5 کاری که مایکروسافت برای به دست‌ آوردن سهمی از بازار موبایل، باید انجام دهد

زمانی بود که هم تصور می‌کردند، شرکت بزرگ مایکروسافت که نسخه‌های محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان را با موفقیت عرضه میکرد، می‌تواند با عرضه‌ی ویندوزفون برای گوشی‌های هوشمند، بازار موبایل‌ را نیز به دست بگیرد. این در حالی بود که در آن زمان، iOS و بلک‌بری در کنار اندروید بوده و در فراگیر شدن بودند. حتی کارشناسان […]

زمانی بود که هم تصور می‌کردند، شرکت بزرگ مایکروسافت که نسخه‌های محبوب‌ترین سیستم‌عامل جهان را با موفقیت عرضه میکرد، می‌تواند با عرضه‌ی ویندوزفون برای گوشی‌های هوشمند، بازار موبایل‌ را نیز به دست بگیرد. این در حالی بود که در آن زمان، iOS و بلک‌بری در کنار اندروید بوده و در فراگیر شدن بودند. حتی کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که مایکروسافت، 20 درصد از سهم بازار موبایل را به دست می‌گیرد. اما امروز می‌بینیم که این موضوع کاملا برعکس شده است و حالا بازار در دستان اندروید و iOS می‌باشد!

همه‌ی ما می‌دانیم که این اتفاق چگونه افتاد و شاید بتوانیم بگوییم سر همین موضوع بود که Nokia ورشکست شد! به هر حال شکل، مایکروسافت با قدرتی بسیار بیشتر از گذشته و به همراه ویندوز 10 بازگشته، ویندوزی که می‌تواند مایکروسافت را به موفقیت‌هایی باورنکردنی برساند. البته هر چه قدر هم که ویندوز 10 پیشرفته باشد و بتواند در برابر اندروید و iOS سر بلند کند، ایراداتی بنیادی وجود دارند که تا مایکروسافت آنها را برطرف نکند، نمی‌تواند به موفقیت دست پیدا کند.

یکی از مدیران IDC، آقای Ramon Llamas می‌گوید، زمانی که مردم می‌گویند تمام زندگی‌مان به گوشی‌هوشمندمان وابسته است دروغ نمی‌گویند! تاثیری که موبایل در این سالها بر روی مردم گذاشته، سبب شده تا این دستگاه، به عضوی جداناپذیر از زندگی مردم تبدیل شود.

با این تفاسیر، هنوز هم دیر نشده و مایکروسافت می‌تواند با ویندوز جدید خود، با قدرتی دوباره وارد رقابت با گوگل و اپل شود…

1. تولید محصولات رده‌بالا و قدرتمند

به نظر شما حضور پر رنگ مایکروسافت و ویندوزفون 8.1 در محصولات پایین‌رده کافی نبوده است؟ طبق گزارشاتی که IDC منتشر کرده، نرخ رشد به‌کارگیری سیستم‌عامل ویندوزفون در سال 2014 کمتر از هر سال دیگری بوده و هنوز که هنوز است نیز مایکروسافت در حال عرضه‌ی محصولات ارزان قیمت می‌باشد. ماه گذشته بود که ارزان‌ترین گوشی‌هوشمند بازار، Lumia 430 با قیمت 70 دلار عرضه شد. مایکروسافت باید به دنبال عرضه‌ی محصولات گران‌قیمت و رده‌بالا باشد تا بتواند با کمپانی‌هایی همچون سامسونگ و اپل رقابت نماید.

البته کاربران نیز برای دیدن محصولات رده‌بالا با سیستم‌عامل ویندوز، کمی صبر کنند. مایکروسافت اعلام کرده که تا تابستان و زمان عرضه‌ی رسمی ویندوز 10، هیچ محصول رده‌بالایی عرضه نخواهد شد.

2. توسعه‌ی ویندوز 10 تا حد ممکن

اینطور که مایکروسافت اعلام کرده، ویندوز 10 قابلیت برقراری ارتباط با گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کامپیوترها و حتی وسایل پوشیدنی را دارد و به توسعه‌دهندگان نیز اجازه خواهد داد تا اپلیکیشن‌های خود را برای یک نسخه از ویندوز نوشته و آن را به نسخه‌های دیگر نی منتقل نمایند. از سوی دیگر، ویندوز 10 کار توسعه‌دهندگان در ساخت و طراحی نرم‌افزارها را آسان‌تر از گذشته کرده است و حالا افراد مختلف، راحت‌تر از گذشته می‌توانند در اکوسیستم ویندوز 10، به طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های مختلف بپردازند. به دلایل بسیار زیادی، انتظار می‌رود که ویندوز 10 بتواند تجارت و کسب‌وگار مایکروسافت را پر رونق‌تر از گذشته کند، اما اینکه این اتفاق چگونه بیفتد، همه و همه به عملکر مایکروسافت بستگی دارد.

آقای John Jackson، از تحلیل‌گران IDC اعلام کرده که مایکروسافت باید نسخه‌ای مناسب را برای گوشی‌های هوشمند عرضه کند و دست توسعه‌دهندگان را نیز آزاد بگذارد. همچنین، برای موفقیت بیشتر، امکان اتصال بین پلتفرم‌های قدیمی‌تر نیز باید به وجود بیاید و اگر چنین اتفاقی بیفتد، این موضوع می‌تواند موفقیت مایکروسافت را تا حد زیادی تضمین کند. این تحلیل‌گر ادامه داد که باید اطمینان خاطری برای کاربران به وجود بیاید تا بتوانند پول خود را خرج محصولی از مایکروسافت و با سیستم‌عامل ویندوز کنند که انجام این کار، بسیار سخت است.

3. توجه بیشتر به کاربران ویژه

با اینکه هنوز مایکروسافت درگیری‌های زیادی با ویندوزفون 8.1 دارد، این سیستم‌عامل توانسته با رشدی 2.7 درصدی در سال 2014، حدود 4.2 درصد از بازار را به تصاحب خود در بیاورد. پیش‌بینی‌های مرکز IDC با شرایط فعلی نیز نشان می‌دهد این میزان به 5.8 درصد در سال 2018 افزایش پیدا کند، اما اینها تنها اعداد و ارقام روی کاغذ هستند. البته این تنها موضوع نبوده و مایکروسافت باید به فکر افزایش میزان همین پیش‌بینی‌ها نیز باشد.

یکی از مواردی که می‌تواند کاربرانی بیشتری را به سوی ویندوز 10 بکشاند، توجه بیشتر به کاربران ویژه می‌باشد. اندروید و iOS از لحاظر نرم‌افزاری بسیار پیشرفته هستند و این موضوع در ویندوزفون 8.1 کمرنگ می‌باشد. آقای Llamas به این موضوع اشاره داشته که برخی از کاربران، نیاز به اپلیکیشن‌های بسیار خاص دارند، چرا مایکروسافت نباید آنها را به سوی خود بکشاند؟

البته مایکروسافت تا حدودی در ماه‌های گذشته، تمایل خود به فعالیت در این زمینه را با عرضه‌ی Office 365، OneDrive و Skype نشان داده و در این بخش و زمینه نیز موفق ظاهر شده است. اما Llamas اعلام کرده که کاربران دوست دارند تا بتوانند چنین سرویس‌هایی را به راحتی در کامپیوتر شخصی و یا تبلت خود دنبال کرده و به سادگی، اطلاعات را به یکدیگر منتقل کنند.

4. احیای نوکیا

Satya Nadella، مدیر اجرایی فعلی مایکروسافت، هرگز به گذشته و تصمیماتی که بالمر، مدیرعامل پیشین این شرکت، در زمینه‌های مختلف گرفته،انتقادی نداشته و صحبتی در مورد آنها نکرده اما حالا زمان آن رسیده که به دنبال دلایلی باشد که سبب شد نوکیا ورشکست شده و توسط مایکروسافت، خریداری شود. زمانی که Satya Nadella زمام کار را به دست گرفت، Nokia به ارزش 7.2 میلیارد دلار خریداری شده بود و حدود 12,500 نفر در آسیا و اروپا نیز بیکار شدند.

John Jackson در این مورد اعلام کرده که احتمالا Nadella، به فکر تغییر این روند باشد و با عرضه‌ی ویندوز 10، رقابتی سخت را با دیگر کمپانی‌ها آغاز کند. اما وی توصیه کرده است که مایکروسافت برای رقابت با بزرگانی همچون سامسونگ و اپل (شرکتی که حتی باعث شده سامسونگ هم در خطر باشد)، نیاز به افزایش دادن سیستم‌عامل خود میان گوشی‌های هوشمند بازار ندارد، بلکه مایکروسافت باید با گوشی مخصوص به خود، وارد رقابت با گوگل و اپل شود. Jackson، دلیل این موضوع را نیز قدرتمند بودن گوگل و اپل اعلام کرده چرا که مقابله با این دو غول بزرگ، کار ساده‌ای نیست.

5. جذب توسعه‌دهندگان

مایکروسافت برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های خود، باید نرم‌افزارهای مهم‌تر و بهتر را شناسایی کند. از سوی دیگر، برای جذب توسعه‌دهندگان بیشتر، کاربران بیشتری هم باید وجود داشته باشند که به نظر می‌رسد عرضه‌ی ویندوز 10، می‌تواند این دو مشکل را برطرف نماید. اینطور که به نظر می‌رسد، قابلیت جدیدی که در ویندوز 10 قرار گرفته به این صورت عمل می‌کند که توسعه‌دهنده، یک اپلیکیشن را کدنویسی می‌کند که قابلیت اجرا شدن بر روی PC، تبلت، گوشی‌هوشمند و حتی ایکس‌باکس را دارد! این موضوع می‌تواند توسعه و ساخت اپلیکیشن‌ها برای گوشی‌های هوشمند را تا حد زیادی افزایش دهد و کار را بسیار آسان‌تر از گذشته کند. اما باید توجه داشت که این موضوع، کار سختی نیست و باید ببینیم که واقعا چنین اتفاقی می‌افتد یا نه.

آقای Jackson معتقد است که همین موضوع، می‌تواند توسعه‌دهندگان بسیار زیادی را به سوی خود جذب کند و آنها را به ساخت و توسعه‌ی اپلیکیشن‌های خاص و ویژه‌تر، تشویق نماید. اینطور که آمار رسمی مایکروسافت نیز نشان می‌دهند، تعداد کاربران و تعداد دانلودها در سال گذشته، افزایش بسیاری داشته است که نشان می‌دهد کاربران به استفاده از ویندوزفون، تمایل بیشتری به نسبت گذشته نشان می‌دهند و اگر فروشگاه اپلیکیشن مایکروسافت، با نرم‌افزارهای ویژه و جدید توسعه‌دهندگان کامل‌تر شود، می‌توانیم شاهد موفقیت بیشتر مایکروسافت در این زمینه باشیم.

با این حال، راهی که مایکروسافت پیش گرفته، بسیار سخت می‌باشد و مایکروسافت برای کسب اعتماد کاربران، به زمان نیاز دارد.Llamas نیز گفته افزایش تعداد کاربران مایکروسافت در سال گذشته و سرعتی که آنها داشته‌اند، نمی‌تواند چندان تعجب‌برانگیز باشد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال