شواهدی که نشان می دهد حدود ۷۰۰ میلیون سال پیش در مریخ آب وجود داشته است

اخیرا شواهدی در مریخ کشف شده است که نشان می‌دهد این سیاره سرد و خشک در مدت زمانی طولانی دارای آب بوده است. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهش های قبلی دانشمندان نشان می داد حدود ۳ میلیارد سال پیش در مریخ آب وجود داشته است و سپس بخش زیادی از این […]

اخیرا شواهدی در مریخ کشف شده است که نشان می‌دهد این سیاره سرد و خشک در مدت زمانی طولانی دارای آب بوده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهش های قبلی دانشمندان نشان می داد حدود ۳ میلیارد سال پیش در مریخ آب وجود داشته است و سپس بخش زیادی از این آب از دست رفت. اما مطالعه جدید دانشمندان شواهد دیگری را مبنی بر وجود آب در این سیاره سرخ در زمانی حدود ۷۰۰ میلیون سال پیش ارائه می کند. این شواهد دریافتی مربوط به مریخ نورد ژورونگ چین انجام گرفته است که طی ماموزیت تیان وان و طی 91 روز روی این سیاره قرار دارد. این سزح نورد در ماه می سال ۲۰۲۱ به سطح مریخ ارسال شد داده های ارسالی توسط این مریخ نورد از گشت و گذار روی این سیاره سرخ و در ناحیه یوتوپیا پلانیتیا به دست آمده است.

یانگ لیو از مرکز ملی علوم فضایی چین و تیمش در این پژوهش داده های به دست آمده از سه ابزار مختلف این مریخ نورد را بررسی کردند. وظیفه این ابزارها نیز مطالعه مواد معدنی جمع آوری شده بوده است. این تیم تحقیقاتی معتقد است حدود ۷۰۰ میلیون سال پیش در مکانی که اکنون خشک است آب وجود داشته است. اوا شلر دانشمند سیاره شناس از موسسه فناوری کالیفرنیا در مورد این پژوهش می گوید شواهد بسیار کم ما مربوط به آب مایع جوان در مریخ بوده است. اما ابزارهای ژورونگ نشان از مولکول های آب در صخره ها دارد که متفاوت از سایر محیط های حاوی آبی است که پیش از این کشف شده بود.

 بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که این آب همراه با اشکال خاصی از مواد معدنی در دوره های جدیدتر ایجاد شده‌اند. مریخ نورد های ناسا نیز اکنون در مکانهای باستانی در مریخ در حال کاوش هستند که قدمت آنها به بیش از ۳.۷ میلیارد سال پیش باز می گردد. سطح نورد ژورونگ مجموعه قدرتمند از ابزارها است که وظیفه آن کاوش مکان های جوان از نظر زمین شناسی است تا بتواند فرصت های بهتری را در زمینه مطالعه مریخ ارائه کند.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال