هشدار در مورد استفاده از نسخه غیررسمی تلگرام؛ افشاشدن اطلاعات 42 میلیون کاربر ایرانی

اطلاعات مربوط به 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام فاش شده و اکنون با قیمت 500 دلار در حال خرید و فروش است. علت آن نیز استفاده از نسخه های غیررسمی تلگرام است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، وبسایت Comparitech روز گذشته اعلام کرد که اطلاعات بیش از 42 میلیون کاربر ایرانی لو […]

اطلاعات مربوط به 42 میلیون کاربر ایرانی تلگرام فاش شده و اکنون با قیمت 500 دلار در حال خرید و فروش است. علت آن نیز استفاده از نسخه های غیررسمی تلگرام است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، وبسایت Comparitech روز گذشته اعلام کرد که اطلاعات بیش از 42 میلیون کاربر ایرانی لو رفته است. این اطلاعات شامل شماره تماس، نام کاربری، آیدی تلگرام و حتی کلیدهای دیجیتالی بوده است. این اطلاعات توسط سامانه شکار و بطور ناخواسته منتشر و هیچ رمز عبوری نیز برای دیتابیس قرار داده نشده بود. ظاهرا در تاریخ 25 اسفند دیتابیس توسط موتور جسجوی BinaryEdge ایندگس می شود. باب دیاچنکو، محقق امنیت سایبری این دیتابیس را کشف و تحقیقات روی آن را آغاز می کند. اما این اطلاعات در تاریخ 6 فروردین حذف می شوند.

تلگرام یک اپلیکیشن متن باز است بطوریکه می توان نسخه های دیگری نیز بر روی بستر اصلی ساخت. فیلتر شدن تلگرام در ایران نیز باعث شد تا بسیاری از کاربران به سمت نسخه های غیر رسمی تلگرام روی بیاورند. تلگرام در پاسخ به این اتفاق گفت: این داده ها از یک نسخه غیر رسمی افشا شده و در نتیجه هیچ اتهامی به تلگرام وارد نیست. سخنگوی تلکرام الته اضافه می کند که با اطلاعات افشا شده امکان ورود به حساب کاربری افراد وجود ندارد.

اما باب دیاچنکو، نظر دیگری دارد. وی با بیان اینکه این اطلاعات هیچ کمکی به هکرها برای ورود به حساب کاربری نخواهد کرد، می گوید: اینکه چه کاربری در ایران از این پیام رسان استفاده میکند خود می تواند هدف بعدی برای هکرها باشد. نمی توان مشخص کرد که اطلاعات از طریق کدام نسخه غیررسمی منتشر شده و دلیل آن نیز پیکربندی نشدن دیتابیس و عدم قراردادن یک رمز عبور برای آن بوده است. به همین دلیل موتورهای جستجوی iot این دیتابیس را ایندکس کرده بودند. احتمال می رود کاربرانی که از نسخه های غیر رسمی استفاده می کنند و با کسانی که از نسخه اصلی تلگرام استفاده میکنند چت می کنند اطلاعات آن فرد نیز در نسخه غیر رسمی ذخیره می شود. با فرض درست بودن این احتمال، تعداد کاربرانی که اطلاعات آنها لو رفته بیش از این ها باشد.

جستجوی این اطلاعات در بازار سیاه نشان می دهد که این اطلاعات به دست سودجویان رسیده و در وبسایت دارک وب برای فروش گذاشته شده است. حتی یکی از فعالان رسانه در توئیت خود از قیمت گذاری برای این اطلاعات به رقم 500 دلار خبر داده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال