کشف یک جزیره جدید در شمالی ترین نقطه زمین

دانشمندان در شمالی‌ترین نقطه قطب شمال و در سواحل گرینلند یک جزیره کوچک کشف کردند. احتمالا این جزیره شمالی ترین نقطه خشکی جهان باشد. به گفته دانشمندان این جزیره با تغییر مکان یخ ها ظاهر شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، یک کاوشگر قطبی به نام مورتن راش کاشف این جزیره بوده و […]

دانشمندان در شمالی‌ترین نقطه قطب شمال و در سواحل گرینلند یک جزیره کوچک کشف کردند. احتمالا این جزیره شمالی ترین نقطه خشکی جهان باشد. به گفته دانشمندان این جزیره با تغییر مکان یخ ها ظاهر شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری تکنا، یک کاوشگر قطبی به نام مورتن راش کاشف این جزیره بوده و برای جمع آوری نمونه به این منطقه سفر کرده است. وی عنوان کرد هدف از سفر وی کشف جزیره جدید نبوده و حتی پس از مشاهده آن ریز تا مدتها تصور شد که جزیره موردنظر همان جزیره Oodaaq است که توسط یک تیم تحقیقاتی دانمارکی در سال ۱۹۷۸ کشف شده بود.

اما پس از بررسی محل کشف جزیره جدید مشخص شد این جزیره که از تغییر مکان یخ ها ظاهر شده یک جزیره جدید است. هزینه این سفر تحقیقاتی توسط کریستین لیستر کارآفرین سوئیسی تامین شده بود. وی در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد: ما از کشف این جزیره خوشحال هستیم و احساس ما شبیه به افرادی است که پیش از این در مکان خاصی فرود می آمدند اما بعدا مشخص میشد که آنها مکان جدیدی را کشف کرده اند.

این جزیره تازه کشف شده ۳۰ متر طول دارد و مواد تشکیل دهنده آن نیز گل و لای بستر دریا می باشد. این گروه تحقیقاتی پس از کشف این جزیره نام آن را Qeqertaq Avannarleq نهادند که معنی آن در زبان گرینلندی شمالی ترین جزیره است.

به گفته دانشمندان ظاهر شدن این جزیره پس از تغییر مکان یخ ها به دلیل گرم شدن کره زمین نیست. البته می تواند کاهش سطح یخ گرینلند نیز دلیلی برای حضور جزیره باشد. رئیس بخش ژئودینامیک موسسه فضایی ملی دانمارک پس از کشف این جزیره اعلام کرد ضخامت یخ های دریایی قطبی در منطقه شمالی گرینلند در تابستان به ۲ الی ۳ متر رسیده است.

 در حال حاضر دانشمندان منتظرند تا ببینند این جزیره به معنای واقعی جزیره است یا ساحل رود که پس از مدتی ناپدید خواهد شد. در واقع جزیره با وجود جزرومد همچنان در سطح بالای دریا باقی می ماند. در حال حاضر در صورت تایید، این جزیره به عنوان شمالی ترین سرزمین محسوب خواهد شد.