کسب و کارها

همه چیز در مورد لمینت دندان

یکی از فاکتور های مهم داشتن چهره زیبا، وجود دندان های سفید و یکدست می باشد. اما برخی از افراد از داشتن چنین دندان هایی برخوردار نیستند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی روشی ابداع شده است که قادر است دندان های سفید و یکدستی را به لبخند انسان ها هدیه کند و بسیاری از ایرادات […]

یکی از فاکتور های مهم داشتن چهره زیبا، وجود دندان های سفید و یکدست می باشد. اما برخی از افراد از داشتن چنین دندان هایی برخوردار نیستند. امروزه با پیشرفت علم پزشکی روشی ابداع شده است که قادر است دندان های سفید و یکدستی را به لبخند انسان ها هدیه کند و بسیاری از ایرادات ظاهری دندان مثل فاصله های بین دندان ها، پوشش دندان های شکسته و نامنظم، بد رنگی دندان ها و … را برطرف نماید. این روش ترمیم ناهنجاری های ظاهری دندان ها، لمینت دندان نام دارد که متشکل از یک روکش همرنگ دندان و در عین حال نازک، با طول عمر بالا و با دوام است، که روی سطح بیرونی دندان ها را می پوشاند و دندان ها را از لحاظ شکل ظاهری، رنگ و اندازه بی نقص می کند.

انواع لمینت دندان

لمینت دندان از لحاظ نوع مواد دارای دو نوع مختلف می باشد که دارای تفاوت های زیادی هستند و قیمت متفاوتی هم دارند.

لمینت دندان سرامیکی

نام دیگر این نوع لمینت پرسلن ونیر می باشد. لمینت دندان سرامیکی از جنس سرامیک یا اصطلاحا چینی است. این نوع لمینت دارای ثبات رنگ بیش تر و مقاوم تر، نسبت به لمینت های کامپوزیتی هستند و ظاهری زیباتر دارند. پرسلن ونیر ها پس از قالب گیری در لابراتوار ساخته می شوند. این روش از لمینت دندان دارای هزینه بیش تری نسبت به روش دیگر می باشد. لمینت سرامیکی را معمولا در موارد زیر استفاده می کنند:

  • درمان دندان های تیره و رنگ دار
  • اصلاح به هم ریختگی های متوسط
  • درمان دندان های لب پر شده
  • درمان دندان های لکه دار
  • از بین بردن فواصل دندانی

این نوع لمینت به دلیل انعکاس نور روی دندان ها، زیبایی دندان را دو چندان می کند، علاوه بر این سطح شیشه ای سرامیکی لمینت، رنگ نمی گیرد و به دلیل تخلخل نداشتن پس از لعاب دادن سرامیک دچار لک نمی شود. این نوع لمینت را در برخی از موارد که دندان دارای شرایط مناسبی باشد بدون بی حسی روی دندان قرار می دهند. اما لمینت سرامیکی با وجود همه محاسنش دارای معایبی نیز می باشد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • در مواقعی که دندان مورد نظر بیش از اندازه تراش داده شود، ممکن است لمینت از جای خود خارج شود.
  • پس از این که لمینت سرامیکی بر روی دندان چسبانده می شود، رنگ و شکل آن دیگر قابل تغییر نمی باشد.
  • اگر لمینت های سرامیکی بشکنند باید تعویض شوند.
  • هزینه لمینت های سرامیکی زیاد می باشد و همه قادر به استفاده از آن نیستند.
  • لمینت های سرامیکی معمولا 10 سال عمر متوسط دارند و پس از آن باید تعویض شوند.
  • این نوع لمینت ها برای دندان هایی که پوسیدگی گسترده و پر کردگی های قدیمی هستند کاربردی ندارد.

لمینت دندان کامپوزیتی

ونیر کامپوزیت (لمینت کامپوزیتی) همان طور که از نام آن مشخص است از جنس کامپوزیت یا همان مواد ترمیمی دندان می باشد. در لمینت کامپوزیتی تراش کم تری نسبت به لمینت سرامیکی به دندان داده می شود و حتی در برخی از موارد که شرایط دندانی مناسب است بدون تراش انجام می شود. این نوع لمینت با مدت درمانی کوتاه فقط در طی یک جلسه توسط دندانپزشک در مطب ساخته می شود و بر روی دندان های فرد گذاشته می شود. لمینت کامپوزیتی مشکلات دندانی از جمله تغییر رنگ، فاصله های بین دندانی، شکستگی دندان و … را برطرف می کند. از مزایای این نوع لمینت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان پایش پذیری (براق تر شدن سطح) و عبور نور کامپوزیت دندان بیش تر است.
  • دارای تنوع رنگ بیش تری می باشد (بنابراین قادر هست کاملا هم رنگ دندان های دیگر باشد.)
  • هزینه این روش از لمینت دندان، نسبت به روش های دیگر ارزان تر می باشد.
  • این روش به آسانی برای اصلاح بی نظمی های کم و متوسط و روشن تر کردن رنگ دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

لمینت کامپوزیت مانند لمینت سرامیکی دارای معایبی نیز می باشد. این معایب عبارت است از:

  • این نوع لمینت نسبت به لمینت سرامیکی از عمر کم تری برخوردار است و معمولا حدود 5 سال دوام می آورد.
  • لمینت های کامپوزیتی مقاومت کمتری در تغییر رنگ، نسبت به لمینت های سرامیکی دارند.
  • لمینت سرامیکی در لابراتوار ساخته می شود در حالی که لمینت کامپوزیت در مطب توسط پزشک تهیه می شود.

مراحل انجام لمینت دندانمراحل انجام لمینت دندان

لمینت دندان بصورت معمول در سه مرحله انجام می شود:

مرحله اول (آماده سازی)

برای شروع عمل لمینت دندان، ابتدا لازم است به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کرده و قبل از لمینت، تمامی مشکلات دندان های خود از قبیل پوسیدگی را برطرف نمایید. مراحلی مانند مشاوره، عکس برداری، حل مشکلات دیگر دندان ها مانند پوسیدگی و…

مرحله دوم (قالب گیری دندان ها و لثه)

دندانپزشک در این مرحله روی سطح دندان را با توجه به ضخامت لمینت تراش می دهد تا سطح دندان صاف شود. (در برخی از موارد دندان هایی که دارای شرایط مناسبی می باشند در صورت استفاده از لمینت کامپوزیت تراش داده نمی شوند.) در مرحله قالب گیری اگر از لمینت سرامیکی استفاده می شود قبل از تراش دندان، از بی حسی استفاده می کنند و پس از این که دندانپزشک قالب گیری از دندان را انجام داد، قالب مورد نظر را به لابراتوار ارسال می کند. اما اگر لمینت کامپوزیتی باشد، این مرحله توسط دندانپزشک در مطب ساخته می شود. معمولا آماده شدن لمینت های سرامیکی 2 الی 4 هفته زمان می برد و چون دندان ها تراش داده شده اند و حساس می باشند، دندان پزشک از پوشش موقتی بر روی دندان های شخص استفاده می کند تا از آن ها محافظت کند. در حالی که لمینت کامپوزیتی همان روز بر روی دندان ها گذاشته می شود و زمان زیادی لازم ندارد.

مرحله سوم (اتصال لمینت به دندان)

دندانپزشک در این مرحله قبل از این که لمینت های آماده شده را بر روی دندان محکم کند به صورت موقت روی دندان ها می گذارد تا فرم و اندازه آن ها را بررسی کند. سپس به مقدار بسیار کمی سطح دندان ها را تراش می دهد تا زبر شوند و چسبندگی لمینت ها روی دندان بیش تر شود. در اقدام بعد با استفاده از یک رزین حساس به نور، لمینت را روی دندان قرار داده و با تاپاندن پرتوهای لیزری لمینت را روی دندان محکم می کند. به طور معمول باید چند هفته پس از نصب لمینت ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکل اقدام به برطرف کردن آن ها نماید.

————————————-

منبع: سفید صدفی

مطلب پیشنهادی دیگر: همه چیز در مورد ایمپلنت دندان