کشف آلیاژ جدیدی که می تواند در برابر افزایش دما سختی بیشتری از خود نشان دهد

محققان دانشگاه هنگ کنگ آلیاژ جدیدی کشف کرده‌اند که در برابر افزایش دما سختی آن نیز افزایش می یابد. برخلاف دیگر آلیاژها که دمای زیاد باعث نرم شدن آن ها می شود. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تمامی آلیاژهای شناخته شده کنونی در برابر گرما نرم شده و خاصیت سفتی خود را […]

محققان دانشگاه هنگ کنگ آلیاژ جدیدی کشف کرده‌اند که در برابر افزایش دما سختی آن نیز افزایش می یابد. برخلاف دیگر آلیاژها که دمای زیاد باعث نرم شدن آن ها می شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تمامی آلیاژهای شناخته شده کنونی در برابر گرما نرم شده و خاصیت سفتی خود را از دست می‌دهند. به طوری که با افزایش دما این خاصیت به شدت کاهش خواهد یافت. اما فلز تازه کشف شده برخلاف دیگر آلیاژها عمل می کند. به طوری که با دمای ۷۲۷ درجه سانتیگراد این فلز نسبت به حالت عادی سفت تر می شود. همچنین در این دما برخی خواص آن مانند فنری بودن نیز افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند در آینده و در صنعت مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته محققان ساختار شیمیایی این فلز منحصر به فرد است بگونه‌ای که با افزایش دما الاستیسیته آن نیز افزایش یافته و در دماهای بالا به فلزی با ساختار سخت تر در تغییر شکل تبدیل می شود. محققان آلیاژ کشف شده را الینوار نامگذاری کردند.

پروفسور یانگ یونگ از دانشگاه مهندسی مکانیک دانشگاه هنگ کنگ در مورد این کشف میگوید: در دمای ۷۲۶ درجه سانتی گراد این آلیاژ میزان سفتی خود را نسبت به دمای معمولی از دست نمی دهد. ولی انبساط خود را حفظ می کند که به نظر رفتاری عجیب می رسد. این در حالی بود که در سایر فلزها همزمان با افزایش دما و نرم شدن فلز انبساط آنها نیز رخ می‌داد. از طرفی برای تغییر شکل فلز نسبت به سایر فلزات حدود دو برابر انرژی بیشتر نیاز است و الاستیسیته بالای آن نیز به این فلز خاصیت فنری بیشتر داده به طوری که به دشواری می‌توان آن را تغییر شکل داد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال