ضربه سر در فوتبال باعث تغییر در عملکرد مغز فوتبالیست‌ها میشود

کارشناسان ۸۹ بازیکن حرفه‌ای فوتبال را با هدف بررسی اثرات هد زدن در فوتبال و ایجاد اختلال در عملکرد مغز بررسی کردند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مطالعه اخیر کارشناسان با بررسی نمونه خون بازیکنان حرفه ای پیش از بازی و تمرین و پس از تمرینات سخت به همراه ضربه به سر […]

کارشناسان ۸۹ بازیکن حرفه‌ای فوتبال را با هدف بررسی اثرات هد زدن در فوتبال و ایجاد اختلال در عملکرد مغز بررسی کردند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، مطالعه اخیر کارشناسان با بررسی نمونه خون بازیکنان حرفه ای پیش از بازی و تمرین و پس از تمرینات سخت به همراه ضربه به سر انجام شد. در این آزمایش مشخص شد نشانگر زیستی microRNA در مغز این بازیکنان دچار تغییراتی می شود. به گفته این کارشناسان این نشانگر زیستی در خون در اثر هد زدن تغییر کرده است. نشانگر زیستی microRNA می تواند بر سیگنال دهی مغز موثر باشد و در مهار RNA و بیان ژن نیز فعالیت می کند.

این تنظیم کننده بیان ژن مولکول بسیار کوچکی است که در سلول ها و در مایعات بدن همانند خون وجود دارد. از طرفی بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی نیز توسط این microRNA ها تنظیم می‌شود.

استیون باهر از دانشکده علوم ورزشی نروژ دریافت های خود را طی گزارشی منتشر کرده و گفته است: هد زدن ورزشکار های حرفه ای برای چندین سال باعث ایجاد تغییراتی در microRNA ها شده و در نتیجه سیگنال دهی مغز نیز دچار تغییر می شود. با تحقیقات روی نمونه های بیشتر می توانیم به اسرار خطر بالقوه ضربه سر در فوتبال آگاه شویم. از طرفی با تغییر سطح microRNA ها امکان تاثیر نحوه کارکرد مغز نیز وجود دارد.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال