند که می تواند در داخل چشم قرارگیرد و فشار چشم (IOP) را بطور مدام اندازه گیری کند.

به گزارش اخبار علمی پزشکی تک نیوز، بطور معمول بیماران دارای گلوکوم برای آگاه شدن از فشار داخل چشم باید بطور منظم به چشم پزشکان مراجعه کنند. و اگر در معاینه مشخص شود که آبی اضافی در پشت چشم جمع شده است و فشار زیادی را در چشم ایجاد می کند، داروهای مخصوص تجویز می شود و یا در برخی از موارد عمل جراجی بر روی چشم بیمار صورت می گیرد.

اما این معاینات چندبار در سال صورت می گیرد و همیشه نوسانات زیادی در بین زمان های معاینه بوجود می آید که توسط پزشک چک نمی شود. برای پایان دادن به این مشکل، گروهی از پژوهشگران ایمپلنتی را طراحی کرده اند که توسط عمل جراحی در چشم قرار می گیرد و از این پس فشار داخل چشم بیماران را بطور مداوم اندازه گیری می کند و گزارش می دهد.

این ایمپلنت که توسط جراحی در لایه ی “پارس پلانا” چشم قرار می گیرد، اندازه آن 0.6 در 2.5 میلیمتر می باشد. این جراحی حدود 5 دقیقه زمان می برد و می تواند توسط چشم پزشکان و در مطب انجام شود.

در حال حاضر این ایمپلنت توسط یک دستگاه خارجی که سیگنال های رادیویی ارسال می کند انرژی می گیرد و داده ها را مخابرات می کند و در حال آزمایش بر روی چشم حیوانات است. باتری این ایمپلنت از طریق دستگاه های هوشمند پوشیدنی مانند عینک های هوشمند قابل شارژ است.

با استفاده از یک عینک و تلفن هوشمند، داده های مربوط به فشار چشم می تواند در یک فضای ابری به اشتراک گذاشته شود. و با استفاده از یک برنامه، داده ها ارزیابی می شوند و به بیمار اطلاع داده می شود که فشار چشم در جه محدوده ای قرار دارد. مدیرعامل شرکت Injectsense می گوید: “ما قصد داریم تا مطالعات انسانی را تا قبل از سال 2021 و حتی زودتر در پیش بگیریم.” برای دیدن دیگر خبرها به صفحه اخبار علمی تکنولوژی مراجعه کنید.