هزینه اضافه‌بار برای پرواز خارجی چقدر است؟

یکی از دغدغه‌های مسافران در هنگام پرواز میزان بار مجاز ایرلاین‌ها و مقدار هزینه‌ پرداختی برای اضافه‌بار است. سؤالی که اکثر مسافران می‌پرسند این است که هزینه اضافه‌بار هواپیما چیست؟ یا چرا بابت اضافه‌بار هزینه جداگانه‌ای باید پرداخت شود؟ یکی از دغدغه‌های مسافران در هنگام پرواز میزان بار مجاز ایرلاین‌ها و مقدار هزینه‌ پرداختی برای […]

یکی از دغدغه‌های مسافران در هنگام پرواز میزان بار مجاز ایرلاین‌ها و مقدار هزینه‌ پرداختی برای اضافه‌بار است. سؤالی که اکثر مسافران می‌پرسند این است که هزینه اضافه‌بار هواپیما چیست؟ یا چرا بابت اضافه‌بار هزینه جداگانه‌ای باید پرداخت شود؟

یکی از دغدغه‌های مسافران در هنگام پرواز میزان بار مجاز ایرلاین‌ها و مقدار هزینه‌ پرداختی برای اضافه‌بار است. سؤالی که اکثر مسافران می‌پرسند این است که هزینه اضافه‌بار هواپیما چیست؟ یا چرا بابت اضافه‌بار هزینه جداگانه‌ای باید پرداخت شود؟ در جواب این سؤال باید گفت که در هر پرواز، مسافران مجاز هستند وسایل شخصی مورد نیازشان را با خود به همراه داشته باشند که مجموع وزن این وسایل، باید چیزی حدود 20 تا 50 کیلوگرم باشد. البته این مقدار به نوع صندلی شخص و امکانات پرواز بستگی دارد. درعین‌حال امکان ارسال بار به‌صورت فریت بار هم وجود دارد که هزینه آن بسیار کمتر از اضافه بار مسافری خواهد شد. در این روش بار چند روز پس از رسیدن شما به مقصد به دستتان خواهد رسید.

در واقع هر چه پرواز گران‌قیمت‌تری را برای مسافرت انتخاب کنید، مقدار باری که می‌توانید همراه ببرید بیشتر خواهد بود. برای مثال مقدار بار مجاز برای یک پرواز فرست کلاس معدل 50 کیلوگرم است. البته باید در نظر داشته باشید که بعضی از ایرلاین‌ها محدودیت وزن گذاشته‌اند؛ یعنی اگر بیشتر از وزن مجاز حمل کنید، شامل هزینه اضافه‌بار می‌شوید. میزان بار مجاز و هزینه اضافه‌بار به فاکتور‌های زیر بستگی دارد:

  • نوع ایرلاین
  • مدت‌زمان پرواز
  • قیمت بلیت
  • پرواز داخلی یا خارجی
  • پرواز اکونومی(کلاس معمولی)، بیزینس(کلاس تجاری) یا فرست کلاس

تفاوت بار مجاز و بار اصلی

به چمدان و یا ساک کوچکی که می‌توانید به داخل کابین ببرید بار دستی گفته می‌شود. به‌طورکلی بهتر است فقط لوازم مهم مثل مدارک شناسایی یا وسایل الکترونیکی مانند لپ‌تاپ و اجناس گران‌بها را به داخل کابین ببرید. اما از قبل از سفر حتماً اطلاعات کافی درباره بار دستی را داشته باشید، چون امکان دارد در فرودگاه مجبور شوید، آن را به قسمت بار تحویل دهید که مشمول هزینه اضافه خواهد شد.

ابعاد استاندارد بار دستی 56، 45 و 25 سانتی‌متر در نظر گرفته شده است. اگر از این مقدار بیشتر باشد، نمی‌توان آن را در محفظه بالای صندلی جای داد. وزن بار دستی هم می‌تواند 5 تا 7 کیلوگرم باشد. اما در ایرلاین‌های مختلف این اندازه متفاوت است.

میزان بار مجاز در پرواز‌های خارجی

بر خلاف پرواز‌های داخلی که مقدار بار دستی مجاز برای تمام ایرلاین‌ها یکسان است، میزان بار مجاز در ایرلاین‌های خارجی متفاوت است. برای مثال:

شرکت هواپیمایی KLM

بیشترین بار مجاز در این شرکت هواپیمایی در پرواز اقتصادی ۲۳ کیلوگرم است و در پرواز کلاس بیزینس این میزان حداکثر به دو چمدان که در مجموع ۳۲ کیلوگرم می‌رسد. مسافران در فرست کلاس می‌توانند ۳ چمدان با حداکثر وزن ۳۲ کیلوگرم به همراه داشته باشند.

شرکت هواپیمایی ترکیش ایر

بیشترین بار مجاز در این شرکت هواپیمایی در پرواز کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم است و در پرواز کلاس تجاری این میزان حداکثر به ۳۰ کیلوگرم می‌رسد(در هنگام تهیه بلیت، به مقررات محدودیت بار شرکت هواپیمایی توجه کنید). شرکت ترکیش ایر محدودیتی از لحاظ تعداد چمدان اعلام نکرده و فقط اعلام کرده که مجموع بار باید به میزان مجاز باشد. درصورتی‌که حجم بار از میزان مجاز بیشتر شود، مسافر باید هزینه اضافه‌بار پرداخت کند.

ایرلاین قطر

بیشترین بار مجاز در این شرکت هواپیمایی در پرواز کلاس اقتصادی 25 الی 35 کیلوگرم و در پرواز کلاس بیزینس 40 کیلوگرم و در پرواز فرست کلاس 50 کیلوگرم می‌رسد. در این ایرلاین محدودیت چمدان برای پرواز 2 قطعه است. اگر بار بیشتری با خود داشته باشید، باید هزینه‌ای را به‌صورت جداگانه پرداخت کنید.

هواپیمایی امارات

در پرواز اکونومی امارات، وزن بار مجاز برای مسافرینی که بلیت مخصوص یا اسپشیال دارند ۲۰ کیلوگرم است. این میزان برای مسافران با بلیت سِیور و نیز بلیت فلکس ۳۰ کیلوگرم خواهد بود. سقف بار قابل‌حمل برای مسافرانی که بلیت فلکس پلاس تهیه کرده‌اند؛ ۳۵ کیلوگرم است. مسافرین پروازهای تجاری یا بیزینس کلاس مجاز به داشتن ۴۰ کیلوگرم بار هستند. وزن بار مجاز هواپیمایی امارات برای مسافران پرواز فرست کلاس ۵۰ کیلوگرم اعلام شده است.

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا

بیشترین بار مجاز در این شرکت هواپیمایی در پرواز اکونومی کلاس یک چمدان ۲۳ کیلوگرمی و در پرواز پریمیوم اکونومی ۲ چمدان با مجموع ۲۳ کیلوگرم مجاز است. اما در پرواز کلاس تجاری لوفت‌هانزا، بار مجاز 2 چمدان است که باید در مجموع ۳۲ کیلوگرم باشند. در فرست کلاس هم بیشترین بار مجاز ۳۲ کیلوگرم است که مسافران می‌توانند آن را در ۳ چمدان تقسیم کنند.

هزینه اضافه‌بار در پروازهای خارجی

یکی از راه‌هایی که می‌توان از میزان هزینه اضافه‌بار مطلع شد مراجعه به سایت‌های ایرلاین موردنظر است در بخش baggage weight می‌توانید اطلاعاتی درباره میزان بار به دست آورید.

پس از انتخاب شرکت هواپیمایی می‌توانید از قوانین مربوط به بار مجاز آن مطلع شوید، با وزن کردن چمدان اگر مقدار تعیین شده بیشتر باشد، باید به فرودگاه رفته تا بتوانید سریع‌تر مراحل بار اضافی را بگذرانید. همچنین می‌توانید با تماس با آژانس هواپیمایی موردنظر از میزان هزینه اضافه‌بار مطلع شوید. به‌طورکلی در شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در پرواز خارجی به‌ازای هر یک کیلو بار اضافه 15 یورو از شما دریافت می‌کنند. اما این رقم می‌تواند در مسیرهای مختلف متفاوت باشد.

فاکتورهای مهم در تعیین هزینه اضافه‌بار

  • قیمت بلیت
  • طول پرواز
  • کلاس پرواز
  • فرم، ابعاد بار و چمدان
  • مقصد، وزن و تعداد بسته‌ها

ارزان‌ترین روش حمل اضافه بار

به‌طورکلی لطفاً قبل از سفر حتماً قوانین مربوط به مقدار بار مجاز و هزینه اضافه‌بار هواپیما و ایرلاین موردنظر خود را در سایت مطالعه کنید. در مقاله مربوطه سعی کرده‌ایم تا اطلاعات مفیدی درباره حداکثر بار مجازی که می‌توانید در پروازهای داخلی و خارجی به همراه خودتان ببرید و همچنین نرخ هزینه اضافه‌بار در اختیار شما قرار دهید. همان‌طور که گفتیم برای حمل بار اضافه خود می‌توانید از روش فریت بار مسافری استفاده کنید. این روش ارزان حمل بار را بیشتر افراد با آن آشنا نیستند و شما برای اطلاع بیشتر می‌توانید به سایت همراه دژ ایرانیان مراجعه کنید.

سؤالات متداول

میزان بار مجاز دستی در ایرلاین‌های خارجی چقدر است؟

میزان بار دستی 7 الی 8 کیلوگرم است.

محاسبه هزینه اضافه‌بار چگونه است؟

عمدتاً مقصد، وزن و تعداد بسته‌های باری در تعیین میزان بار مجاز تأثیر می‌گذارد. گاهی اوقات شکل بسته‌بندی بسته و ابعاد آن ممکن است شما را مشمول هزینه اضافه‌بار کند.