یک نظریه جدید؛ گرانش بدون نیاز به ماده تاریک

آیا ماده تاریک وجود دارد؟ یک معمای بزرگ در کیهان‌شناسی!

دانشمندان سال‌هاست که به دنبال ماده‌ای نامرئی به نام “ماده تاریک” می‌گردند. به نظر می‌رسد که این ماده بخش اعظم جهان را تشکیل می‌دهد و نیروی گرانشی آن باعث می‌شود که کهکشان‌ها به هم بچسبند. اما حالا، یک نظریه جدید این فرضیه را به چالش کشیده است. به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، […]

دانشمندان سال‌هاست که به دنبال ماده‌ای نامرئی به نام “ماده تاریک” می‌گردند. به نظر می‌رسد که این ماده بخش اعظم جهان را تشکیل می‌دهد و نیروی گرانشی آن باعث می‌شود که کهکشان‌ها به هم بچسبند. اما حالا، یک نظریه جدید این فرضیه را به چالش کشیده است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، دانشمندان معتقدند که شاید به جای ماده تاریک، ساختارهای خاصی در فضا وجود داشته باشند که باعث ایجاد نیروی گرانش می‌شوند. این ساختارها که “عیوب توپولوژیکی” نامیده می‌شوند، مانند حفره‌ها یا برجستگی‌هایی در بافت فضا هستند. این عیوب می‌توانند نور را خم کنند و باعث شوند که کهکشان‌ها به هم نزدیک‌تر به نظر برسند، درست مانند کاری که ماده تاریک انجام می‌دهد.

دانشمندان به وجود ماده تاریک اعتقاد دارند زیرا کهکشان‌ها با سرعتی می‌چرخند که با مقدار ماده مرئی آن‌ها سازگار نیست. این نشان می‌دهد که باید نیروی گرانشی دیگری وجود داشته باشد که کهکشان‌ها را کنار هم نگه دارد. نظریه جدید می‌گوید که این نیروی گرانشی اضافی ممکن است از این عیوب توپولوژیکی ناشی شود. این ساختارها می‌توانند باعث شوند که نور هنگام عبور از آن‌ها خم شود و در نتیجه، باعث شود که کهکشان‌ها بزرگ‌تر و پرجرم‌تر از آنچه که هستند به نظر برسند.

اگر این نظریه درست باشد، بسیاری از آنچه که ما در مورد جهان می‌دانیم را تغییر خواهد داد. به این معنی خواهد بود که ما نیازی به جستجوی ماده تاریک نداریم و درک ما از گرانش و ساختار جهان باید بازنگری شود. هنوز برای تأیید یا رد این نظریه به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما این نظریه نشان می‌دهد که دنیای علم همیشه در حال تغییر و تحول است و همیشه چیزهای جدیدی برای کشف وجود دارد. کشف ماهیت ماده تاریک یکی از بزرگترین چالش‌های علم مدرن است. نظریه جدیدی که وجود ماده تاریک را زیر سوال می‌برد، یک گام بزرگ در این مسیر است و می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از جهان هستی پیدا کنیم.
برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.