استخراج طلا از طریق شیر مانده با کمک دانشمند ایرانی

محققانی از موسسه فناوری فدرال زوریخ طی همکاری با دانشمند ایرانی به نام محمد پیدایش توانستند ماده‌ای از شیر مانده تولید کنند که جاذب طلا بوده و می تواند برای استخراج فلزات با ارزش از زباله‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد. به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان از شیر مانده و منقضی […]

محققانی از موسسه فناوری فدرال زوریخ طی همکاری با دانشمند ایرانی به نام محمد پیدایش توانستند ماده‌ای از شیر مانده تولید کنند که جاذب طلا بوده و می تواند برای استخراج فلزات با ارزش از زباله‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان از شیر مانده و منقضی شده یک هوا ژل ساخته‌اند که می‌توان از آن برای استخراج قطعات طلای خالص از مادربردهای کامپیوتر استفاده کرد.

طبق گزارش منتشر شده در برخی از تجهیزات الکترونیکی دور ریخته شده مقادیر زیادی طلا و فلزات سنگین وجود دارد که به آنها زباله‌های الکترونیکی گفته می‌شود. پیش از این روش‌های مختلفی برای استخراج فلزات ارزشمند ابداع شد اما در همگی آنها از مواد شیمیایی برای استخراج استفاده شد که باعث آسیب به محیط زیست میشود. اما پژوهشگران موسسه فناوری زوریخ برای استخراج طلا از این زباله‌ها نوعی هواژل از شیر مانده تولید کردند.

در این روش ابتدا از آب پنیر یک پروتئین به دست آمد که به عنوان محصول جانبی صنعت پنیرسازی محسوب می‌شود. سپس یک هواژل با چگالی کم ساخته شد. رافائل مزنگا از پژوهشگران این موسسه در مورد ماده ساخته شده می‌گوید: برای ساخت این مواد اسفنج مانند هزینه‌ای نخواهد شد از طرفی ارزش طلای قابل استخراج ۵۰ برابر بیشتر از تبدیل پروتئین به این اسفنج خواهد بود.

پژوهشگران در مرحله بعد این پروتئین را در محلول اسیدی قرار داده و آن را تحت حرارت گذاشتند. در اثر حرارت پروتئین‌ها به چندین رشته تبدیل شدند در نهایت با خشک کردن انجمادی این محلول یک محصول سبک با تخلخل بالا تهیه شد.

محمد پیدایش مهندس شیمی این موسسه در مورد هواژل تولید شده گفته است: از مهمترین مزیت هواژل تولید شده سطح رویی بالای آن است. آزمایش انجام شده برای جذب طلا از محلول حاوی فلزات مانند مس سرب و نیکل این هواژل توانست تا ۹۳ درصد طلا را جذب کند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال