چگونه تئوری دارونما به درمان افراد کمک می کند

دانشمندان هنوز بطور کامل موفق به درک تئوری دارونما نشدند. اما تئوری های دیگری وجود دارد که می‌تواند مکانیزم آنرا تا حدودی نشان دهد. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان معتقدند ذهن انسان می تواند علایم یک بیماری را با عنوان اثر نوسیبو به وجود بیاورد. در مقابل آن اثر پلاسیبو یا […]

دانشمندان هنوز بطور کامل موفق به درک تئوری دارونما نشدند. اما تئوری های دیگری وجود دارد که می‌تواند مکانیزم آنرا تا حدودی نشان دهد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، دانشمندان معتقدند ذهن انسان می تواند علایم یک بیماری را با عنوان اثر نوسیبو به وجود بیاورد. در مقابل آن اثر پلاسیبو یا دارونما وجود دارد که به عنوان برادر دوقلوی آن شناخته می شود. اثر پلاسیبو ها قادر است درر بیماری را کاهش دهد اما اثر نوسیبو بر عکس آن عمل کرده و علائمی را برای ایجاد درد موجب می شود.

 طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد افرادی که در این مطالعه شرکت کرده بودند با وجود مصرف مواد بی اثر و با توجه به تئوری نوسیبو دچار عوارض جانبی شدند.

 این آزمایش در مورد واکسن کووید فایزر نیز در سال ۲۰۲۰ انجام شد. به عنوان مثال یک چهارم تا یک سوم افرادی که واکسن دریافت نکرده بودند علایمی مانند سردرد و درد عضلانی را گزارش کردند. به گفته دانشمندان علوم زیستی برای اینگونه افراد تنها اطلاع از تزریق واکسن می تواند باعث بروز عوارض جانبی در آنها شود.

اثر دارونما که تاکنون بارها در مورد آن توضیحاتی داده شده است نشان می‌دهد که چگونه بدون دارو و درمان می توان به تسکین درد و بهبودی رسید. در حقیقت وجود تاثیرات مثبت فیزیولوژیکی بدون وجود آن اتفاق می افتد. طبق پژوهش های انجام شده دارونما در بیماریهایی مانند آکنه، بیماری‌کرون، سر زخم های گوارشی، ام اس، روماتیسم، پارکینسون و صرع می‌تواند موثر باشد.

 همچنین دارونما نقش موثری در درمان افسردگی نیز خواهد داشت. حتی دارونما توانسته عملکرد بهتری نسبت به داروهای ضد افسردگی داشته باشد. پژوهشگران با بررسی دارونما متوجه شدند عواملی همانند امید به درمان، رابطه بیمار و پزشک و حتی شخصیت های مختلف می تواند تحت تاثیر این اثر باشد. دارونما با افزایش فعالیت دوپامین و اپیوئید در مغز تاثیر مثبتی در درمان خواهد داشت. با این وجود هنوز دلیل اصلی اثر دارونما ناشناخته مانده است.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال