گرمایش زمین تغییرات الگوی خواب زمستانه را به دنبال دارد

تغییرات آب و هوایی می تواند روی الگوی خواب زمستانه و همچنین کاهش میزان یخ زدگی زمین در عمق یک متری دخیل باشد. این موضوع روی زندگی سنجاب های زمینی در قطب شمال تاثیر گذاشته است. طی این تغییرات در ۲۵ سال اخیر زندگی این حیوانات نیز دچار چالش شده است. به گزارش سرویس اخبار […]

تغییرات آب و هوایی می تواند روی الگوی خواب زمستانه و همچنین کاهش میزان یخ زدگی زمین در عمق یک متری دخیل باشد. این موضوع روی زندگی سنجاب های زمینی در قطب شمال تاثیر گذاشته است. طی این تغییرات در ۲۵ سال اخیر زندگی این حیوانات نیز دچار چالش شده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سنجاب های قطب شمال به دلیل ویژگی خاص خود معروف هستند. آنها حتی با رسیدن دمای بدنشان به زیر نقطه انجماد باز هم قادرند از یخ زدگی جان سالم به در ببرند. به همین دلیل در محیط های زمستانی سخت همچنان مقاوم باقی میمانند.

مطالعات اخیر نشان می دهد تغییرات آب و هوایی در دو دهه اخیر باعث کوتاه شدن چرخه خواب زمستانی و ایجاد تغییرات در الگوی خواب سنجاب های تر و ماده شده است. در اثر گرم شدن سنجاب های ماده زودتر از قبل از خواب زمستانی بیدار می‌شوند. در حالیکه این موضوع روی زنجیره غذایی آنها نیز موثر است.

نویسنده این مطالعه در این مورد می گوید کاهش ده روزه زمان یه زدگی خاک تنها در طی ۲۵ سال اتفاق افتاده است که به نسبت سریع محسوب میشود.

این سنجاب ها با کمک خواب زمستانی می توانند نیمی از سال را در سرمای سخت آلاسکا زنده بمانند. در این مورد عملکرد بخشهایی مانند ریه، قلب و مغز کاهش می یابد. همچنین از چربی ها برای جلوگیری از یخ زدگی و تامین انرژی بهره می برند. در بهار برای تامین غذا و جفت گیری از عمق ۳ فوتی زمین خارج میشوند.

از طرفی سنجاب های نر الگوی خواب خود را تغییر نداده اند. این مشکل می تواند باعث ایجاد ناهماهنگی در رابطه بین سنجاب های نر و ماده شود. همچنین بیدار شدن زودهنگام این سنجاب ها را بیشتر در چنگال شکارچیان قرار می دهد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال