کشف توده سنگ مذاب زیر سطح مریخ

توده عظیمی از سنگهای مذاب در زیر دشت های مریخ کشف شده است. دانشمندان معتقدند این توده سنگ می تواند حاوی عناصر لازم برای رشد میکروب های بیگانه در آن منطقه باشد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان آزمایشگاه سیاره ای دانشگاه آریزونا بیانیه ای را منتشر کرده است. که در آن […]

توده عظیمی از سنگهای مذاب در زیر دشت های مریخ کشف شده است. دانشمندان معتقدند این توده سنگ می تواند حاوی عناصر لازم برای رشد میکروب های بیگانه در آن منطقه باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان آزمایشگاه سیاره ای دانشگاه آریزونا بیانیه ای را منتشر کرده است. که در آن به وجود متان و هیدروژن درون این توده سنگ ها اشاره شده است. با توجه به اینکه میکروب ها در زمین در همین شرایط مشابه رشد می کنند. ممکن است حیات میکروبی در مریخ نیز به همین شکل باشد.

سنگهای مذاب کشف شده میتواند دلیل ایجاد مریخ لرزه ها در نزدیکی این منطقه به نام گودال‌های سربروس باشد که پیش از این مجموعه آتشفشانی هامونه الیسیوم در آن شناسایی شد.

جفری اندروز هانا از ژئوفیزیکدانان دانشگاه آریزونا در مورد این توده های مذاب می گوید: پژوهش اخیر نشان می دهد که زیر سطح مریخ از نظر ژئودینامیکی فعال است و در آن حالت آتشفشانی توسط توده های گوشته از گذشته تا به امروز ادامه داشته است.

محققان معتقدند دلیل اینکه چگونه زندگی در زیر سطح می‌تواند وجود داشته باشد این است که این منطقه در گذشته یک سیلاب مایع را تجربه کرده است. البته علت ایجاد آن هنوز مشخص نشده است. به گفته اندروز هانا گرمای ایجاد شده توسط این توده که فعالیت های آتشفشانی را ایجاد می کند می تواند باعث ذوب شدن یخ ها و ایجاد سیلاب شود.

این محقق در مورد شواهد مبنی بر فعال بودن توده های گوشت در مریخ گفته است در حال حاضر این توده ها در زمین و زهره فعال هستند. اما در سیاره کوچک و سردی مانند مریخ چنین چیزی وجود ندارد. زیرا این سیاره حدود سه تا چهار میلیارد سال پیش فعالیت های خود را به پایان رساند و امروز آن را به عنوان یک سیاره مرده در نظر میگیرند.

محققان برای اثبات وجود ستون سنگهای مذاب از مدل تکنوتیکی در این منطقه استفاده کردند. این مدل نشان داد یک ستون پی غول پیکر سنگهای مذاب به طول ۲۵۰۰ مایل در گوشته مریخ وجود دارد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال