کشف یک تخم نادر دایناسور در هند

تخم کشف شده مربوط به یک دایناسور در هند با ویژگی های عجیب موجب طرح سوالات مهمی در زمینه فرگشت برای دانشمندان شده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان به تازگی یک تخم متعلق به دایناسوری در هند کشف کردند که ویژگی های عجیبی دارد. به طوری که محققان آن را […]

تخم کشف شده مربوط به یک دایناسور در هند با ویژگی های عجیب موجب طرح سوالات مهمی در زمینه فرگشت برای دانشمندان شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان به تازگی یک تخم متعلق به دایناسوری در هند کشف کردند که ویژگی های عجیبی دارد. به طوری که محققان آن را یک کشف نادر و مهم در زمینه فرگشت میدانند. گروهی از محققان دانشگاه دهلی در هند در منطقه دار مادیا پرادش برای اولین بار یک تخم در تخم غیر طبیعی دایناسور را پیدا کردند که به صورت دولایه و یا چرم پوست بوده است. محققان این کشف را یک یافته نادر و مهم می دانند زیرا تاکنون هیچ تخم دو پوسته ای در خزندگانی مانند مارمولک ها و کروکودیل ها نیز دیده نشده است.

 این تخم در پارک ملی فسیل دایناسور کشف شده است که در آن فسیل گونه ای از تیتانوسورها قرار دارد. این گونه گردن و دمی دراز داشته و روی چهار پا حرکت می کند. این دایناسور علف خوار حدود ۱۵۰ تن وزن داشته است و طول آن به ۴۵ متر می رسید. دانشمندان در زمان حفاری در نزدیکی روستای پادلیا 52 لانه تیتانوسورها را کشف کردند که در میان آنها نیز یکی از لانه ها شامل ۱۰ تخم به همراه یک تخم غیر طبیعی قرار داشت. این تخم به دلیل داشتن دو لایه پیوسته به همراه یک شکاف وسیع از هم جدا شده بود. پیش از این تصور می شد دایناسورها در تولید مثل عملکردی مشابه لاک پشت ها و سایر خزندگان دارند. این در حالی است که این موضوع با دستگاه تناسلی کروکودیل ها و پرندگان متضاد است.

دکتر هارشا دیمان از محققان اصلی این مطالعه می گوید: کشف چندین لانه دایناسوری نشان می دهد برخی از دایناسورهای خزنده پا دارای مورفولوژی مجرای تخم گذاری مشابه با کروکودیل بوده‌اند. اما پس از آن با ویژگی تخم گذاری پرندگان نیز سازگار شدند. حتی پیش از این نمونه هایی از رفتارهای پرنده مانند در فسیل دایناسورها شناسایی شده بود. در جدیدترین کاوش در منطقه دار در هند مرکزی حدود ۱۰۸ لانه تیتانوسور و حتی جای چنگال های دست نخورده آنها به همراه تخم های جدا شده و چندین تکه پوسته تخم کشف شده است.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال