کشف نوعی ژن که نقش مهمی در ترمیم قلب دارد

محققان نوعی ژن جدید کشف کردند که می تواند در ترمیم قلب نقش مهمی ایفا کند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر بیماری های قلبی از بزرگترین علل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شوند. به‌طوری ‌که سلولهای عضله قلب پس از سکته قلبی دیگر نمی توانند بازسازی شوند و […]

محققان نوعی ژن جدید کشف کردند که می تواند در ترمیم قلب نقش مهمی ایفا کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در حال حاضر بیماری های قلبی از بزرگترین علل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شوند. به‌طوری ‌که سلولهای عضله قلب پس از سکته قلبی دیگر نمی توانند بازسازی شوند و در صورت آسیب شدید قلب دیگر قادر به پمپاژ خون کافی با توجه به نیازهای بدن نخواهد بود. به همین دلیل این بیماران دچار مرگ ناگهانی قلبی خواهند شد.

 محققان دانشگاه بولونیا با همراهی یک گروه مطالعاتی بین المللی یک ژن کلیدی کشف کرده‌اند که می‌تواند در التیام آسیب های قلبی پس از حمله قلبی نقش موثری داشته باشد. در این تحقیق مشخص شد بخشی از هورمون های استروئیدی به نام گلوکوکورتیکوئیدها در زمان بلوغ سلولی پس از تولد افزایش پیدا کرده و همچنین از تکثیر سلولی نیز جلوگیری خواهد کرد. این هورمون می‌تواند در ناتوانی عضله قلب در زمان بهبودی نقش موثری داشته باشد. از آنجایی که بازسازی بافت قلب از بدو تولد به بعد انجام نمی گیرد سلولهای عضله قلب دیگر امکان تقسیم شدن نداشته و از زمان نوزادی از بزرگ شدن باز می مانند.

محققان با هدف یافتن راهی برای حذف ناتوانی در بازسازی قلب بر روی هورمون گلوکوکورتیکوئیدها تمرکز کردند. گلوکوکورتیکوئیدها به هورمون هایی گفته می شود که در توسعه متابولیسم و حفظ هموستازی در موقعیت های استرس زا نقش مهمی خواهند داشت. به گفته محققان در صورتیکه سلولهای عضله قلب نوزاد در معرض این هورمون ها قرار بگیرد ظرفیت تکثیر خود را از دست خواهد داد. در این تحقیق بافت قلب در هفته اول زندگی پس از زایمان مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد افزایش میزان گیرنده گلوکوکورتیکوئید ها در دوره پس از زایمان افزایش می یابد. به همین دلیل حذف این گیرنده به کاهش تمایز سلول های ماهیچه های قلبی می انجامد. در این صورت به دلیل عدم بلوغ این سلول ها مجددا افزایش تقسیم سلولی انجام گرفته و سلول های قلب تکثیر خواهند شد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال