کشف ژن متوقف ساز سرطان پستان توسط ایرانیان دانشگاه تولان امریکا

دانشمندان در پژوهشی جدید موفق به غیرفعال کردن سرطان پستان شده‌اند که دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود. در این پژوهش مشخص شده است که دانشمندان چیزی تحت عنوان «دکمه ژنتیکی» را برای از کار انداختن این سرطان کشف کرده‌اند. به گزارش سرویس اخبار علمی پایگاه خبری تکنا، در این پژوهش که توسط دانشمندان دانشگاه «تولان» صورت […]

دانشمندان در پژوهشی جدید موفق به غیرفعال کردن سرطان پستان شده‌اند که دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود. در این پژوهش مشخص شده است که دانشمندان چیزی تحت عنوان «دکمه ژنتیکی» را برای از کار انداختن این سرطان کشف کرده‌اند.

به گزارش سرویس اخبار علمی پایگاه خبری تکنا، در این پژوهش که توسط دانشمندان دانشگاه «تولان» صورت گرفته است، دانشمندان موفق به شناسایی تهاجمی‌ترین ژن سرطان پستان شده‌اند که با غیرفعال کردن آن، از گسترش و پیش‌روی این سرطان جلوگیری می‌شود.

تمرکز این پژوهش بر روی سرطان پستان سه‌گانه یا TNBC بوده است که تحت عنوان تهاجمی‌ترین سرطان پستان شناخته می‌شود. در این نوع سرطان که درمان آن سخت‌تر و شانس زنده‌ماندن در آن بسیار پایین است دو ژن Rab27a و TRAF3IP2 نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

زمانی که پژوهشگران این دو ژن را سرکوب کرده و آنها را غیر فعال کردند، تاثیرات مثبتی بر سرطان پستان ظاهر شده است. طبق این پژوهش مشخص شده است زمانی که ژن TRAF3IP2 غیرفعال شود، به مدت یک سال از آغاز درمان دیگر متاستاز سرطان پستان در بدن بیماران رخ نمی‌دهد یعنی سلول‌های سرطانی به دیگر نقاط منتقل نمی‌شوند. همچنین مشخص شده است که با غیرفعال شدن این ژن، رشد تومور نیز متوقف شده و تا سطحی که دیگر قابل تشخیص نباشد کوچک می‌شود.

البته باید گفت که این نتایج در بدن حیوانات مشاهده شده است و بزودی آزمایشات بالینی بر روی انسان‌ها نیز افاز خواهد شد. رضا ایزدپناه، سرپرست پژوهشگران این تحقیق می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهند که هر دوی این ژن‌ها در رشد سرطان پستان و متاستاز نقش ایفا می‌کنند. گرچه با هدف قرار دادن ژن Rab27a توانستیم پیشرفت رشد تومور را به تاخیر بیاندازیم اما این کار تاثیری در گسترش ذرات ریز سلول‌های سرطانی یا میکرومتاستاز نداشت.

در مقابل، هدف قرار دادن TRAF3IP2 رشد و گسترش تومور را سرکوب می‌کند، و غیر‌فعال کردن همزمان دو ژن موجب منقبض شدن تومور می‌شود و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند. این کشف جدید نشان می‌دهد که TRAF3IP2 می‌تواند به عنوان یک رویکرد جدید در معالجه سرطان پستان مورد استفاده قرارگیرد.» برای دیدن دیگر اخبار به صفحه کشفیات مراجعه نمایید.