از باگ پردازنده‌های Skylake اینتل چه می‌دانید و چگونه می‌توان از آلوده بودن یک پردازنده آگاه شد؟

چند ماهی از عرضه‌ی پردازنده‌هاس نسل ششم سری Core اینتل با نام Skylake می‌گذرد و اخیرا کاربران در رابط با یک باگ صحبت‌هایی را با اینتل داشته‌اند. این شرکت نیز این موضوع را تایید و اعلام کرده که در شرایطی خاص و همزمان با فعال بودن حالت Hyper-Threading، پردازنده می‌تواند متوقف شده و سیستم کرش کند. […]

چند ماهی از عرضه‌ی پردازنده‌هاس نسل ششم سری Core اینتل با نام Skylake می‌گذرد و اخیرا کاربران در رابط با یک باگ صحبت‌هایی را با اینتل داشته‌اند. این شرکت نیز این موضوع را تایید و اعلام کرده که در شرایطی خاص و همزمان با فعال بودن حالت Hyper-Threading، پردازنده می‌تواند متوقف شده و سیستم کرش کند.

هر چند کاربران این مشکل را در مورد پردازنده‌ی Core i7-6700K اعلام کرده بودند اما مدیران اینتل اذعان داشته‌اند که تعداد پردازنده‌های بیشتری در این سری هستند که چنین مشکلی را دارند. همچنین آنها اشاره کرده‌اند که این مشکل می‌تواند در شرایط انجام کارهای بسیار سنگین همچون اجرای تست Prime95، خود را نشان داده و باعث کرش کردن سیستم شود. به همین جهت کاربران باید منتظر عرضه‌ی یک بروزرسانی برای بایوس مادربورد خود باشند تا این مشکل به صورت کامل برطرف گردد.

نرم‌افزار Prime95 یکی از بهترین نرم‌افزارها به جهت تست پایداری سیستم و پردازنده می‌باشد که کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند، عمدتا از اورکلاکرها هستند. این مشکل و باگ پردازنده‌های اینتل نیز بیشتر در فروم‌ها مربوط به این نرم‌افزار و همچنین انجمن‌های تخصصی سخت‌افزار گزارش شده است.

How to test your PC for the Skylake bug 2

همانطور که اشاره داشتیم این باگ در مواردی بسیار خاص رخ داده و شاید بسیاری از کاربران حتی هیچ‌وقت با آن مواجه نیز نشوند. هر چند اینتل گفته که تعدادی از پردازنده‌های سری Skylake چنین مشکلی را دارند، اما اکثر کاربرانی که با این باگ مواجه بوده‌اند، عمدتا از کسانی هستند که از پردازنده‌ی Core i7-6700K استفاده می‌نمایند.

اما چگونه از موجود این باگ در پردازنده‌ی خود مطلع شویم؟

برای اطلاع از این موضوع، ابتدا باید نرم‌افزار Prime95 را از این لینک دریافت نمایید. سعی کنید اگر این نرم‌افزار را بر روی سیستم خود دارید، باز هم نسخه‌ی آخر آن یعنی 28.7 را دانلود کنید تا در ادامه به مشکل خاصی برنخوریم.

How to test your PC for the Skylake bug 3

حال محتوای فایل دانلود شده را از حالت فشرده خارج نموده و سپس در پوشه‌ای که آن را قرار داده‌اید، یک فایل Notepad یا یادداشت جدید با نام “Local.txt” ایجاد کنید. روش انجام این کار نیز در شکل بالا نشان داده شده است. حال طبق تصویر زیر، فایل مورد نظر را باز کرده و عبارت “CpuSupportsFMA3=0” را وارد و فایل را در همان محل ذخیره نمایید.

How to test your PC for the Skylake bug 4

دلیل اینکه ما می‌گوییم باید این کار را انجام دهید این است که این مشکل در بخش AVX2 بیشتر رخ داده است و کاربران نیز بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

حال نوبت آن است که نرم‌افزار Prime95 را اجرا کنید. کاری به تنظیمات پیش‌فرض نداشته باشید و تنها بر روی گزینه‌ی “Just Stress Testing” کلیک کنید.

How to test your PC for the Skylake bug 5

حال باید با پنجره‌ای همانند آنچه در پایین مشاهده می‌کنید، روبه‌رو شوید. در این بخش باید یکی از تست‌های این نرم‌افزار با نام “Run a Torture Test” را انتخاب نمایید. گزینه‌ی Custom را انتخاب کرده و مقدار Min FFT و Max FFT را بر روی 768 قرار دهید. حال گزینه‌ی Run FFs را نیز تیک زده و برای مدت 120 دقیقه یا 2 ساعت، تست را تنظیم و بر روی OK کلیک کنید تا تست مربوطه شروع شود:

How to test your PC for the Skylake bug 6

حال باید منتظر بمانید و بیینید که آیا سیستم شما کرش خواهد کرد یا نه. کاربران اعلام کرده‌اند که این مشکل تنها در مورد پردازنده‌ی Core i7-6700K وجود دارد اما اینتل اصرار بر درگیر کردن دیگر پردازنده‌ها نیز دارد. پس می‌توان این آزمایش را برای اطمینان از عدم وجود باگ انجام داد و اگر باگ مورد نظر مشاهده و سیستم بدون هیچ دلیلی کرش کرد، باید منتظر عرضه‌ی آپدیت اینتل برای مادربورد خود باشید.

البته نباید فراموش کنید که نرم‌افزارهایی این‌چنینی همچون Prime95، فشار فوق‌العاده بالایی را به پردازنده وارد می‌آورند و اگر کاربران از پیش سیستم خود را اورکلاک کرده باشند و یا از خنک‌کننده مناسبی برای آن استفاده نکنند، ممکن است دلیل این کرش کردن همین موضوع باشد. پس حتما سعی کنید پیش از انجام این کار، تمامی تنظیمات را به صورت پیش‌فرض قرار دهید.

در نهایت، خوشحال می‌شویم اگر جنین مشکلی در مورد سیستم شما نیز وجود دارد، آن را با ما به اشتراک گذاشته و در مورد آن صحبت کنید.

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال