کشف دو سفره آب زیرزمینی در مریخ مربوط به عهد باستان

محققان دو سفره آب زیرزمینی در مریخ کشف کرده اند که هر دو مربوط به عهد باستان بوده و خواص شیمیایی متنفاوتی نیز دارند. بالاخره آرزوی بشر برای کشف آب در مریخ به حقیقت پیوست. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تا کنون تصو میشد که مریخ یک سرزمین خشک است که هیچ […]

محققان دو سفره آب زیرزمینی در مریخ کشف کرده اند که هر دو مربوط به عهد باستان بوده و خواص شیمیایی متنفاوتی نیز دارند. بالاخره آرزوی بشر برای کشف آب در مریخ به حقیقت پیوست.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، تا کنون تصو میشد که مریخ یک سرزمین خشک است که هیچ منابع آبی ای در ان وجود ندارد. اما اکنون با کشف دو منبع آب زیرزمینی در این سیاره، احتمال وجود منابع آبی عظیم دور از انتظار نیست.

جسیکا بارنز، دانشمند سیاره‌ای دانشگاه آریزونا در مورد منابع آبی مریخ می گوید: این سیاره مانند زمین دارای اقیانوس های سراسری نیست که به صورت توزیع شده وجود داشته باشد. بسیاری از محققان تلاش کرده اند تا مناع آبی مریخ را کشف کنند. اینکه این منابع کجاست؟ تا چه زمانی روی پوسته و یا سطح ان قرار داشته است و یا اینکه این اطلاعات چطور می تواند در شناسایی تکامل مریخ کمک کند؟

تمامی این سوالات می تواند با بررسی سنگ های این سیاره پاسخ داده شود. اما تنها اطلاعات موجود شهاب سنگ هایی هستند که به مریخ برخورد کرده اند و به سمت زمین آمدند. نمونه های این سنگ ها در جنوبگان و صحرای آفریقا کشف شدند. ایزوتوپ ها در این سنگ ها بررسی شدند. زیرا ایزوتوپ های هیدروژن می تواند به عنوان نوعی فسیل آبی باشد و با بررسی های آن بتوان به فرآیندهای سیمیایی شکل گرفته و یا منشا آن دست یافت.

بررسی ها بعد از فروپاشی رادیو اکتیو نشان داد که نمونه شهاب سنگ آلان هیلز ۸۴۰۰۱، 3.9 میلیارد سال پیش در تماس با آب بوده است. نمونه‌ی Northwest Africa 7034 کشف شده در قاره آفریفا نیز 1.5 میلیارد سال پیش با آب واکنش داشته است. ایزوتوپ های این دو نمونه نیز دقیقا بین نسبت آب در زمین و نسبت جو مریخ قرار داشت. این کشف با پژوهش های گذشته در تضاد بوده است. بدین ترتیب دو خاصیت شیمیایی مجزا در سنگ ها نشان می دهد که احتمالا دو منبع آب مجزا نیز در گوشته مریخ وجود دارد. بارنز می گوید: این دو منبع آبی می تواند اطلاعاتی را در مورد سنگ های لایه زیرین در مریخ و همچنین قابلیت زندگی در این سیاره و اطلاعات اخترزیست شناسی آن را تعین کند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال