کشف ماهی قطبی مقاوم در برابر سرما که نوعی پروتئین ضد یخ در آبشش های خود دارد

دانشمندان ماهی قطبی جدیدی را شناسایی کردند که به دلیل داشتن نوعی پروتئین با خاصیت ضد یخ بودن می تواند در آب های سرد زندگی کند.  به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماهی قطبی کشف شده در آبشش های خود نوعی پروتئین شبیه به ضد یخ دارد که به آن کمک می کند […]

دانشمندان ماهی قطبی جدیدی را شناسایی کردند که به دلیل داشتن نوعی پروتئین با خاصیت ضد یخ بودن می تواند در آب های سرد زندگی کند.

 به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، ماهی قطبی کشف شده در آبشش های خود نوعی پروتئین شبیه به ضد یخ دارد که به آن کمک می کند تا بتواند در هوای سرد قطبی زندگی کند. این ماهی در مناطقی مانند کوه های منجمد گرینلند شناسایی شده که در این منطقه دمای آب جریان های اقیانوسی به زیر صفر درجه سانتیگراد میرسد. بطوری که دیگر گونه های ماهی نمی توانند در این منطقه زندگی کنند و دمای پایین باعث یخ زدن خون آنها خواهد شد.

 اما ماهی های قطبی به دلیل ویژگی خاص خود می توانند در این مناطق زندگی کنند. محققان در مطالعه اخیر خود RNA ماهی قطب شمال، یک حلزون ماهی رنگارنگ را توالی یابی کردند. آنها در این بررسی متوجه شدند درون آبشش این نوع از ماهی ها نوعی پروتئین وجود دارد که همانند ضد یخ، از یخ زدن آنها در دمای پایین جلوگیری می کند. در این توالی یابی مشخص شد قسمتی از DNA این ماهی ها با دستور به سلول باعث تولید این پروتئین در بدن ماهی می شود.

 پس از تولید پروتئین های ضد یخ در بدن این ماهی آنها قادرند در محیط های سرد زندگی کنند. پروتئین های شناسایی شده پس از اتصال به ذرات یخ باعث میشود تا از ایجاد آنها در بافت های بدن جلوگیری شود. این پروتئین پیش از این در دیگر جانداران مانند خزندگان در مناطق سردسیر نیز شناسایی شده بود. ماهی قطبی با نام Liparis gibbus نوعی حلزون ماهی نقطه ای نیز محسوب می شود. دیوید گروبر از دانشگاه سیتی در نیویورک در مورد این ماهی می گوید: ضد یخ موجود در بدن آنها همانند ضد یخ در ماشین از یخ زدن آب رادیاتور در هوای سرد جلوگیری می کند. وجود این ماده در بدن برخی از حیوانات مانع یخ زدن آنها خواهد شد به طوری که به دلیل وجود این ماده تشکیل کریستال های یخ در بدن آنها غیر ممکن است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال