پروژه Project Treble گوگل؛ یک پایگاه ماژولی برای به‎روزرسانی‎های سریع‎تر اندروید

بدون شک آپدیت‎های مربوط به سیستم‎عامل اندروید برای دستگاه‎هایی به جز نکسوس و پیکسل فوق‎العاده با روند آهسته‎ای ارائه می‎شوند. از آغاز شکل‎گیری این سیستم‎عامل این حقیقت وجود داشته و تاکنون هیچ‎چیزی موفق به تغییر این موقعیت نشده است. اما گوگل فکر می‎کند که می‎تواند حداقل به شکلی به این قضیه کمک کند و در همین […]

بدون شک آپدیت‎های مربوط به سیستم‎عامل اندروید برای دستگاه‎هایی به جز نکسوس و پیکسل فوق‎العاده با روند آهسته‎ای ارائه می‎شوند. از آغاز شکل‎گیری این سیستم‎عامل این حقیقت وجود داشته و تاکنون هیچ‎چیزی موفق به تغییر این موقعیت نشده است. اما گوگل فکر می‎کند که می‎تواند حداقل به شکلی به این قضیه کمک کند و در همین راستا یک پایگاه ماژولی داخل این سیستم‎عامل لحاظ کرده است که به دنبال عرضه‎ی Android O طی چند ماه آینده شروع به کار خواهد کرد.

تاکنون، مراحلی که نیاز بوده است تا یک آپدیت سیستم‎عامل بر روی یک دستگاه غیر گوگل به دستان کاربر برسد، به شکل زیر بوده‎اند:

واقعا پیچیده است. اما از این به بعد به لطف تلاش جدید گوگل در شکل دادن چیزی به اسم Project Treble، اندروید یک “اینترفیس فروشندگان” (Vendor Interface) دریافت خواهد کرد. هدف اینترفیس مذکور (VI) جداسازی ” Vendor Implementation” (تغییرات لازم سازندگان چیپست و فروشندگان) از فریم‎ورک سیستم‎عامل اندروید است.

VI جدید بین فریم‎ورک سیستم‎عامل اندروید و Vendor Implementation اشاره شده قرار می‎گیرد. علاوه بر این VI جدید توسط یک بسته‎ تست فروشنده (VTS) تایید اعتبار می‎شود که معادل بسته تست سازگاری (CTS) است که گوگل برای تست API اپلیکیشن‎ها به کار می‎گرفته است. VTS سازگاری VI را از این به بعد تضمین خواهد کرد.

مزایای چنین روشی واقعا مشخص بوده که در تصاویر بالا نشان داده شده است. در گذشته، پس از هر به‎روزرسانی فریم‎ورک سیستم‎عامل اندروید VI بایستی تغییر می‎‌کرد، در حالی‎که از این به بعد نیازی به این کار نیست. این شیوه‎ی جدید در واقع پتانسیل افزایش سرعت فرآیند آپدیت برای کاربران نهایی، البته نه چندان زیاد، را دارد. شرکت سازنده‎ی گوشی کاربر هم‎چنان “قابلیت‎های” خود را به نسخه‎ی جدیدا عرضه شده‎ی اندروید اضافه خواهد کرد و برخی از این قابلیت‎ها هم‎چنان به دوباره‎نویسی نیاز دارند. از این دیدگاه هیچ‎چیز تغییر نکرده است. تنها توسط پروژه‎ی تربل، قبل از این‎که شرکت سازنده‎ی دستگاه به مرحله‎ی آپدیت برسد نیاز به انجام کار بیشتری از سوی شرکت‎های سازنده‎ی چیپست نیست.

پروژه‎ی تربل در حال حاضر در اولین نسخه‎ی پیش‎نمایش توسعه‎دهندگان Android O قرار دارد و تمامی دستگاه‎های جدیدی که از پیش این نسخه از اندروید را نصب داشته باشند، مجهز به آن خواهند بود.

علاوه بر تمامی این موارد، گوگل می‎گوید که در حال همکاری با شرکت‎های گوشی و تراشه‎سازی است تا برخی از تغییرات در کدهای آن‎ها را، همانند با قابلیت‎های خاص برای یک شبکه‎ی خاص در یک کشور خاص، به کد پروژه‎ی متن بار اندروید انتقال دهد. به عبارت دیگر طراحان آن کد (به عنوان مثال سونی و کوالکام) دیگر نیاز نیست برای هر نسخه‎ی جدید از اندروید بسته‎های به‎روزرسانی را دوباره تغییر دهند.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال