کشف ۴۷ مریخ لرزه قدیمی در زیر پوسته سیاره سرخ

محققان اخیرا ۴۷ مریخ لرزه قدیمی را شناسایی کردند که پیش از این در زیر پوسته این سیاره و در منطقه‌ای به نام گودال های سربروس اتفاق افتاده بود. به گزارش سرویس اخبار نجوم تکنا، محققان دانشگاه استرالیا و آکادمی علوم چین از کشف 47 مریخ لرزه قدیمی در زیر پوسته و در ناحیه سربروس خبر […]

محققان اخیرا ۴۷ مریخ لرزه قدیمی را شناسایی کردند که پیش از این در زیر پوسته این سیاره و در منطقه‌ای به نام گودال های سربروس اتفاق افتاده بود.

به گزارش سرویس اخبار نجوم تکنا، محققان دانشگاه استرالیا و آکادمی علوم چین از کشف 47 مریخ لرزه قدیمی در زیر پوسته و در ناحیه سربروس خبر دادند. دلیل اصلی ایجاد این مریخ لرزه های آتشفشانی نیز فعال بودن ماگما همان گوشته مریخ است. مطالعات اخیر نشان می دهد فعالیت های آتشفشانی در زیر سطح پوسته این سیاره این مریخ لرزه ها را ایجاد کرده است. منطقه گودال سربروس نیز حدوداً ۲۰ میلیون سال قدمت دارد. از این ناحیه به عنوان اولین منطقه فعال در مریخ شناسی نام می‌برند. محرک اصلی این ۴۷ مریخ لرزه تازه کشف شده حرکت سنگهای مذاب در گوشته بوده است.

هوُج تالچیچ، ژئوفیزیکدان دانشکده تحقیقات علوم زمین دانشگاه استرالیا می گوید: این مریخ ارزه ها در یک منطقه خاص شناسایی و این موضوع نشان دهنده فعالیت مریخ از نظر لرزه ای است. در این مطالعه مشخص شد مریخ ارزه ها در تمام زمان روز به طور مکرر اتفاق می‌افتند. اما پیش از این ستاره شناسان مریخ لرزه ها را تنها در نیمه شب و زمانی که سیاره ساکت است کشف کردند. دلیل حرکت سنگهای مذاب در گوشته به عنوان محرکه این مریخ لرزه ها در نظر گرفته می شود. به گفته این پروفسور لرزه خیزی مداوم سربروس نشان دهنده فعال بودن مریخ از نظر لرزه ای است. البته این موضوع میتواند در درک بهتر تکامل مریخ و پاسخ به سوالات اساسی در مورد منظومه شمسی کمک کند.

از دیگر فواید یافته های مربوط به مریخ لرزه درک از بین رفتن میدان مغناطیسی این سیاره سرخ است. همچنین می‌تواند به محققان کمک کند تا در مورد هم رفت داخل سیاره اطلاعاتی را کسب کنند. به گفته تالچیچ دلیل اصلی حیات روی زمین وجود میدان مغناطیسی و محافظت از آن در برابر تشعشعات کیهانی است. به طوری که بدون میدان مغناطیسی امکان زندگی وجود ندارد. در نتیجه درک چگونگی میدان مغناطیسی مریخ، تکامل و توقف آن می تواند در ماموریت های آینده موثر باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال