ابداع نوعی حسگر که میتواند منبع عناصر کمیاب زمین را شناسایی کند

محققان نوعی حسگر جدید ساخته اند که قابلیت تشخیص عناصر کمیاب و ارزشمند زمین را از دیگر عناصر خواهد داشت. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه پنسیلوانیا برای تشخیص عناصر کمیاب و ارزشمند زمین نوعی حسگر ابداع کردند که قابلیت تشخیص تربیوم از نمونه های پیچیده زیست محیطی را خواهد داشت. […]

محققان نوعی حسگر جدید ساخته اند که قابلیت تشخیص عناصر کمیاب و ارزشمند زمین را از دیگر عناصر خواهد داشت.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه پنسیلوانیا برای تشخیص عناصر کمیاب و ارزشمند زمین نوعی حسگر ابداع کردند که قابلیت تشخیص تربیوم از نمونه های پیچیده زیست محیطی را خواهد داشت. معمولاً تربیوم از ضایعات اسیدی قابل تشخیص نبوده اما حسگر ساخته شده توسط پژوهشگران با استفاده از نوعی پروتئین می‌تواند عناصر کمیاب زمین را کشف کند. این محققان معتقدند حسگر جدید در آینده می‌تواند برای توسعه منابع داخلی از فلزات که در فناوری هایی همانند باتری مورد استفاده قرار می گیرد کمک کند.

عنصر مهم تربیوم یکی از عناصر نادر زمین است که در ساخت دستگاههای حالت جامد، رنگ سبز صفحه نمایش گوشی موبایل و نورپردازی مورد استفاده قرار می گیرد. اما تشخیص آن و یا دیگر عناصر نادر به یک چالش تبدیل شده است. برای توسعه و کشف منابع جدید از این فلزات نیز باید به روش‌های جدیدی غیر از روش های کنونی امیدوار بود.

 پیش از این برای تشخیص چنین عناصر خاکی نادر از طیف سنجی جرمی استفاده می شد. طیف سنجی جرمی پلاسمای جفت شده القایی با هزینه بالا و غیرقابل حمل عملکرد خوبی در شرایط پیچیده زیست محیطی از خود نشان نمیدهد. یکی از محققان این پژوهش در مورد این پروژه گفته است: در حال حاضر روش دقیقی برای تشخیص عناصر نادری مانند تربیوم وجود نداشته اما در منابعی مانند محصولات جانبی زغال سنگ، معادن اسید و ضایعات الکترونیکی ممکن است وجود داشته باشد.

 این حسگر که مبتنی بر تابناکی ساخته شده می تواند تراکم کمتر تربیوم را در نمونه های پیچیده اسیدی تشخیص دهد. حسگر ساخته شده بر مبنای نوعی پروتئین به نام لانمودولین (lanmodulin) است که پیش از این کشف شده بو.د این پروتئین با اتصال به عناصر نادر زمین می‌تواند به خاک های کمیاب متصل شده و به جای سایر فلزات رایج در نمونه های محیطی استفاده شود. برای استفاده از این پروتئین نیز آن را با آمینو اسید تریپتوفان مخلوط کرده و خاصیت آن را تغییر دادند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال