تصاویر جدید سیاره پلوتو، نمایی متفاوت از اتمسفر این سیاره کوچک را نشان می‌دهد

اولین تصویری که از سیاره پلوتو توسط ناسا منتشر شد، آسمانی آبی و سطحی یخی از این سیاره را به نمایش می‌گذاشت. همچنین تصاویر غیر رنگی قبلی که از این سیاره منتشر شده بود، اتمسفری چند لایه از پلوتو را نمایان می‌کرد که تشخیص لایه‌های آن، کاری بسیار سخت برای دانشمندان ناسا بود. و تصویر […]

اولین تصویری که از سیاره پلوتو توسط ناسا منتشر شد، آسمانی آبی و سطحی یخی از این سیاره را به نمایش می‌گذاشت. همچنین تصاویر غیر رنگی قبلی که از این سیاره منتشر شده بود، اتمسفری چند لایه از پلوتو را نمایان می‌کرد که تشخیص لایه‌های آن، کاری بسیار سخت برای دانشمندان ناسا بود. و تصویر جدیدی که حالا ناسا از کاوشگر New Horizons دریافت کرده، این امکان را به دانشمندان می‌دهد تا بتوانند به تحلیل جزئیان این سیاره بپردازند.

تصویر جدید سیاره پلوتو این بار به لطف دوربین رالف (MVIC)، توانسته امکان طرح یک تئوری در مورد اتمسفر این سیاره را به دانشمندان بدهد. تئوری دانشمندان ناسا در مورد پلوتو، این است که این اتمسفر چند لایه، از طریق واکنش‌ شیمیایی نیتروژن (N) و متان (CH4) در اثر نور خورشید به وجود آمده است.

اگر بخواهیم نگاهی کلی به این موضوع داشته باشیم، خورشید با شکستن و یونیزه کردن مولکول‌های متان و نیتروژن، آنها را مجبور به واکنش و ایجاد یک ماده‌ی بسیار پیچیده کرده که در نتیجه‌ی آن و ترکیب مجدد این مواد با مولکول‌های نیتروژن و متان، ابر مولکول‌ها شکل می‌گیرند. در ادامه، این ابر مولکول‌ها با بزرگ شدن و رشد کردن، به اجزایی بزرگ‌تر با نام تولین تبدیل می‌شوند.

این فرآیند که نمونه‌ای شبیه به آن نیز در اتمسفر سیاره کیوانی تایتان رخ می‌دهد، سبب می‌شود تا این هاله‌ی آبی‌رنگ در اطراف سیاره دیده شود. دانشمندان معتقدند که این ذرات به صورت تکی، رنگ‌های قرمز و یا خاکستری دارند و رنگ شبیه به آبی که ما می‌بینیم، در اثر تابش نور خورشید است.

یکی از محققین تیم کاوشگر New Horizons، آقای Carly Howett در مورد رنگ‌های آبی که به صورت قابل توجهی در عکس دیده می‌شود، اذعان داشته که این رنگ آبی، می‌تواند اطلاعاتی از اندازه‌ی این هاله‌ی آبی‌رنگ را در اختیارمان قرار دهد. وی در این مورد اینگونه توضیح داده: “رنگ آبی، آسمان معمولا نتیجه‌ی بازتاب نور خورشید توسط اجزای ریز موجود در هوا است. در زمین، معمولا این ذره‌ها، بسیار کوچک بوده و نیتروژن هستند. در سیاره‌ی پلوتو، این ذره‌ها بزرگ‌تر از نیتروژن بوده و با ساختار پیچیده‌ای که دارند، ما آنها را “تولین” می‌نامیم.

Fresh images display Pluto's atmosphere in a new light 2

محققین باور دارند که گازهای بی‌ثبات موجود در سطح مولکول تولین، منقبض شده و با لایه‌ای از یخ پوشیده می‌شوند. وقتی این اجزای یخی به سطح سیاره کوتوله می‌رسند، به ایجاد هر چه بیشتر رنگ مایل به قرمز که در عکس‌های قبلی وجود داشت، کمک می‌کنند. همچنین رنگ قرمزی که در ماهِ شمالی این سیاره قرار دارد، شارون، نیز احتمالا به خاطر وجود این اجزای یخی باشد.

البته این تمام موضوع نیست و تنها دلیل هاله‌ی آبی‌رنگی که در عکس‌های ارسالی New Horizons نبوده که مشخص شده، بلکه دانشمندان ناسا سورپرایز دیگری نیز برای علاقه‌مندان دارند. جدیدترین تصاویر دریافت‌شده از کاوشگر New Horizons، از وجود آب‌های یخی در سطح سیاره پلوتو خبر می‌دهد!

اطلاعات به دست آمده توسط دوربین قدرتمند رالف کاوشگر New Horizons، نشان می‌دهد که آب‌های یخی به صورتی پراکنده، در سطح این سیاره وجود دارد. همچنین از اطلاعات به دست آمده، اینطور استنباط شده که این آب‌های یخی، در مناطقی که رنگ قرمز بیشتر وجود داشته (و مولکول‌های تولین نیز بیشتر هستند)، تراکم بیشتری داشته و به میزان بالاتری دیده می‌شود.

Jason Cook در مورد عدم نمایش واضح این آب‌های یخی، بزرگ‌ بودن سطح سیاره پلوتو و کم بودن تعداد تصاویر را دلیل اصلی دانسته است. همچنین وجود دریاچه‌های یخی متعدد از جنس عناصر گوناگون و پوشیده بودن بیشترین سطح از پلوتو توسط این مناطق، دلیل دیگری برای نمایان نبودن بخش‌های آبی اعلام شده است.

حالا یک چالش بزرگ پیش روی محققان ناسا قرار گرفته و آن، دلیل وجود آب در چنین مناطقی است. هنوز مشخص نشده که چرا آب بیشتر در مناطقی وجود دارد که تولین، بیشتر دیده می‌شود و این، چیزیست که ناسا به دنبال کشف آن است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال