سفر میلیاردرها به فضا چقدر می‌تواند برای محیط زیست مضر باشد

دو شرکت تجاری به نام‌های ویرجین گلکتیک و بلواوریجین ارسال توریست به فضا را آغاز کردند. در حالی رقابت بین دو شرکت شدت گرفته که سفر آنها به فضا می تواند تهدیداتی را برای محیط زیست در پی داشته باشد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، جف یزوس بنیانگذار بلواوریجین در تاریخ ۲۰ […]

دو شرکت تجاری به نام‌های ویرجین گلکتیک و بلواوریجین ارسال توریست به فضا را آغاز کردند. در حالی رقابت بین دو شرکت شدت گرفته که سفر آنها به فضا می تواند تهدیداتی را برای محیط زیست در پی داشته باشد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، جف یزوس بنیانگذار بلواوریجین در تاریخ ۲۰ ژوئیه به فضا سفر کرد و پیش از آن نیز ریچارد برانسون بنیانگذار شرکت ویرجین گلکتیک نیز همین سفر فضایی را تجربه کرده بود. پس از آن نیز بسیاری از افراد ثروتمند برای این سفر ثبت نام کردند. این در حالی است که محققان معتقدند سفر به فضا می‌تواند خطرات و پیامدهایی برای محیط زیست داشته باشد.

البته بزوس موشک های خود را نسبت به مدل های دیگر دوستدار محیط زیست دانسته و آن را مناسب تر می داند. زیرا سوخت این موشک از هیدروژن و اکسیژن مایع است. اما سوخت موشک یونیتی شرکت ویرجین از سوخت جامد مبتنی بر کربن به همراه هیدروکسیل ترمینیتد پلی بوتادی ان(HTPB) و اکسید کننده مایع به همراه نیتروژن اکسید استفاده می‌شود. این سوخت ها می تواند گازهای گلخانه ای را در جو افزایش دهد.

 از طرفی موشک بلواوریجین پس از فراهم کردن انرژی، بخار آب آزاد می کند. اما دیگر موشک‌ها همانند فالکون اسپیس ایکس مقداری دی اکسید کربن، دوده و بخار آب از خود به جای می گذارند. آلودگی تولید شده توسط این آلاینده ها می تواند حدود ۲ تا ۳ سال در این لایه استراتوسفر و مزوسفر باقی بماند.

گاز دی اکسید کربن و دوده هایی که هنگام پرتاب و فرود به جو از تبدیل نیتروژن پایدار هوا به اکسید نیتروژن به وجود می آید می تواند اثر زیادی بر روی جو زمین داشته باشد. این گازها می تواند پس از قرارگیری درون جو زمین باعث گرم شدن کره زمین شده و جو زمین را نیز سردتر کند.

در نتیجه لایه اوزون از بین رفته و جذب نور گرمای خورشید کاهش پیدا خواهد کرد. لایه استراتوسفر نیز سرد خواهد شد. محققان معتقدند برای تشخیص خطرات پرتاب موشک به فضا نیاز به مدلسازی های دقیق است تا بتوان آن را اندازه گیری کرد. شرکت های توریسم فضایی مانند ویرجین گلکتیک قصد دارند سالانه ۴۰۰ پرتاب موشک به فضا انجام دهند. تولید اکسید نیتروژن موشک ها هنگام پرتاب ده برابر مقدار آن در بزرگترین نیروگاه های حرارتی در انگلستان خواهد بود.

پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال