چگونه می‌توان مک آدرس سیستم خود در ویندوز را پیدا کرد؟

آیا می‎دانستید که هر کدام از سخت افزارهای متصل به شبکه‎ی خانگی شما هویت خاص خودشان را دارند؟ درست همانطور که به هر دستگاه برای برقراری ارتباط با اینترنت و شبکه‎ی محلی، نشانی آی‎پی خاص خودش داده شده است، هر قطعه‎ی سخت افزاری نیز دارای هویت خاص خود در شبکه می‎باشد. چنین چیزی مک آدرس […]

آیا می‎دانستید که هر کدام از سخت افزارهای متصل به شبکه‎ی خانگی شما هویت خاص خودشان را دارند؟ درست همانطور که به هر دستگاه برای برقراری ارتباط با اینترنت و شبکه‎ی محلی، نشانی آی‎پی خاص خودش داده شده است، هر قطعه‎ی سخت افزاری نیز دارای هویت خاص خود در شبکه می‎باشد. چنین چیزی مک آدرس نامیده می‎شود. مک مخفف Media Access Control (کنترل دسترسی به رسانه‎ها) است و این آدرس برای شبکه‎ی مبتنی بر اترنت شما حیاتی است.

در بعضی از اوقات شما ممکن است در طول پیکربندی شبکه نیاز به این داشته باشید که مک آدرس سیستم خود را در اختیار اپراتور شبکه قرار دهید، تا نصب یک شبکه‎ی جدید، فیلتر کردن دستگاه‎های خاص در شبکه‎ی شما، یا به سادگی پی بردن به اینکه کدام دستگاه بر روی شبکه‎ی محلی شما قرار دارد، با موفقیت انجام گیرد.

پیدا کردن مک آدرس شما کاری ساده است، و ما به شما نحوه‎ی دقیق انجام آن را نشان می‎دهیم.

مک آدرس چیست؟

مک آدرس ضرورتا به ما کمک می‎کند که به اکثر شبکه‎های محلی که با آن روبرو می‎شویم متصل شویم. به هر کارت شبکه معمولا توسط تولید کننده‎ی کنترل کننده‎ی اینترفیس شبکه (NIC) یک مک آدرس بی همتا داده می‎شود.

داده‎ها به صورت پکت‎هایی (بسته) در شبکه‎ی شما انتقال داده می‎شوند. هر بسته حاوی یک مک آدرس “از آنجا ارسال شده” و “در حال رفتن به سمت” است. زمانی که کارت شبکه‎ی شما بسته‎ی داده‎ها را دریافت می‎کند، فورا آدرس مقصد را با آدرس خودش مقایسه می‎کند. اگر آن‎ها مطابقت داشتند، بسته‎ی داده‎ها پیش برده می‎شود. در غیر این صورت رها می‎شود.

Example-MAC-Address

حالا، شما ممکن است سوال کنید که چطور چنین چیزی با مسیریابی پکت کار می‎کند. مسیریابی مستقیمی براساس مک آدرس وجود ندارد. ترجیحا، مسیریابی توسط نشانی پروتکل اینترنت (IP) صورت می‎گیرد. روتر شما تمامی بسته‎ها برای مک آدرس خودش را دریافت می‎کند، ولی با یک نشانی آی‎پی متفاوت هدف. روتر سپس دسترسی به نشانی آی‎پی مقصد را بررسی می‎کند، و اگر موجود باشد، بسته‎ی داده‎ها را تحویل می‎دهد.

استفاده از قسمت Command Prompt

ساده ترین و آسان ترین راه برای پیدا کردن مک آدرس استفاده از پنجره‎ی Command Prompt است.

با فشار دادن کلیدهای ترکیبی کلید ویندوز + R ، یا توسط تایپ کردن CMD در منوی استارت و یا منوی Run و زدن کلید اینتر پنجره‎ی Command Prompt را باز کنید. کاربران ویندوز 10 می‎توانند روی منوی استارت نیز کلیک راست کنند و از منوی زمینه‎ای ظاهر شده Command Prompt را انتخاب کنند.

عبارت ipconfig /all را تایپ کنید و اینتر را فشار دهید. در این پنجره اطلاعات شبکه برای دستگاه فعلی شما به نمایش در خواهد آمد.

Command-Prompt-ipconfig-all

اگر چندین کانکشن شبکه بر روی یک دستگاه نصب داشته باشید، شما مک آدرسی که برای هر کارت شبکه وجود دارد را می‎بینید. علت این است که مک آدرس معمولا به کنترل کننده‎ی اینترفیس شبکه (NIC) توسط تولید کننده اختصاص داده می‎شود، و در فریم ویر کارت شبکه ذخیره می‎شود. ما به دنبال آدرس فیزیکی هستیم، همانطور که در تصویر زیر مشخص شده است.

Windows-Command-Prompt-Physical-Address

Getmac

فرمان دیگری نیز برای پیدا کردن مک آدرس شما وجود دارد. زمانی که پنجره‎ی Command Prompt باز است، فرمان getmac را تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید. باید به دنبال آن لیستی از مک‎ آدرس‌‎های موجود ظاهر شود. اگر تنها یک آدرس فیزیکی نصب شده بر روی سیستم داشته باشید، آن مک آدرس تنها نتیجه‎ای است که نمایان می‎شود.

اگر چندین دستگاه مجازی روی کامپیوتر خود نصب کرده باشید به دنبال تایپ این فرمان، مک آدرس هرکدام از کارت شبکه‎ها، خواه مجازی باشند خواه نباشند، مشخص می‎شود.

Command-Prompt-getmac-command

با استفاده از تنظیمات کانکشن شبکه

با نگاه کردن به مشخصات کارت شبکه‎ی خود می‎توانید مک آدرس را به دست آورید، از پوشه‎ی کانکشن‎های شبکه می‎توانید این کار را انجام دهید. برای این منظور منوی استارت را باز کنید و برای کانکشن‎ شبکه‎های مختلفی که دارید جستجویی انجام دهید. گزینه‎ی View network connections را انتخاب کنید. باید در بالای لیست باشد.

اگر دوست دارید به صورت دستی به این مکان بروید، مسیر زیر را طی کنید:

Control Panel > Network and Internet > Network Connections.

Windows-Explorer-Network-Adaptors

این پوشه بایستی کارت شبکه‎های نصب شده‎ی شما را نشان دهد. روی کانکشن شبکه‎‎ی خود کلیک راست کنید، Status و سپس جزئیات را، همانطور که در تصویر زیر مشخص شده است، انتخاب کنید. چنین چیزی باعث باز شدن پنجره‎ی جدیدی خواهد شد که حاوی جزئیات کانکشن شبکه‎ی شما خواهد بود. مک آدرس شما عبارت از مقدار مورد نظر برای آدرس فیزیکی است.

Network-Connection-Details

تغییر دادن مک آدرستان

کارت شبکه‎ی شما باید اجازه‎ی یک مک آدرس سفارشی را بدهد، گرچه پشتیبانی برای این نوع از سفارشی سازی می‎تواند بین تولیدکنندگان متفاوت باشد.

منوی استارت باز کنید و به دنبال Device Manager بگردید. کارت شبکه‎ها (Network Adapters) را پیدا کنید و کارت شبکه‎ای که دوست دارید مشخصاتش را تغییر دهید انتخاب کنید. روی آن کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید و به دنبال آن به زبانه‎ی Advanced بروید. شاید امکان اختصاص دادن یک مک آدرس سفارشی نباشد، ولی اگر بود آدرس شبکه باید در بخش لیست Property آورده شده باشد. مقدار قابل تغییر در سمت راست نمایش داده خواهد شد.

مک آدرس‎ها کاملا به شکل تصادفی ایجاد نمی‎شوند. نیمه‎ی اول یک مک آدرس توسط استانداردهای IEEE مخصوص یک تولید کننده‎ی فردی اختصاص داده می‎شود، ولی نیمه‎ی دوم نقش یک تعیین هویت فردی را دارد تا این اطمینان را به وجود آورد که هیچ NIC دارای آدرس مشابهی نمی‎باشد. گرچه، برای بعضی از شبکه‎های خانگی شما باید قادر به ایجاد و استفاده از یک رشته‎ هگزادسیمال 12 کرکتری با استفاده از نرم افزارهای خاص باشید.

گرچه، بعید است که یک کاربر معمولی نیازی به تغییر مک آدرس خود در طول مدت عمر دستگاه خود داشته باشد، و آن دسته از افرادی که نیاز به این کار دارند باید دلیل منطقی‎ای برای انجام آن داشته باشند و ازعلت آن آگاه باشند.

مک آدرس خود را پیدا کرده‎اید

حالا که شما توانسته‎اید روی یک کامپیوتر آن را پیدا کنید، قادر به پیدا کردن آن روی تقریبا هر دستگاه دیگری زمانی که لازم باشد، خواهید بود. قویا توصیه می‎شود که کاری به کار مک آدرس نداشته باشید، مگر اینکه واقعا دلیلی برای تغییر آن، به نسبت چیزی که توسط تولید کننده اختصاص داده شده است، داشته باشید و اگر چنین کاری را انجام دادید حتما احتیاط لازم را رعایت کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال