طراحی شیشه های جدید که می توانند بدون شکستن خم شوند

محققان نوعی شیشه ابداع کرده‌اند که می‌تواند بدون شکستن خم شود. خاصیت منحصر به فرد این نوع شیشه می تواند در میکروسکوپ ها استفاده شود بدین ترتیب دانشمندان با استفاده از این خواص می‌توانند به راحتی بر روی داروها و یا روش‌های درمانی کار کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان در […]

محققان نوعی شیشه ابداع کرده‌اند که می‌تواند بدون شکستن خم شود. خاصیت منحصر به فرد این نوع شیشه می تواند در میکروسکوپ ها استفاده شود بدین ترتیب دانشمندان با استفاده از این خواص می‌توانند به راحتی بر روی داروها و یا روش‌های درمانی کار کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان در دانشگاه مودنا ایتالیا نوعی دستگاه اختراع کردند که می‌تواند برای استفاده بهتر از میکروسکوپ ها به آن اضافه شود. این دستگاه که اصلاح کننده سازگاری نور نام گرفته است میتواند به همه میکروسکوپهای نوری اضافه شود. بدین ترتیب کیفیت تصاویر مشاهده شده با این میکروسکوپ ها بسیار بالاتر خواهد بود و به طور کل می تواند دید میکروسکوپ ها را افزایش دهد.

پائولو پوزی، رهبری تیم تحقیقاتی میگوید: این فناوری می‌تواند در زیست شناسی بسیار مثمر ثمر باشد و به نحوی منجر به ساخت داروهای بهتر و یا بهبود در روشهای درمانی شود. محقق دیگر این پروژه از موسسه فوتونیک می گوید: این فناوری به میکروسکوپ‌های چند فوتونی امکان می‌دهد تا تصویر عمیق تری از مغز موجودات زنده را نشان دهند.

هم اکنون این محققان تلاش دارند تا از این سیستم در دیگر میکروسکوپ ها مانند میکروسکوپ های نوری، سیستمهای با وضوح بالا و یا حتی میکروسکوپ های ساده به نام اپی فلوئورسانس استفاده کنند. نور شناسی تطبیقی در هنگام تصویر برداری از بافت های ضخیم بسیار مفید است. به همین دلیل برای جلوگیری از اعوجاج نوری به میکروسکوپ سفارشی نیاز است که یک آینه قابل تغییر شکل داشته باشد و این مورد کار آسانی نیست. در واقع یک دانشمند برای داشتن یک میکروسکوپ تطبیقی نیاز دارد تا یک میکروسکوپ جدید را از نو بسازد.

 اما اکنون با تولید شیشه های هوشمند فوق العاده نازک که می‌توانند بدون شکستن خم شوند، می توان این مشکل را حل کرد. دستگاه مورد نظر از ظرف شیشه ای دیسک شکل تشکیل شده که از مایع شفاف پر شده است. ۱۸ محرک مکانیکی نیز روی لبه شیشه قرار داده شده است که توسط یک رایانه کنترل می شود تا شیشه را به شکل دلخواه خم کنند. مهمترین مزیت این دستگاه استفاده روی میکروسکوپ های تجاری است. همچنین می‌تواند در ارتباطات نوری فضای آزاد نیز کاربرد داشته باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال