کسب و کارها

ویژگیهای دیوار پوش مراکز درمانی چیست؟

امروزه بیماری‌های عفونی به شدت رواج پیدا کرده است و سلامت افراد را به خطر انداخته است. بیماری‌های عفونی خود را در بینارستان‌ها و مراکز درمانی نشان می‌دهند؛ بنابراین الزام داشتن یک محیط عاری از هر گونه میکروب در بیمارستانها به شدت احساس می‌شود. با این اوصاف دیوار پوش مراکز درمانی دارای نقش بسیار مهمی […]

امروزه بیماری‌های عفونی به شدت رواج پیدا کرده است و سلامت افراد را به خطر انداخته است. بیماری‌های عفونی خود را در بینارستان‌ها و مراکز درمانی نشان می‌دهند؛ بنابراین الزام داشتن یک محیط عاری از هر گونه میکروب در بیمارستانها به شدت احساس می‌شود. با این اوصاف دیوار پوش مراکز درمانی دارای نقش بسیار مهمی است تا حفظ سلامتی و رضایت بیمار تامین شود. دیوارها باید به گونه‌ای باشند که راحت شستشو شود، ناگفته نماند دیوارپوش کناف یا به طور کلی دیوارپوش‌ها در دکوراسیون و طراحی داخلی و همچنین ایجاد زیبایی مراکز درمانی هم مثمر ثمر خواهند بود. قصد داریم در این مطلب بیشتر به دیوار پوش مراکز درمانی بپردازیم، با ما همراه باشید.

دیوار پوش بیمارستانی چیست؟

برخی از مسئولین مراکز درمانی به دلیل اقتصادی و مقرون به صرفه بودن قیمت سقف کاذب، روی به نصب این نوع سقف کاذب برای پوشاندن دیوارها می‌کنند. دکوراسیون و طراحی داخلی در هر مکانی حائز اهمیت است چرا که اولین چیزی که به چشم افراد می‌خورد ظاهر آن مکان می‌باشد و یکی از اولین چیزهایی که در اتاق بیمارستان نظر هر مراجعه کننده‌ای را به خود جلب می‌کند دیوار پوش مراکز درمانی است. در اماکن درمانی همچون بیمارستان به واسطه خاص بودن محیط و امکان انتقال بیماری زیبایی دکوراسیون نیاز به ترکیب با یک سری ویژگی‌های دیگری دارد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت. به عنوان مثال آنتی باکتریال بودن در چنین مکانی اهمیت به سزایی در زمینه‌ی رعایت بهداشت و کنترل آلودگی‌ها به خود اختصاص می‌دهد.

هنگام مواجه شدن با دیوارپوش‌های فرسوده و کهنه در بیمارستان‌ها چه احساسی خواهید داشت؟ مسلما دید خوبی به آن بیمارستان نخواهید داشت و روی ذهنیت شما تاثیر گذار خواهد بود و همه‌ی این عوامل به طور کلی تاثیری منفی از بیمارستان برجای خواهند گذاشت. مهم ترین اولویتی که می‌تواند در هنگام ساخت مراکز درمانی همچون بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها در نظر گرفت، بهداشت و پاکیزگی خواهد بود. شاید بتوان گفت ظاهر نه چندان مناسب مراکز درمانی می‌تواند روی دید و روش‌های معالجه پزشکان موثرخواهد بود.

قیمت دیوارپوش‌های pvc بیمارستانی

مهم ترین اصل در پوشاندن دیوارها و سقف اماکن درمانی قابلیت شستشو با مواد شیمیایی برای رعایت بهداشت و خاصیت باکتریال بودن آن است تا خطری بهداشت بیماران را تحت تاثیر خود قرار ندهد. پس از اینکه این اصل رعایت شد باید به قیمت متریالی که برای دیوارپوش هزینه می‌شود توجه کرد. بدیهی است که نمی‌توان قیمت نظافت و بهداشت را قربانی قیمت کرد اما از طرف دیگر باید هزینه‌ها هم قابل پرداخت باشند.

در این بخش می‌خواهیم به قیمت دیوارپوش پی وی سی بپردازیم و ببینیم آیا استفاده از این دیوارپوش مقرون به صرفه می‌باشد یا خیر. در ابتدا به این مورد اشاره می‌کنیم که این نوع دیوارپوش به صورت رول عرضه می‌شود اما تولید آن در کشور ایران امکان پذیر نیست و باید واردات آن صورت پذیرد تا اگر بیمارستانی بخواهد از آن استفاده کند، امکانش ایجاد شود.

 با این توصیف و قیمت بالای دلار بدیهی است که قیمت آن زیاد باشد؛ بنابراین می‌توان گفت که از جمله معایب این نوع دیوارپوش قیمت بسیار بالای آن و هزینه‌ای است که باید برای نصب آن پرداخت. این در حالی است که سقف کاذب از جنس کناف هم قیمت مقرون به صرفه تری دارد و هم به راحتی توسط نصاب کناف، نصب می‌گردد تا این عوامل سبب روی آوردن اکثر مسئولین مراکز درمانی به این نوع دیوارپوش و سقف گردد.

ضعف دیگری که می‌توان برای دیوارپوش پی وی سی در نظر گرفت، عدم امکان ترمیم و بازسازی در صورت آسیب دیدن آن است این بدان معناست که اگر دیوارهای پی وی سی دچار عیب شود نمی‌توان آن را برطرف کرد و نقص موجود روی زیبایی دیوار تاثیر خواهد گذاشت. به هر حال اگر قصد دارید از این نوع دیوارپوش بهره ببرید دقت کنید که به دلیل نرم بودن، در هنگام نصب می‌بایست زیرساخت آن بسیار تمیز و صاف باشد.

ویژگی‌های دیوار پوش مراکز درمانی چیست؟

به طور معمول یکی از مصالح ساختمانی که در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیوارپوش است که به واسطه داشتن جنس آنتی باکتریال بودن اهمیت به سزایی در زمینه‌ی رعایت بهداشت و کنترل آلودگی‌ها دارد. می‌دانیم که رعایت بهداشت و مسائل مربوط به آن در مناطقی همون بیمارستان که بهداشت در آن حرف اول را می‌زند یکی از دغدغه‌های مسئولین چنین واحدهایی به شمار می‌آید؛ بنابراین، برای اینکه بتوان یک محیط کاملاً استریل داشت، باید دیوارپوش‌هایی آنتی باکتریال نصب شوند. این دیوار پوش‌ها باید نقاط قوتی داشته باشند تا برای این محیط‌ها مناسب گردند به عنوان مثال برای کنترل عفونت مناسب بوده و محیط خشک آن، رشد هر گونه باکتری و میکروب باید کاملاً ضد آب باشند.

دیوار پوش مراکز درمانی برای اینکه اطمینان خاطر کادر درمانی و بیماران را به ارمغان آورد باید بدون درز باشد تا بعد زیبایی دیوار لطمه نبیند و هیچ گونه میکروب وارد این درزها نشود، چرا که جمع شدن خاک و نیز مایعات روی سطح دیوار باعث ایجاد عفونت نیز خواهد شد. موارد مطرح شده تنها نکاتی نیستند که باید در مراکز درمانی رعایت شوند، همچنین این دیوار باید ویژگی داشته باشد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  •       دیوارپوش طراحی شده برای دیوارهای بیمارستان و مراکز درمانی باید خاصیت آنتی باکتریال فوق العاده قوی داشته باشد. شاید اینکه پیکربندی معماری بیمارستان از چه جنسی باشد مهم نباشد، خواه سقف کاذب پلی استایرن باشد یا سقف کاذب رابیتس یا غیره. نکته مهمی که باید حتما مورد توجه قرار گیرد، خاصیت آنتی باکتریال آن است. علاوه براین، برای اینکه بهداشت به طور کامل رعایت گردد باید قابلیت شستشوی آسان با مواد جرم گیرهای بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده قوی را نیز داشته باشند.
  •       دیوارپوش باید عایق صوتی و حرارتی مناسبی داشته باشد تا انتقال صوت را به حداقل برساند، چرا که از آنجایی که در بیمارستان، بیماریها نیاز به استراحت در مکانی آرام استراحت دارند و دکترها یا پرستارها باید روی کارشان به خوبی تمرکز کنند.   این دیواروش‌ها در کنار نورپردازی ساختمان می‌توانند محیطی مناسب را برای بیماران ایجاد کنند.
  •       همانطور که گفتیم دیوار پوشی که برای مراکز درمانی و بیمارستان‌ها طراحی می‌شود باید کامل قابل شستشو با مواد جرم گیرهای بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده قوی باشد.
  •       برای زیبا و جالب به نظر رسیدن دکوراسیون داخلی مراکز درمانی، دیوارپوش باید دارای تنوع متنوع و رنگ‌های زیاد باشد.
  •       نیاز است که دیوارپوش قابلیت حمل راحت و نصب راحت داشته باشد، تا در صورتی که قصد بازسازی ساختمان را داشته باشید بتوانید آن‌ها را مجدد مورد استفاده قرار دهید.
  •       به جهت اینکه بیمارستان مکانی پر رفت و آمد است یا این امکان وجود دارد که تخت‌های بیمارستانی به دیوارپوش برخورد کند، نیاز است که ضد خش و ضد آسیب باشد تا مشکلی پیش نیاید. علاوه بر این، باید در مقابل نفوذ مواد شیمیایی، آب، رطوبت و حرارت مقاومت داشته باشد.
  •       غیر قابل نفوذ مواد شیمیایی و آب و غیر قابل پوسیدگی باشد.
  •       باید قابل اشتعال نباشد تا اگر در بیمارستان آتش سوزی رخ داد سرعت آن زیاد نباشد.
  •       دیوارپوش باید دارای طرح‌های ساده (طلایی – سفید – فیروزه‌ای – آبی – قرمز و سبز و…) باشد تا برای تمامی بخش ها  مناسب باشد. 

آیا دیوارپوش‌های پی وی سی pvc مناسب بیمارستان است؟

اینکه سقف و دیوارهای بیمارستان‌ها از چه نوعی باشد شاید چندان اهمیت نداشته باشد. توجه داشته باشید دیوارپوش مراکز درمانی از هر نوعی که باشد باید ویژگی‌هایی که در بخش پیشین اشاره کردیم را داشته باشد. نوع دیگری از دیوارپوش‌ها، دیوارپوش پی وی سی pvc می‌باشد. این نوع دیوارپوش تا کنون در کشور به تولید انبوه نرسیده است و تولید آن در خارج از ایران صورت می‌گیرد. اگر بخواهیم به جزئیات آن بپردازیم می‌توانیم بگوییم که ضخامت آن بین ۱ تا ۴ میل خواهد بود که طراحی ظریفی را برای دیوارهای بیمارستان به ارمغان خواهد آورد.

سخن پایانی

در این مقاله به شرح و توضیح دیوارپوش پرداختیم و اهمیت آن را در بیمارستان‌ها و به طور کلی مراکز درمانی دیدیم. پس از آن به بارزترین ویژگی‌هایی که دیوارپوش‌ها باید آن‌ها را داشته باشند اشاره کردیم و دیدیم که داشتن قابلیت شستشو با مواد شیمیایی و ضدعفونی کننده، خاصیت باکتریال بودن و همچنین عایق صدا بودن مواردی هستند که دیوارپوش‌ها ملزم به داشتن آن‌ها هستند.