کشف نوع جدید زلزله که از طریق استخراج نفت و گاز ایجاد می شود

دانشمندان برای اولین بار نوع جدیدی از زلزله را در میادین نفت و گاز فرکینگ کانادا ثبت کردند که نشان می دهد استخراج نفت و گاز باعث ایجاد زمین لرزه های کوچک با حرکات کند و یا طولانی خواهد شد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان سازمان زمین شناسی کانادا در تحقیقات […]

دانشمندان برای اولین بار نوع جدیدی از زلزله را در میادین نفت و گاز فرکینگ کانادا ثبت کردند که نشان می دهد استخراج نفت و گاز باعث ایجاد زمین لرزه های کوچک با حرکات کند و یا طولانی خواهد شد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان سازمان زمین شناسی کانادا در تحقیقات اخیر خود موفق به ثبت نوع جدیدی از زمین لرزه شدند که در نزدیکی چاه گاز فعال وجود دارد. به نظر این محققان این زمین لرزه از گسیختگی ها در نزدیکی سایت های استخراج نفت و گاز به وجود می آید. هدف از انجام این تحقیق نیز توضیح ایجاد زلزله های بزرگتر از طریق لرزش های نامحسوس ناشی از فرایندهای استخراج نفت و گاز بوده است.

در مطالعه‌ای که در رابطه با ۳۵۰ زمین لرزه در طول پنج ماه در نزدیکی یک چاه گاز فعال در بریتیش کلمبیا کانادا انجام گرفت، مشخص شد 10 درصد از آنها که کند تر از زمین‌لرزه‌های معمولی بودند از شکستگی پوسته زمین به وجود آمدند.

ربه کا هرینگتون، زلزله شناس دانشگاه روهر بوخوم آلمان در رابطه با مطالعه انجام گرفته می گوید: با فرض یکسان بودن زمین ‌لرزه‌های فرکینگ همانند سایر زمین‌لرزه ها رفتار آنها با هم مقایسه شد و مشاهده کردیم تقریباً همان سرعت گسترش حدود ۲ تا ۳ کیلومتر در ثانیه نیز وجود دارد.

در فرآیند استخراج نفت و گاز از شکستگی هیدرولیکی استفاده می شود که مایعات تحت فشار به داخل چاه حفر شده پمپاژ خواهند شد. این اقدام در سنگهای زیر سطحی شکستگی های کوچکی را به وجود می آورد. از طرفی پمپاژ کردن مقادیر زیادی فاضلاب به نواحی زیر زمین باعث فشار قابل توجهی بر خطوط گسل زمین خواهد شد. محققان پس از بررسی داده‌های شبکه از ایستگاههای لرزه ای اطراف یک چاه فعال در مقاله خود نسبت به ایجاد زلزله های بزرگ تر و طولانی تر ابراز نگرانی کردند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال