بازار 4 تریلیون و 600 میلیارد ریالی بازی‌های دیجیتال در ایران

طبق گزارشی که توسط مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) ارائه شده، می‌توان به وضعیت مصرف بازی دیجیتال و بازیکنان در کشور ایران پی برد. در این گزارش آمده است که 23 میلیون نفر از جمعیت 79 میلیون نفری در ایران بازی می‌کنند و 30 درصد جمعیت ایران یعنی یک سوم جمعیت کشور بازیکن هستند. 53 […]

طبق گزارشی که توسط مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) ارائه شده، می‌توان به وضعیت مصرف بازی دیجیتال و بازیکنان در کشور ایران پی برد.

در این گزارش آمده است که 23 میلیون نفر از جمعیت 79 میلیون نفری در ایران بازی می‌کنند و 30 درصد جمعیت ایران یعنی یک سوم جمعیت کشور بازیکن هستند. 53 درصد از بازیکنان به طور مستمر بازی می‌کنند.

از هر خانواده ایرانی به طور متوسط یک نفر بازی دیجیتال انجام می‌دهد و از هر 5 خانوار، 4 خانوار حداقل یک دستگاه برای بازی کردن در اختیار دارند.

از این افراد 63 درصد مرد و 37 درصد زن هستند و به عبارتی 8 میلیون و 500 هزار نفر بازیکن زن در کشور وجود دارد. متوسط سن بازیکنان ایرانی 21 سال است و بازیکنان در ایران به طور متوسط از 6 سال پیش بازی کردن را شروع کرده‌اند. برخلاف تصور غالب که کودکان را بیشترین مخاطب بازی‌های دیجیتال می‌دانند، در ایران نوجوانان و جوانان در بازه سنی 12-19 سال بیشتر مخاطبان بازی‌های دیجیتال هستند. 41 درصد به رده بندی سنی بازی‌ها تا حدودی توجه دارند، 33 درصد توجه زیادی دارند و 26 درصد توجهی ندارند.

game

3 میلیون بازیکن ایرانی حداقل یک ساعت در هفته روی یکی از دستگاه‌های رایانه شخصی، لب‌تاپ، گوشی هوشمند، کنسول بازی یا تبلت بازی می‌کنند. میانگین روزانه بازی کردن در بین بازیکنان ایرانی 79 دقیقه است. 59 درصد بازیکنان از غروب تا نیمه شب، 30 درصد ظهر تا غروب، 8 درصد صبح تا ظهر و 3 درصد نیمه شب تا صبح بازی می‌کنند.

 69 درصد از بازیکنان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند اما تنها 39 درصد از بازیکنان آنلاین بازی می‌کنند.

طبق این گزارش، بازیکنان 93 درصد به تنهایی، 30 درصد با خانواده، 19 درصد با دوستان، 13 درصد با اقوام و 9 درصد با بازیکنان نا آشنا بازی می‌کنند.

game

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که 97 درصد بازیکنان در منزل خود، 26 درصد در منزل دوستان، 24 درصد در اماکن عمومی، 10 درصد در وسایل نقلیه، 4 درصد در محل کار و 2 درصد در محل تحصیل بازی می‌کنند.

5 دلیل اصلی بازی کردن بازیکنان نیز عبارت است از: لذت‌بخش بودن، پر کردن اوقات تنهایی، تفریح جدیدتر و متفاوت‌تر، تفریح ارزان‌تر و امکان انجام کارهایی که در زندگی واقعی پر هزینه است.

باتوجه به این گزارش، بازیکنان به 5 ژانر علاقه نشان می‌دهند. نخست رانندگی، دونده، معما، تفننی و ورزشی.

game

تعداد پرداخت کنندگان برای بازی‌های دیجیتال به 7 میلیون نفر در کشور افزایش یافته است. مبلغ 4 تریلیون و 600 میلیارد ریال درآمد بازی‌های دیجیتال بوده که مشتمل بر خرید بازی و سخت‌افزارهای مخصوص بازی می‌شود. درآمد بازی‌های دیجیتال براساس نوع پلت‌فرم 65 درصد بازی‌های موبایلی، 20 درصد بازی‌های رایانه‌ای و 15 درصد بازی‌های کنسولی است. میزان استفاده از بازی‌های موبایلی 94 درصد اندروید، 5 درصد IOS و یک درصد ویندوز فون است.

30 درصد از بازیکنان پرداخت می‌کنند و سن متوسط پرداخت کنندگان 25 سال است. جنسیت پرداخت کنندگان بازی‌های دیجیتال نیز 67 درصد مرد و 33 درصد زن است.

تنها 5 درصد از بازار بازی‌های دیجیتال در ایران متعلق به بازی‌های ایرانی است که این مقدار در سال 90 تنها یک درصد بوده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال