با توجه به افزایش غلظت جهانی متان، دانشمندان نسبت به گرمایش جهانی هشدار دادند

دانشمندان اعلام کردند غلظت جهانی متان یا همان گاز گلخانه‌ای از 1.900 بخش در میلیارد بیشتر شده است که این موضوع نشان‌دهنده رشد سریع گرمایش جهانی است. به گفته دانشمندان سطح متان با سرعت خطرناکی در حال رشد است به طوری که ممکن است در آینده مهار افزایش دمای زمین بسیار دشوارتر شود. به گزارش […]

دانشمندان اعلام کردند غلظت جهانی متان یا همان گاز گلخانه‌ای از 1.900 بخش در میلیارد بیشتر شده است که این موضوع نشان‌دهنده رشد سریع گرمایش جهانی است. به گفته دانشمندان سطح متان با سرعت خطرناکی در حال رشد است به طوری که ممکن است در آینده مهار افزایش دمای زمین بسیار دشوارتر شود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، داده‌های اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده نشان می دهد تا ژانویه امسال غلظت متان به 1.900 بخش در میلیارد رسیده و حتی از آن نیز فراتر رفته است. به طوری که نسبت به پیش از انقلاب صنعتی این عدد تقریبا سه برابر شده است. با وجود اهمیت پیمان اجلاس آب و هوایی COP26 در سال ۲۰۲۱ برای مهار انتشار گاز متان به نقطه عطفی از زمان رسیده ایم.

 از طرفی گاز متان ۲۸ برابر قوی تر از دی اکسید کربن بوده و آسیب زایی آن برای اتمسفر زمین به همین مقدار است. طبق بررسی های انجام گرفته تا اواخر هزاره دوم رشد انتشار گاز متان آهسته بوده است اما از سال ۲۰۰۷ به طور مرموزی رشد داشته است. به طوری که افزایش آن باعث نگرانی دانشمندان شد. از طرفی گرمایش جهانی نیز به آزاد شدن بیشتر متان کمک می کند. به طوری که در آینده مهار افزایش دمای زمین بسیار دشوار است. به گفته یوآن نیسبت دانشمند علوم زمین از دانشگاه لندن انتشار این گاز و شتاب گرفتن آن علاوه بر تهدید بزرگ جامعه جهانی با محدودیت جلوگیری از آن مواجه خواهد شد.

دانشمندان در چند سال اخیر مدام به دنبال مقایسه اطلاعات تولید گاز متان در اتمسفر زمین و درک منبع مربوط به آن بودند. در این بین به مطالعه متان موجود در هسته های یخ و برف انباشته شده در طول دهه ها و قرن ها نیز پرداخته شد. در این بررسی مشخص شد از سال ۲۰۰۷ و پس از آن در طول ۱۵ سال افزایش این گاز با سرعت بیشتری رشد داشته است. به طوری که دانشمندان احتمال می دهند ممکن است این افزایش از منابع میکروبی بوده و نه از استخراج سوخت های فسیلی. به طوری که برخی از این دانشمندان این افزایش را تنها به فعالیت های انسانی نسبت نداده و ممکن است میکروب ها نیز در رشد انتشار گازهای گلخانه ای سهم بیشتری داشته باشند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال