فشارخون بالا می تواند روی مغز و گسترش زوال عقل موثر باشد

در حال حاضر فشار خون با تبدیل شدن به یک بیماری متداول حدود ۳۰ درصد از افراد جهان را درگیر کرده است. اکنون محققان در مطالعات خود متوجه آسیب ایجاد شده در اثر این بیماری روی مغز شدند. همچنین فشارخون می تواند در بروز زوال عقل نیز موثر باشد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و […]

در حال حاضر فشار خون با تبدیل شدن به یک بیماری متداول حدود ۳۰ درصد از افراد جهان را درگیر کرده است. اکنون محققان در مطالعات خود متوجه آسیب ایجاد شده در اثر این بیماری روی مغز شدند. همچنین فشارخون می تواند در بروز زوال عقل نیز موثر باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گروهی از محققان دانشگاه ادینبورو و کالج پزشکی پاگی لونیا در لهستان داده های مختلفی را برای بررسی فشار خون و تاثیر آن روی مغز جمع آوری کردند. این اطلاعات از روشهایی مانند ام آر آی مغزی و داده های مربوط به ژنتیک به دست آمده بود.

آنها همچنین در این بررسی بیش از ۳۰ هزار نفر را در این مطالعه مورد مشاهده قرار دادند. سوال اصلی در این تحقیق ایجاد تغییرات مهم در مغز در اثر پرفشاری خون بوده است. در این مطالعه مشخص شد ۹ بخش از مغز در اثر فشارخون بالا تحت تاثیر قرار می‌گیرند. مهمترین بخش پوتامن مسئول بخش حرکات و مربوط به یادگیری بوده است. دیگر بخش ها نیز فیبرهایی تالاموسی، تاج شعاعی قدامی، اندام های قدامی کپسول داخلی بهمراه منطقه هایی از ماده سفید در مغز هستند.

فیبرهایی تالاموسی قدامی در اموری مانند برنامه ریزی و عملکردهای ساده و پیچیده روزانه حضور دارند. بخش های دیگر نیز در تصمیم گیری ها و مدیریت احساسات دخیل هستند. به گفته محقق ارشد این مطالعه و نویسنده آن، با استفاده از بخش های شناسایی شده مغز که تحت تاثیر فشارخون قرار دارند می توان پیش بینی کرد که چه بیمارانی زودتر به زوال عقل دچار می‌شوند. همچنین با انتخاب داروی مناسب می توان درمان های مناسب تری را امتحان کرد.

محققان این مطالعه اعلام کردند افراد شرکت کننده در این آزمایش میانسال و سفید پوست بوده اند. بنابراین احتمال دارد نتایج آن را نتوان برای همه تعمیم داد.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال