برای اولین بار حالت جدیدی از ماده مشاهده شد

محققان پس از پنجاه سال برای اولین بار توانستند ماده ای از حالت جدید را که تنها در حالت نظریه وجود داشت مشاهده کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه هاروارد توانستند ماده جدیدی را بسازند که می تواند در آینده در رایانه های کوانتومی مورد استفاده قرار بگیرد. این ماده […]

محققان پس از پنجاه سال برای اولین بار توانستند ماده ای از حالت جدید را که تنها در حالت نظریه وجود داشت مشاهده کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، محققان دانشگاه هاروارد توانستند ماده جدیدی را بسازند که می تواند در آینده در رایانه های کوانتومی مورد استفاده قرار بگیرد. این ماده به نام مایع اسپین کوانتومی است که به بهبود رایانه های کوانتومی کمک خواهد کرد.

این مایع اسپین دارای خاصیت بنیادی ذرات زیراتمی است و برای مغناطیسی شدن مواد نیاز به نظم گرفتن این مایع خواهد بود. در واقع خاصیت این ماده جدید تعریف کلاسیک ندارد و یک خاصیت کوانتومی محسوب می شود. نزدیکترین خاصیت برای تعریف اسپین اندازه حرکت زاویه خواهد بود.

در حالت عادی در همه الکترون ها اسپین وجود داشته و تنها در یک جهت قرار میگیرد. دیگر مغناطیس ها نیز تنها از قرار گیری اسپین الکترون ها به طور متناوب و در یک الگوی شطرنجی حاصل می شود. اما فیلیپ اندرسون در سال ۱۹۷۳ حالتی از ماده را کشف کرد که مایع اسپین کوانتومی نام داشت. این فیزیکدان با کشف این مایع متوجه شد که از قوانین ذکر شده پیروی نمی کند. در این مایع الکترون ها به صورت یک حالت کوانتومی پیچیده جابجا شده و بر یکدیگر نیز برهم کنش دارند.

اکنون نیز محققان دانشگاه هاروارد موفق شدند برای اولین بار این مایع اسپین کوانتوم را بسازند. در این کار از شبیه ساز های کوانتومی قابل برنامه ریزی استفاده شد. این شبیه ساز قادر است ۲۱۹ اتم را در یک شبکه با کمک لیزر به حالت معلق قرار دهد.

این مایع شامل چند پدیده کانتومی مفید بوده است. یکی از این پدیده ها در هم تنیدگی کوانتومی است که تنها در زمان برهم کنش الکترون ها در فاصله های گسترده اتفاق می افتد. پدیده دیگر مربوط به برهم نهی کوانتومی است. به طوری که در این پدیده اتم ها می توانند در یک زمان چندین حالت مختلف داشته باشند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال