کنفرانس گوگل I/O 2016؛ آنچه که انتظار داریم گوگل رونمایی کند

چیزی به شروع کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان شرکت گوگل باقی نمانده، کنفرانسی که هر ساله شرکت گوگل با دعوت کردن از متخصصین حوزه تکنولوژی و توسعه‌دهندگان مختلف از سراسر دنیا، از جدیدترین دستگاه‌ها، نرم‌افزارها و سرویس‌های خود رونمایی می‌کند. امسال نیز همانند هر سال، شرکت گوگل برنامه‌های بسیار زیادی برای متخصصین داشته و می‌خواهند نسل جدید […]

چیزی به شروع کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان شرکت گوگل باقی نمانده، کنفرانسی که هر ساله شرکت گوگل با دعوت کردن از متخصصین حوزه تکنولوژی و توسعه‌دهندگان مختلف از سراسر دنیا، از جدیدترین دستگاه‌ها، نرم‌افزارها و سرویس‌های خود رونمایی می‌کند. امسال نیز همانند هر سال، شرکت گوگل برنامه‌های بسیار زیادی برای متخصصین داشته و می‌خواهند نسل جدید از سیستم‌عامل اندروید را معرفی نماید. همچنین احتمالاتی در مورد معرفی به‌روزرسانی‌های جدید برای سیستم‌عامل کروم وجود دارد که می‌تواند گوگل را در زمینه‌ی لپتاپ‌های مخصوص خود (کروم‌بوک‌ها)، یاری کند.

همانند سال گذشته، امسال نیز ما قصد داریم تا انتظاران خود از شرکت گوگل را بیان کرده و هر آنچه را که می‌توانیم از این شرکت انتظار داشته باشیم را بررسی کنیم.

اندروید N

البته هنوز گوگل اطلاعات چندان زیادی در مورد نسل جدید این سیستم‌عامل و امکانات اختصاصی آن را منتشر نکرده اما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در این کنفرانس، گوگل به صورت کامل در مورد این سیستم‌عامل صحبت کند. البته شکی نیست که معرفی شدن اندروید 7.0، به کنفرانس بزرگ نیاز داشته و نمی‌توان آن را به صورت گذرا معرفی کرد، اما آیا این سیستم‌عامل می‌تواند موفقیت‌های پیشین گوگل را تکرار کند؟

هر چند، پیش از این شرکت گوگل پیش‌نمایشی از اندروید N را عرضه کرده بود که با توجه به آن، در مورد برخی از قابلیت‌های این سیستم‌عامل آگاهی داریم. یکی از اصلی‌ترین بهینه‌سازی‌ها که احتمالا باید شاهد آن باشیم، بهبود عملکرد مصرف باتری است، چیزی که گوگل با عرضه کردن اندروید 6.0 نیز توجه ویژه‌ای به آن داشته است. همچنین در این کنفرانس حداقل می‌توانیم در مورد تاریخ عرضه شدن نکسوس‌های بعدی و یا اینکه این محصولات توسط چه شرکت‌هایی در حال ساخته شدن است، اطلاعاتی کسب کنیم.

سیستم‌عامل اندروید وِر (Android Wear)

AndroidWear-DesignedForYourWrist-640x315

این انتظار از شرکت گوگل در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان نیز وجود دارد که مدیران بخواهند اطلاعاتی در مورد نسل جدید سیستم‌عامل مخصوص ساعت‌های هوشمند یعنی Android Wear نیز در اختیار کاربران قرار دهند.

البته پیش‌تر یک به‌روزرسانی جامع برای این سیستم‌عامل عرضه شده؛ اما این احتمال وجود دارد که گوگل در مورد نسل جدید این سیستم‌عامل و برنامه‌های آتی خود، اطلاعاتی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. همچنین در I/O 2016، احتمال رونمایی گوگل از چند ساعت هوشمند مجهز به Android Wear که توسط شرکای این شرکت ساخته شده، وجود دارد.

سیستم‌عامل کروم (Chrome OS)

hp-chromebook-13-new-1-640x544

به تازگی اطلاعاتی جدید در مورد سیستم‌عامل کروم منتشر شده که نشان می‌دهد گوگل می‌خواهد امکان استفاده کاربران از فروشگاه گوگل (Google Play Sotre) را برای دارندگان کروم‌بوک‌ها میسر کند و اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد امکان نصب کردن میلیون‌ها اپلیکیشن سیستم‌عامل اندروید بر روی کروم‌بوک‌ها باشیم.

حتی اگر گوگل بخواهد سیستم‌عامل‌های کروم و اندروید را از یکدیگر جدا کند، اما باز هم نمی‌توانیم انتظار ادغام نکردن این دو سیستم‌عامل را از گوگل نداشته باشیم، چرا که با این کار گوگل می‌تواند به موقعیتی فوق‌العاده دست پیدا کند.

واقعیت مجازی (Virtual Reality)

google_cardboard-640x422

واقعیت مجازی یک تکنولوژی جدید و بسیار جذاب است که این روزها شرکت‌های مختلف به دنبال توسعه سیستم‌های مختلفی در این زمینه بوده و آینده را در آن می‌بینند. هر چند در این زمینه پیشتر مقاله‌ای را منتشر نمودیم و به دلایلی اشاره کردیم که نشان می‌دادند سال 2016 نمی‌تواند رویای استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی را تحقق بخشد، اما شرکت گوگل هدستی ارزان‌قیمت با نام Google Cardboard را در این زمینه داشته و حتی با امکانات پایینی که این هدست پیش روی کاربران قرار می‌دهد، می‌تواند منبع درآمد خوبی برای این شرکت باشد.

اما چیزی که باعث شده تا ما بخواهیم انتظاری فراتر از گوگل کاردبرد را داشته باشیم، شایعاتی‌ است که پیشتر در مورد برنامه‌های این شرکت در رابطه با توسعه دادن یک هدست واقعیت مجازی جدید بوده که نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد به کمک آن، تجربه‌ای کاملا جدید از واقعیت مجازی را در اختیار کاربران قرار دهد. این هدست قرار نیست همانند گذشته یک وسیله ساده باشد، بلکه مهندسان گوگل سعی کرده‌اند تا با قرار دادن نمایشگری با رزولوشن بالا و پردازنده‌های بسیار قدرتمند، دوربین‌های بیرونی و عملکرد مستقل (یعنی بدون نیاز به گوشی‌هوشمند یا کامپیوتر)، یک محصول کاملا متفاوت نسبت به Google Cardboard و البته قابل رقابت با دیگر هدست‌های واقعیت مجازی را عرضه نمایند.

هر چند شایعات منتشر شده در مورد این هدست نشان می‌دهد که گوگل نمی‌خواهد این وسیله را به سرعت وارد بازار کند، اما احتمال معرفی آن در کنفرانس I/O 2016 این شرکت وجود خواهد داشت.

سیستم‌عامل Android Auto

chevrolet-android-auto-press-640x427

Android Auto شاخه‌ای جدید از سیستم‌عامل اندروید است که گوگل آن را برای خودروهای هوشمند در نظر گرفته و خوشبختانه با به‌روزرسانی‌های جدیدی که برای این سیستم‌عامل ارائه شده، عملکرد آن نسبت به گذشته نیز بهبود بهبود یافته است.

این‌طور که مشخص شده، احتمالا گوگل لیستی از طرف‌های قرارداد خود و شرکت‌هایی که این سیستم‌عامل را بر روی خودروی خود نصب خواهند کرد، منتشر سازد. همچنین باید در این کنفرانس شاهد انتشار اطلاعاتی در مورد توسعه دادن اپلیکیشن‌های مختلف توسط شرکت‌ها و برنامه‌نویسان نیز باشیم.

اتومبیل‌های خودران (Self-Driving Cars)

google_self_driving_car_prototype

یکی از اصلی‌ترین مواردی که احتمالا گوگل در کنفرانس I/O 2016 تمرکز ویژه‌ای به آن خواهد داشت، موضوع اتومبیل‌های خودران و پروژه‌ی مربوط به آن است. اخیرا گوگل به صورت رسمی از پایان پروژه این خودروها و همینطور امکان تبدیل شدن این محصولات به یک صنعت جداگانه خبر داده و مدعی شده که حالا اتومبیل‌های خودران این شرکت می‌توانند به صورت عمومی و بدون نیاز به کنترل‌های همیشگی، وارد خیابان‌ها شوند.

اخیرا نیز اطلاعاتی در مورد تلاش گوگل برای همکاری با خودروسازان قدیمی منتشر شده که در این صورت، می‌توانیم شاهد تولید شدن محصولات این شرکت توسط خودروسازان بزرگ و نامدار باشیم. پیشتر اخبار مختلفی در مورد همکاری‌های گوگل و فورد در این زمینه منتشر شده بود که البته مورد توجه بسیاری از خبرگزاری‌ها نیز قرار گرفت، اما پس از مدت کوتاهی، این شرکت به صورت رسمی اعلام کرد که قصد همکاری با گوگل را ندارد. پس از اینکه این دو شرکت با یکدیگر به توافق نرسیدند، حالا می‌توانیم انتظار این موضوع را داشته باشیم که شرکت فیات‌کرایسلر (Fiat Crysler)، بخواهد طرف قرارداد شرکت گوگل باشد.

پروژه آرا (Project Ara)

Project-Ara-radiation-sensor-640x524

از آن‌جایی که I/O 2016 مخصوص توسعه‌دهندگان بوده و آخرین اخبار مربوط به برنامه‌های این شرکت در این کنفرانس اعلام می‌گردد، پروژه‌ی آرا، گوشی‌هوشمند ماژولار گوگل، یکی دیگر از مواردی‌ است که می‌توانیم انتظار معرفی و انتشار اطلاعات بیشتری در از آن را در این کنفرانس داشته باشیم.

هر چند باید اشاره داشته باشیم که گوگل برای اولین بار، پروژه آرا را سه سال پیش معرفی نمود و حتی پس از یک بار تعویق در عرضه شدن آن، این پروژه جتی توسط گوگل کنسل هم شد. حالا مدیران گوگل تایید کرده‌اند که گوشی‌های هوشمند ماژولار پروژه آرا قرار است در پایان سال جاری در اختیار علاقه‌مندان در بازار کشور آمریکا قرار بگیرد.

پروژه تانگو (Project Tango)

project-tango-devkit

نباید پروژه تاتگو گوگل را فراموش کنید، موردی که گوگل آن را در کنگره جهانی موبایل سال جاری به صورت خصوصی معرفی نمود و حالا این احتمال وجود دارد که در کنفرانس I/O 2016 این شرکت، شاهد انتشار اطلاعاتی در مورد آن از سوی گوگل باشیم.

دلیل اینکه می‌گوییم احتمالا گوگل بخواهد اطلاعاتی جدید در مورد این پروژه را در کنفرانس I/O 2016 امسال در اختیار کاربران قرار دهد این است که این شرکت هیچ برنامه‌ای برای تمرکز کردن بر روی این پروژه و انتشار اطلاعاتی جداگانه از سوی آن را نداشته و کنفرانس سال جاری می‌تواند بهترین محل برای در اختیار قرار دادن اطلاعاتی از آن برای کاربران و گوگل باشد.

احتمالا این موضوع را ندانید اما پیشتر لنوو به عنوان شریک تجاری گوگل انتخاب و اعلام شده که اولین محصول مشترک این دو شرکت قرار است تابستان سال جاری وارد بازار گردد. متاسفانه هنوز اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه در اختیارمان قرار ندارد.

اینترنت اشیاء (Internet of Things)

3rd-gen-nest

اینترنت اشیاء یکی دیگر از حوزه‌هاییست که گوگل تلاش زیادی برای توسعه دادن آن داشته و تنها در سه سال گذشته، بیش از 3.2 میلیارد دلار را برای پیش بردن برنامه‌های خود پرداخت کرده است.

در کنفرانس Google I/O 2015، این شرکت از پروژه بریلو (Project Brillo) که در واقع یک سیستم‌عامل مخصوص اینترنت اشیاء است، رونمایی نمود. این سیستم‌عامل، امکان در ارتباط قرار گرفتن دستگاه‌های هوشمند مختلف را بدون در نظر گرفتن سیستم‌عاملی که از آن استفاده می‌کنند را فراهم نموده و می‌تواند امکاناتی فراتر از تصور را پیش روی کاربران قرار دهد.

پیشتر گوگل اعلام کرده بود که قصد دارد این سیستم‌عامل را در اختیار توسعه‌دهندگان و شرکای خویش، به منظور توسعه دادن و عرضه کردن سیستم‌های مختلف مبتنی بر آن، قرار دهد. از آنجایی که یک سال از زمان معرفی شدن این پروژه می‌گذرد، این احتمال وجود دارد که کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال، اخباری جدید از پروژه بریلو را برایمان به همراه داشته باشد.

بازی اعداد (The Numbers Game)

منظور ما از بازی اعداد را نباید با یک اپلیکیشن اشتباه بگیرید، بلکه می‌خواهیم به یکی از اصلی‌ترین مواری که همواره شرکت‌های مختلف در کنفرانس‌های این‌چنینی آن را فراموش نمی‌کنند، اشاره کنیم. بدون شک گوگل بخشی از وقت خود را صرف اعلام اعداد مختلف و تعداد دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید را اعلام خواهد کرد. همچنین اگر این شرکت بخواهد آماری در مورد تعداد اپلیکیشن‌های دانلود شده از فروشگاه خود یا ارقام مربوط به سیستم پرداخت Android Pay، خبر دهد، نباید متعجب شوید.

صحبت از سیستم پرداخت Android Pay شد، باید اشاره کنیم که گوگل می‌خواهد در این کنفرانس، از برنامه‌های خود برای توسعه دادن فعالیت‌های این سیستم پرداخت در ساسر دنیا نیز صحبت نماید.

چه کسانی به این کنفرانس خواهند رفت؟

جدای از دعوت‌نامه‌های اختصاصی که این شرکت برای افراد مختلف ارسال نموده، افراد عادی نیز می‌توانستند با خرید بلیط 900 دلاری آن (که البته مهلت خرید آن به پایان رسیده)، در این کنفرانس حضور داشته باشند. هر چند، اگر نخواهید به کالیفرنیا رفته و در این کنفرانس حضور نداشته باشید، می‌توانید آن را به صورت رایگان و از طریق یوتیوب و البته به صورت زنده مشاهده کنید.

کنفرانس I/O 2016 شرکت گوگل قرار است از تاریخ 18 تا 20 می (29 تا 31 اردیبهشت)، برگزار گردد. هفته آینده با تک‌نیوز و پوشش اخبار لحظه به لحظه این کنفرانس همراه باشید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال