نقد و بررسی تخصصی گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی؛ انقلاب تایوانی!

گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی (HTC One A9)، تلفن هوشمندی از این شرکت تایوانی است که می‌خواهد از دیگر محصولات ساخته شده توسط این کمپانی متمایز باشد. همانطور که می‌دانید در سال 2015، این شرکت گوشی‌های بسیار متفاوت و البته سطح بالایی را به بازارهای فروش عرضه کرد. اما در هر صورت این شرکت به یک […]

گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی (HTC One A9)، تلفن هوشمندی از این شرکت تایوانی است که می‌خواهد از دیگر محصولات ساخته شده توسط این کمپانی متمایز باشد. همانطور که می‌دانید در سال 2015، این شرکت گوشی‌های بسیار متفاوت و البته سطح بالایی را به بازارهای فروش عرضه کرد. اما در هر صورت این شرکت به یک محصول نیاز داشت که نتیجه بازی را برای این کمپانی عوض کرده و در نهایت باعث شود کاربران از یک نگاه دیگر به گوشی‌های ساخته شده توسط این شرکت بنگرند. اما در نهایت این سوال به وجود خواهد آمد که آیا شرکت اچ‌تی‌سی توانسته است در این زمینه به هدف خود دست پیدا کند یا اینکه بر خلاف آن از هدف‌های اصلی خود بیشتر دور گشته است؟!

htc-one-a9-product-nda

در ابتدا این طور به نظر می‌آید که گوشی One A9 اچ‌تی‌سی، فرار این شرکت از طراحی‌های قبلی خود باشد اما در واقعیت، ظاهر این گوشی، بروزرسانی بزرگی برای نسخه وان M7 این کمپانی به حساب می‌آید. این شرکت از یک بدنه باریک تمام آلومینیومی برای این گوشی استفاده کرده است و از طرفی بر روی آن یک لایه شیشه‌ای محافظ از نوع 2.5D را قرار داده تا به صیقلی بودن کناره‌های بخش جلویی آن کمکی کرده باشد. وجود نمایشگری از نوع امولد، سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر در ماژول دوربین و همچنین پشتیبانی از کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی، از جمله قابلیت‌های بسیار مناسب این گوشی به حساب می‌آیند. اما با این حال تغییرات به وجود  آمده در طراحی این گوشی باعث شده است تا بلندگوهای استریو طراحی قدیمی اچ‌تی‌سی (که در نسل‌های پیشین باعث فروش بسیار بالای سری M گوشی‌های این شرکت بودند) در این گوشی وجود نداشته باشد. اما با این حال قرار گیری آن دو بلندگو در بخش قدامی این گوشی باعث افزایش حاشیه کناری نمایشگر این گوشی می‌شد و در نهایت باعث می‌شد که طراحی نهایی این گوشی همانند آیفون‌های شرکت اپل، لوکس و باریک به نظر نیاید.

HTC-One-A9-vs.-LG-Vista-2

مشخصات فنی وان A9 اچ‌تی‌سی

– بدنه تمام فلزی به همراه لایه شیشه‌ای محافظ قدامی از نوع 2.5D، دارای ضخامت و وزن کم

– دارای نمایشگر لمسی خازنی 5.0 اینچی از نوع امولد با دقت 1080p، چگالی تصویر 441 پیکسل در هر اینچ، دارای لایه محافظ گوریلا گلس نسل چهار

– مجهز به تراشه اسنپدراگون 617؛ شامل چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز در بخش CPU، واحد گرافیکی آدرنو 405 و میزان حافظه RAM دو یا سه گیگابایت (بسته به نسخه خریداری شده)

– دارای نسخه 6.0 سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو به همراه رابط کاربری انحصاری اچ‌تی‌سی با نام سنس 7

– پشتیبانی از LTE Cat.7، وای‌فای با استاندارد 802.11 a/b/g/n/ac، نسخه 4.1 بلوتوث، NFC، جی‌پی‌اس، رادیو FM، پورت استاندارد microUSB 2.0 به همراه قابلیت‌های USB Host و OTG

– دوربین اصلی با دقت 13 مگاپیکسل به همراه سیستم فوکوس خودکار و سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر، حسگر BSI CMOS، فلاش دو گانه دو رنگ، فیلم‌برداری با دقت 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

– دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی با ویژگی فوکوس ثابت، حسگر التراپیکسل از نوع BSI CMOS، قابلیت HDR و فیلم‌برداری با دقت 1080p

– دارای نسخه‌های 16 و 32 گیگابایتی (میزان حافظه داخلی)  به همراه قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی

– دارای سیستم فعل حذف صدای نویز محیط

– دارای سیستم آمپلی‌فایر اختصاصی هدفون

– پشتیبانی از اصوات با رزولوشن بالا (24 بیتی با فرکانس 192 کیلوهرتز)

– دارای باتری با ظرفیت 2150 میلی‌ آمپر ساعت

gsmarena_001

بزرگترین معایب وان A9

– باتری گوشی قابلیت جدا سازی و جابه‌جایی توسط کاربر را ندارد

– عدم وجود حسگر مادون قرمز

– عدم وجود هیچ گونه فناوری مربوط به شارژ سریع گوشی

– قیمت این گوشی خارج از کشور امریکا خیلی رقابتی نمی‌باشد

– طراحی جدید این گوشی برای خیلی از کاربران و دوستداران این شرکت، لوکس، منطقی و قابل توجیه نمی‌باشد

gsmarena_002

با نگاهی به قیمت و مشخصات فنی این گوشی به سادگی متوجه این موضوع خواهید شد که شرکت اچ‌تی‌سی قصد هدف قرار دادن بازار گوشی‌های میان‌رده را دارد. قیمت این گوشی در کشور امریکا بسیار شگفت‌آور و متعجب کننده است. اما با این حال قیمت آن در کشورهای اروپایی نسبتا بالا می‌باشد. البته با وجود فروشگاه‌های خرده فروشی و همچنین نسخه‌های مربوط به اپراتورهای مختلف، این دسته از کاربران نیز می‌توانند با قیمت کمتری این گوشی را صاحب شوند.

482525-htc-one-a9

اما در این هنگام دوباره سوالی مطرح می‌شود و آن هم این است که چرا شرکت اچ‌تی‌سی بر روی یک گوشی میان‌رده تا این حد تبلیغات کرده و تلاش بسیار زیادی به منظور تولید آن صرف کرده است؟! شاید هدف از انجام این پروسه، بدست آوردن بازار بسیار سودآور گوشی‌های میان‌رده باشد. اما با تمام این تفاسیر آیا این گوشی توانسته است از در حوزه‌های مختلف نیازهای کاربران و خریداران را بر طرف کند. باید منتظر بود و در بخش‌های بعدی به بررسی‌های قسمت‌های مختلف این گوشی توجه کرد و دید که یا این گوشی می‌تواند در این زمینه پیروز میدان باشد یا نه. در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

php8apevo

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی دارای ابعاد دقیق 145.8 × 70.8 × 7.3 میلی‌متر می‌باشد. این گوشی به میزان یک میلی‌متر طویل و همچنین عریض‌تر از گوشی وان ام9 این کمپانی می‌باشد. البته ضخامت بدنه آن به میزان کمی بیشتر از دو میلی‌متر کمتر از گوشی پرچم‌دار سال 2015 این شرکت می‌باشد. البته گوشی وان ام9 دارای دو بلندگو در بخش جلویی خود است که در گوشی A9، این موارد جای خود را یک حسگر اثر انگشت داده‌اند. از طرفی به دلیل وجود نمایشگر باریکتر و همچنین باتری با ظرفیت کمتر، این گوشی هم اکنون دارای بدنه‌ای با ضخامت 7.3 میلی‌متر می‌باشد. علاوه بر آن سنگینی آن نیز به 143 گرم خواهد رسید.

(3)

گوشی هوشمند وان ام7 این شرکت تایوانی، اولین گوشی تمامی فلزی این کمپانی نبود. اما خب با این حال، نوارهای پلاستیکی آنتن قرار گرفته در بخش پشتی گوشی، نمای خاص و بسیار زیبایی به آن داد. از طرفی این طراحی ظاهری در گوشی‌های سری بعد این شرکت با نام‌های ام8 و ام9 نیز تکرار شد. در نهایت طراحی خاص این شرکت به گوشی میان‌رده وان A9 به ارث رسید.

gsmarena_002

وان A9 اچ‌تی‌سی (سمت چپ) در کنار آیفون 6 اس اپل

gsmarena_003

وان A9 اچ‌تی‌سی (سمت چپ) در کنار آیفون 6 اس اپل

با نگاهی به این گوشی و البته دیگر گوشی‌های ساخته شده توسط این شرکت به سادگی متوجه می‌شوید که تلفن هوشمند مزبور شباهت بسیار زیادی به گوشی وان مکس این کمپانی داشته و در واقع یک نسخه باریک و تخت‌تر از آن به حساب می‌آید. اما با تمام این تفاسیر به دلیل قرارگیری لایه شیشه‌ای 2.5D در بخش قدامی این گوشی، شباهت آن به آیفون 6 اس اپل بسیار زیادتر از دیگر گزینه‌ها می‌باشد.

gsmarena_004

وان A9 اچ‌تی‌سی (پایین) در کنار آیفون 6 اس اپل

gsmarena_005

وان A9 اچ‌تی‌سی (پایین) در کنار آیفون 6 اس اپل

گوشی وان A9 به آیفون 6 اس اپل شباهت بسیار زیادی دارد اما از طرفی نمی‌تواند شباهت آن به گوشی وان ام8 اچ‌تی‌سی را نیز انکار کرد. در حقیقت باید گفت که امروزه فضای بسیار کمی به منظور ایجاد نوآوری در طراحی گوشی‌ها وجود داشته و در واقع به ناچار تمامی گوشی‌ها دارای ظاهری یکسان می‌باشند. برای مثال اگر شما بخواهید یک گوشی باریک و خوش‌دست را تولید کنید مسلما از لایه شیشه‌ای 2.5D استفاده خواهید کرد. این لایه شیشه‌ای که در انتهاهای خود در محل اتصال به فریم گوشی دارای کناره‌های صیقلی و گرد می‌باشد، ظاهر بسیار لوکسی به دستگاه می‌بخشد. در نهایت گوشی ساخته شده ممکن است شباهت بسیار زیادی به یکی از گوشی‌های شرکت‌های اچ‌تی‌سی، سامسونگ، سونی و یا اپل داشته باشد. البته از طرفی شرکت اچ‌تی‌سی نیز خود به طور غیر مستقیم اظهار کرده است که این گوشی شباهت بسیار زیادی به گوشی‌های آیفون جدید شرکت اپل خواهد داشت.

gsmarena_006

وان A9 اچ‌تی‌سی (وسط) در کنار گلکسی اس 6 سامسونگ (چپ) و وان ام9 اچ‌تی‌سی

gsmarena_007

وان A9 اچ‌تی‌سی (وسط) در کنار گلکسی اس 6 سامسونگ (چپ) و وان ام9 اچ‌تی‌سی

gsmarena_008

وان A9 اچ‌تی‌سی (پایین) در کنار گلکسی اس 6 سامسونگ (وسط) و وان ام9 اچ‌تی‌سی

gsmarena_009

وان A9 اچ‌تی‌سی (پایین) در کنار گلکسی اس 6 سامسونگ (وسط) و وان ام9 اچ‌تی‌سی

بنابراین این طور می‌توان اظهار کرد که گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی از گوشی پرچم‌دار این شرکت تکامل یافته است و در واقع با تخت شدن بخش تمام فلزی پشتی گوشی و همچنین قرار گیری لایه شیشه گوریلا گلس نسل چهار به همراه کناره‌های گرد، به این شکل در آمده است. تمام این ویژگی‌های جدید، نمای بسیار زیبا و حرفه‌ای را به این گوشی بخشیده‌اند و آن را به یک دستگاه لوکس تبدیل نموده‌اند. البته در کنار آن، ارگونومی و در دست گرفتن این گوشی نیز هم اینک نسبت به دیگر گوشی‌های سری وان این شرکت، بسیار لذت‌بخش و عالی می‌باشد.

(2)

میزان حاشیه دور نمایشگر این گوشی بسیار بالاست و این مورد خود یک نکته منفی به حساب می‌آید. البته این گوشی از این نظر نیز شباهت بسیار زیادی به سری گوشی‌های آیفون اپل دارد. البته رنگ مشکی بخش قدامی این گوشی باعث شده است تا این میزان حاشیه کمتر به چشم آید. علاوه بر آن همانطور که قبلا به آن اشاره شد، در این گوشی بلندگوهای استریو فوقانی و تحتانی سری گوشی‌های وان اچ‌تی‌سی حذف شده‌اند و جای آنها را یک کلید Home مجهز  به حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت در بالا و یک بلندگوی مکالماتی در پایین نمایشگر گرفته‌اند.

gsmarena_010 gsmarena_015 gsmarena_025 gsmarena_016

دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی پشتی گوشی که دارای سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر می‌باشد که البته همانند سری جدید گوشی‌های آیفون، لنز دوربین آن از بدنه بیرون زده است.

gsmarena_026 gsmarena_027

در دست گرفتن و کار کردن با این گوشی بسیار لذت بخش است. بدنه تمام فلزی این گوشی احساس بسیار خوبی را به کاربر القا می‌نماید و این در حالی است که کناره‌های گرد شده و همچنین لایه شیشه‌ای صیقلی آن، هیچ گونه مشکل خاصی را برای شما ایجاد نخواهد کرد. به دلیل گوشی‌های گرد و همچنین طراحی مات بخش پشتی گوشی، در دست نگه داشتن این گوشی و کار کردن با آن با یک دست بسیار آسان بوده و جای هیچ گونه نگرانی بابت از دست سُر خوردن ناگهانی آن نیز وجود ندارد.

gsmarena_028 gsmarena_029

کلیدها، شیارها و حسگرها

کلیدها و کنترل‌های موجود بر روی بدنه این گوشی بسیار معمولی و منطقی هستند. بلندگوی مکالماتی گوشی به همراه دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی التراپیکسل این گوشی و یک LED کوچک به منظور نمایش دریافت اعلانات جدید و یکسری حسگرهای استاندارد دیگر گوشی همگی در بخش فوقانی نمایشگر 5 اینچی امولد این گوشی قرار گرفته‌اند. در زیر آن نیز کلید لمسی خازنی Home گوشی قرار گرفته است که به طور همیشه فعال آمادگی خواندن اطلاعات اثر انگشت شما را نیز دارد.

gsmarena_011 gsmarena_012

gsmarena_013

حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت این گوشی دارای عملکرد بسیار سریع و روان می‌باشد و حتی در زمانی که نمایشگر گوشی غیر فعال و خاموش می‌باشد نیز توانایی خواندن و باز کردن قفل گوشی را به شما خواهد داد.

(1)

شیارهای مربوط به سیم کارت نانو و کارت حافظه جانبی میکرو اس‌دی گوشی در کناره سمت چپ آن قرار دارد. این در حالی است که در سمت راست گوشی شاهد قرار گیری کلیدهای کنترل صدا و همچنین کلید پاور گوشی (دارای طراحی برجسته و بافت‌دار) هستیم. طراحی خاص کلید پاور گوشی ما را به یاد گوشی OnePlus Two می‌اندازد.

gsmarena_019 gsmarena_021 gsmarena_020

gsmarena_018

در بخش فوقانی بدنه گوشی چیز خاصی را مشاهده نخواهید کرد. این ناحیه دارای کاوری پلاستیکی است که حدس می‌زنیم یک آنتن دیگر نیز در این بخش جای گذاری شده باشد. زیرا این گوشی از هیچگونه حسگر مادون قرمزی بهره‌مند نمی‌باشد. بخش تحتانی بدنه گوشی نیز محل قرار گیری درگاه استاندارد microUSB 2.0 به همراه سوکت جک 3.5 میلی‌متری صدا و توری مربوط به بلندگوی گوشی انتخاب گشته است. میکروفون اصلی گوشی نیز درست در حد فاصل دو درگاه موجود در این بخش جای گرفته است.

gsmarena_022 gsmarena_023 gsmarena_024

لنز بیرون‌زده دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی به همراه فلاش LED دو گانه و دو رنگ آن در بخش فوقانی پنل پشتی گوشی قابل مشاهده می‌باشند. میکروفون ثانویه گوشی به منظور حذف صدای نویز محیط در هنگام مکالمه و همچنین ضبط استریو اصوات در هنگام فیلم‌برداری، درست در زیر لنز دوربین اصلی و بر روی نوار پلاستیکی فوقانی بخش پشتی گوشی قرار گرفته است.

gsmarena_027

نمایشگر 

وان A9 اچ‌تی‌سی دارای نمایشگری 5.0 اینچی از نوع امولد می‌باشد که برای یک گوشی میان‌رده بسیار مناسب است. دقت تصویر این نمایشگر برابر 1080p بوده و با این تفاسیر میزان چگالی تصویر آن برابر 441 پیکسل در هر اینچ خواهد بود. این میزان به قدری زیاد است که پیکسل‌های این نمایشگر با چشم غیر مسلح قابل دیدن نمی‌باشند. در بررسی‌های انجام شده در زیر میکروسکوپ شاهد ماتریس لوزی شکل پنتایل مربوط به پنل امولد بودیم.

gsmarena_00 1

به دلیل در اختیار داشتن نمایشگری از نوع امولد، میزان نسبت کنتراست تصویر این صفحه نمایش بسیار بالا است. اما متاسفانه میزان حداکثر روشنایی تصویر این نمایشگر نسبتا پایین بوده و برابر 366 نیت است. در واقع این میزان برای یک گوشی میان‌رده، نسبتا متوسط است. از طرفی این گوشی دارای دو مود AMOLED و sRGB می‌باشد که در نوع اول، رنگ‌ها با غلظت بسیار زیاد به نمایش در خواهند آمد ولی در حالت دوم، رنگ‌ها با دقت زیاد و به طور واقعی مشاهده خواهند شد.

Untitled

گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی در تست میزان خوانایی نمایشگر گوشی ما را متعجب‌زده کرد. در واقع این گوشی توانست در این آزمایش بالاتر از گوشی‌های حرفه‌ای و سطح‌بالایی همچون گلکسی نوت5 سامسونگ قرار گرفته و بعد از گوشی قهرمان PureView 808 نوکیا، در جایگاه چهارم جدول در میان تمامی گوشی‌های تولید شده، قرار بگیرد.

Untitled

تست دوام باتری

گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی دارای یک باتری لیتیوم-یونی ثابت با ظرفیت 2150 میلی‌‌آمپر ساعت بوده که برای یک نمایشگر 5.0 اینچی، بسیار مناسب و کافی به نظر می‌رسد. همانطور که می‌دانید، پنل‌های امولد شرکت سامسونگ از نظر مصرف انرژی در سطح بسیار خوبی قرار دارند. اما با این حال در گوشی‌های غیر سامسونگی که دارای نمایشگر امولد هستند، اغلب عملکرد بسیار بدی را در این حوزه شاهد بودیم. پس بهتر است به نتایج تست‌های به عمل آمده در این باره نگاهی بیندازیم. متاسفانه نتایج بدست آمده خبر از ضعف این گوشی در این حیطه می‌دهند. نمایشگر امولد و یا تراشه اسنپدراگون 617 موجود در این گوشی، نتوانستند به ایجاد و ثبت امتیازات رضایت‌بخش در این حوزه کمک خاصی نمایند. در واقع این گوشی در زمینه وب‌گردی امتیاز بسیار پایینی را برای خود به ثبت رساند. گرچه امتیازات مربوط به مکالمه صوتی تحت شبکه 3G و همچنین پخش فیلم دارای امتیازات نسبتا بهتری بودند. اما در نهایت امتیاز کلی 46 ساعت این گوشی، کمتر از حد میانگین اطلاق می‌شود.

gsmarena_001

امتیاز کلی 46 ساعت این گوشی به این معناست که با استفاده از آن و با یکبار شارژ کامل گوشی می‌توانید به مدت دو روز کامل از آن استفاده کنید. البته این در حالی است که از هر کدام از گزینه‌های مکالمه صوتی 3G، وب‌گردی و همچنین پخش فیلم به مدت یک ساعت در روز استفاده نمایید. بهتر است بدانید که این گوشی از فناوری Quick Charge 2.0 و همچنین Quick Charge 3.0 پشتیبانی می‌کند. با استفاده از شارژرهای مخصوص مربوط به این فناوری که دارای ولتاژ خروجی 9 ولت می‌باشند، گوشی را می‌توان با سرعت بسیار بالایی شارژ کرد. البته این شارژر به صورت پیش‌فرض در داخل جعبه خرده فروشی این گوشی قابل جستجو و مشاهده نمی‌باشد.

قابلیت‌های ارتباطی

گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی به لطف در اختیار داشتن تراشه اسنپدراگون 617 کوالکام، از قابلیت‌های ارتباطی بسیار بیشتری نظیر LTE Cat. 7 برخوردار است. علاوه بر آن این گوشی از چهار فرکانس خطوط GSM و همچنین پنج فرکانس خطوط 3G به همراه HSPA  پشتیبانی می‌کند.

gsmarena_008

دیگر قابلیت‌های ارتباطی بی‌سیم این گوشی شامل برخورداری از وای‌فای دو بانده با استاندارد a/b/g/n/ac و همچنین وای‌فای دایرکت می‌باشند. از طرفی نسخه مارشملو سیستم عامل اندروید موجود بر روی این گوشی این اجازه را به گوشی می‌دهد تا هات‌اسپات گوشی بتواند بر روی دیگر گوشی‌های پشتیبانی کننده از این قابلیت تا فرکانس 5 گیگاهرتزی تنظیم شود. این ویژگی را می‌توانید در بخش تنظیمات این گوشی بیابید. علاوه بر آن این گوشی دارای نسخه 4.1 بلوتوث به همراه جی‌پی‌اس و گلوناس نیز می‌باشد و در کنار آن از رادیو FM نیز بهره می‌برد. با استفاده از ویژگی میراکست موجود در این گوشی نیز می‌توانید به صورت بی‌سیم نمایشگر گوشی خود را بر روی یک صفحه نمایش بزرگتر به نمایش در آورید. اتصال دستگاه‌های مربوط به شرکت HTC تحت سرویس HTC Connect و به کمک ویژگی DLNA آن امکان‌پذیر بوده و بر این اساس، بسیاری از دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این سرویس می‌توانند به راحتی هر چه بهتر با یکدیگر ارتباطی یکنواخت و یکپارچه داشته باشند. این دستگاه‌ها شامل بلندگو‌های دارای استاندارد AllPlay شرکت کوآلکام، دستگاه‌های پشتیبانی کننده از DLNA و Miracast، بلندگو‌های مجهز به بلوتوث و تمام وسایلی که تحت انحصار کمپانی HTC بوده و لوگوی HTC Connect بر روی آن نقش بسته است، می‌شوند. در پایین گوشی، محل قرار‌گیری پورت microUSB 2.0 گوشی بوده و از طریق آن می‌توان به سرویس MHL گوشی نیز دسترسی داشت. بوسیله این سرویس و از طریق کابل HDMI و در دستگاه‌هایی که از سرویس MHL پشتیبانی می‌کنند، می‌توان به پخش فایل‌های چند رسانه‌ای اقدام نمود. (البته ابتدا باید دانگلی را به منظور تبدیل پورت microUSB به HDMI تهیه کنید). پورت میکرو‌USB این گوشی، محلی برای ورود حافظه‌های اکسترنال کاربر نیز می‌باشد و جک 3.5 میلی‌متری کنار آن، پذیرای هدفون دلخواهتان خواهد بود. از طرفی این گوشی از سیم کارت‌هایی با ابعاد نانو پشتیبانی خواهد کرد. علاوه بر آن شیار کارت حافظه این گوشی دستگاه را قدر می‌سازد تا حافظه 16 گیگابایتی آن را بتوان تا 200 گیگابایت افزایش داد. به لطف وجود نسخه مارشملو اندروید، دیگر مشکلات مربوط به حافظه کارت حافظه جانبی وجود نداشته و می‌توان با اطلاعات موجود در کارت حافظه جانبی همچون یک حافظه داخلی رفتار کرد. البته ابتدا کارت حافظه جانبی گوشی بدین منظور فرمت شده و رمزگذاری خاصی بر روی آن انجام خواهد گرفت. بعد از انجام این پروسه، کاربر می‌تواند به سادگی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مورد علاقه خود را بر روی کارت حافظه جانبی نصب کند.

رابط کاربری

گوشی هوشمند وان A9 اچ‌تی‌سی به نسخه 6.0 از سیستم عامل اندروید موسوم به مارشملو به طور پیش‌فرض مجهز می‌باشد. از طرفی این گوشی دارای ویرایش  هفتم از رابط کاربری انحصاری اچ‌تی‌سی به نام Sense نیز هست.

gsmarena_0 04

طرح قفل صفحه (lockscreen) این گوشی نسبت به رابط کاربری سنس 6، تغییرات زیادی را به خود نگرفته و در نگاه اول به ویجتی از زمان ساعت گوشی و وضعیت آب و هوا مجهز گشته است. همچنین در پایین آن، 4 آیکون میانبر نیز مشاهده می‌شود. این صفحه، قابلیت نمایش تماس‌های از دست رفته (Missed calls) و پیام‌های دریافتی را نیز دارد. از طرفی امکان محدود سازی میزان نمایش اعلانات و همچنین غیرفعالسازی آنها به دلایل امنیتی و یا حریم خصوصی نیز وجود خواهد داشت. با استفاده از حسگر تشخیص دهنده اثر انگشت این گوشی می‌توان به سادگی و با سرعت بسیار زیادی، قفل صفحه گوشی را حتی در زمان خاموش بودن نمایشگر گوشی، گشود. کلید Home این گوشی که سنسور اسکنر اثر انگشت در درون آن قرار دارد، از نوع لمسی خازنی می‌باشد.

این گوشی از هر دو جسجر سُر دادن و دو بار لمس متوالی نمایشگر گوشی به منظور باز کردن قفل صفحه دستگاه پشتیبانی خواهد کرد. این به آن معناست که در اکثر اوقات نیازی به لمس کلید پاور گوشی نمی‌باشد.

آخرین قاب (pane) صفحه اصلی (homescreen) این گوشی از سمت چپ، همچنان و مثل نسخه‌ها قبلی، به نرم‌افزار بلینک‌‌فید اچ‌تی‌سی اختصاص یافته است، ولی با این تفاوت که هم اکنون این برنامه بسیار قدرتمند‌تر گشته و مجهز به ابزار‌های جدید‌تری می‌باشد. همانند قبل، بلینک‌فید از روی شبکه‌های اجتماعی شما (Flickr, Foursquare, Google+, Instagram, LinkedIn, Tumblr, Twitter, Zoe)، بسیاری از موضوعات و علاقه‌مندی‌های خبری و متنی شما را انتخاب کرده و آنها را از بین منابع عظیم خبری خود بر می‌گزیند. همچنین با انتخاب دستی موضوع مورد علاقه خود، بلینک‌فید به طور خودکار موضوعات شبیه به آن را نیز به شما پیشنهاد خواهد داد. همچنین قابلیت جستجوی موضوعات خاص نیز وجود دارد.

سرویس بسیار مجهز بلینک‌فید، هم اینک به بخشی در زمینه پیشنهاد مکانی مناسب جهت صرف غذا مجهز گشته و هم اکنون از بسیاری از عادات غذاییتان آگاهی دارد و به طور خودکار، قبل از زمان صرف غذا یا بعد از زمان ترک محل کارتان، شروع به ارائه پیشنهادات رستوران‌هایی بر روی قفل صفحه گوشیتان می‌کند و چنانچه یکی از دوستان شما، محلی خاص و مشابه را برای صرف غذای خود انتخاب کرده باشد، گوشی شما را از این موضوع مطلع خواهد کرد. از دو سرویس ادغام شده Yelp و Foursquare به منظور ارائه این خدمات تشکر می‌کنیم. صفحه اصلی این گوشی کاملا قابل ویرایش بوده و هم اکنون قابلیت دسترسی به لینک‌ها و ویجت‌ها وجود دارد. اگر سرویس بلینک‌فید این گوشی، از نظر شما مفید نبوده و از کاربری و دیگر قابلیت‌های آن ناراضی هستید، می‌توانید آن را غیر فعال کرده و از ویجت‌های دیگر استفاده کنید. از ویجت‌ها صحبت شد، پس بهتر است، ویجت جدید و پیشفرض سنس 7 با نام Sense Home را به شما معرفی کنیم. این ویجت جدید دارای 8 اپلیکیشن معمولی گوشی بوده که 6‌تای آنها از میانبر‌های برنامه‌های دیگر می‌باشند و دو آیکون دیگر، مربوط به پوشه‌های آخرین اسناد و برنامه‌های استفاده شده و اپلیکیشن‌های پیشنهادی جهت دانلود می‌باشند. متاسفانه کاربر قادر به ویرایش این ویجت نمی‌باشد و Home Sense خود به انتخاب برنامه‌ها اقدام می‌کند، اما خوشبختانه قابلیت حذف پوشه‌های هوشمند از ویجت وجود دارد. بعد از اینکه ویجت مورد نظر را فعال کرده و موقعیت مکانی‌تان در این سرویس وارد شد، این ویجت به طور خودکار و بر اساس محل حضورتان، میانبر‌های این ویجت را بر اساس نیاز احتمالی‌تان انتخاب خواهد کرد (در شرایط خانه، محل کار یا بیرون از آن دو). این گوشی از برنامه‌ها و سرویس‌هایی که بیشتر از آنها استفاده می‌کنید، آگاه بوده و آنها را بیشتر جلوی چشمتان قرار می‌دهد. سرویس مکان‌یابی Home Sense در بلینک‌فید این گوشی نیز استفاده شده و به منظور ارائه پیشنهادات صرف غذا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر آن از طریق منویی خاص، تصویر پس‌زمینه، طراحی‌های قفل صفحه، صدای زنگ، صدای هشدار‎ها و اعلانات گوشی قابل تنظیم بوده و در کنار آن، دسترسی به تم‌ها (Themes) گوشی نیز وجود دارد که از همیشه متنوع‌تر و بهتر شده است. اچ‌تی‌سی از تم‌ها و قابلیت‌های آنها بسیار تعریف و تمجید کرده است و در ظاهر اینطور نیز بنظر می‌رسد. در این گوشی، یک تم، قابلیت تغییر تصویر پس‌زمینه قفل صفحه و صفحه اصلی گوشیتان را داشته و در کنار آن، تصویر زمینه کشوی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ پیشفرض پیام‌رسانی گوشی، رنگ طرح کلی سیستم، شکل آیکون‌ها و تنظیمات آنها، تمامی صداهای زنگ و هشدار‌ها و فونت سیستم گوشی، تغییر خواهند کرد. همچنین سرویس خاصی به نام Themes Store به منظور دانلود و دریافت تم‌های بیشتر نیز وجود دارد، گرچه گزینه‌های انتخابی آن تنها به دریافت فونت‌ها، تصاویر و صداهای زنگ محدود می‌شوند و می‌بایست تمامی آنها را بصورت مجزا دانلود کرده و آنها را بر روی تم کنونی خود فعال سازید. قابلیت جالب دیگر این رابط کاربری، توانایی ساخت تم مورد علاقه خود بوده و این کار بسیار آسان و دلپذیر است. البته اگر از ساخته خود بسیار راضی هستید، می‌توانید آن را برای استفاده عموم در store این گوشی آپلود کنید.

در فضای صفحه اصلی با کشیدن انگشت خود از بالا به پایین، نوار اعلانات (notification area) گوشی ظاهر خواهد شد که در نسخه 5.0 اندروید، ظاهری ساده و تمیزی پیدا کرده است. اگر با انگشت خود برای بار دوم از بالای صفحه به پایین بیایید، فضای quick toggles (آیکون‌های کوچک تنظیمات سریع گوشی) نمایش داده خواهد شد و در این قسمت شاهد آیکون‌های  Wi-Fi, Bluetooth, Airplane mode, screen auto-rotate, flashlight, location on/off و همچنین گزینه‌ای مربوط به اشتراک صفحه نمایش (cast the screen) خواهید بود. همچنین تاگل‌ها قابلیت جابه‌جایی و حذف توسط کاربر را نیز دارند. با استفاده از جسجر پایین کشیدن صفحه توسط دو انگشت خود می‌توانید به طور مستقیم به بخش تاگل‌ها منتقل شوید.

کشوی برنامه‌ها به طور پیشفرض دارای ابعادی برابر 4 × 5 اپلیکیشن بوده و در کنار آن از اندازه 3 × 4 اپلیکیشنی نیز پشتیبانی می‌شود، گرچه انجام این عمل، هدر دادن فضای 5 اینچی نمایشگر گوشی است. البته اگر گزینه 6 × 5 نیز وجود می‌داشت مسلما احساس بسیار بهتری را به کاربر منتقل می‌کرد. ترتیب‌بندی برنامه‌ها نیز بر اساس حروف الفبا، ترتیب زمانی و یا حالت دستی انجام می‌گیرد و قابلیت مخفی سازی برنامه‌ها در صورت عدم نیاز به آنها، از دیگر ویژگی‌های جالب این رابط کاربری است.

منوی جابه‌جایی میان برنامه‌ها در این گوشی هم اینک دارای ظاهر کارتی-چرخشی می‌باشد و با حرکت به سمت بالا و پایین می‌توانید در میان برنامه جابه‌جا شوید. زبانه‌های برنامه کروم نیز می‌توانند به این شکل به نمایش در آیند. از طرفی دکمه‌ای نیز به منظور بستن تمامی برنامه‌ها در این بخش وجود دارد. همچنین در این قسمت به گزینه‌ی جالبی بر می‌خورید که در صورت فعال‌سازی آن، برنامه دلخواه شما به این صفحه Pin شده و هنگامی که این صفحه باز می‌‌شود، آن برنامه به عنوان برنامه‌های اخیر نمایش داده می‌شود. همچنین می‌توان این ویژگی را از طریق نگه داشتن همزمان کلیدهای Back و Task switcher (کلیدهای سمت چپ و راست ناوبری اندرویدی) این گوشی، غیر فعال کرد.

gsmarena_028

با لمس و نگه داشتن کلید Home گوشی، قابلیت جدید نسخه مارشملو اندروید با نام Now on tap با انیمیشن خاص خود ظاهر خواهد شد. این سرویس، اطلاعات موجود در نمایشگر گوشی را به طور خودکار تحلیل نموده و سپس پیشنهادات مربوطه را به شما ارائه خواهد داد. برای مثال اگر شما در حال مطالعه نقد و بررسی تخصصی گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی باشید، این سرویس به طور خودکار عبارت “گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی” را در وب جستجو کرده و یا پیشنهادات خاص دیگری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

از طرفی نسخه مارشملو اندروید دارای ویژگی Do Not Disturb به طور پیشفرض نیز هست. آیکون تاگل آن درست در زیر نشان تاگل Wi-Fi قرار گرفته است. در صورت لمس این آیکون، گزینه‌هایی همچون خاموشی محض (Total silence mode)، تنها هشدارها به صدا در آیند (Alarms only mode) و تنها اعلانات و هشدارهای مهم به صدا در آیند (Priority only mode) پیش رویتان قرار خواهد گرفت. این گزینه‌ها در بخش تنظیمات گوشی نیز قابل دسترسی می‌باشند.

بسیاری از افراد به دلیل نبود یک حالت Silent رسمی در نسخه لالی‌پاپ اندروید بسیار ناراحت و آزرده بودند. هم اینک این ویژگی در نسخه مارشملو موجود بوده و با نگه داشتن کلید کم کردن صدای گوشی و یکبار دیگر به منظور خارج شدن از حالت لرزش، این مورد فعال خواهد شد. از طرفی این نسخه هم اینک دارای سیستم جدید مدیریت نصب برنامه‌ها می‌باشد. در واقع برنامه‌هایی که نیاز به مجوزی ویژه ندارند، بدون هیچ گونه اخطاری نصب خواهند شد. در حقیقت با استفاده از این قابلیت می‌توان به سادگی برنامه‌های مختلف را نصب یا بروزرسانی کرد. از طرفی اگر دسترسی مشکوکی از سوی برنامه‌ای خاص وجود داشته باشد، مسلما در مورد آن اخطار داده خواهد شد.

بنچمارک‌ها و قدرت سخت‌افزاری 

گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی، اولین تلفن هوشمند موجود در بازار است که از تراشه اسنپدراگون 617 شرکت کوالکام استفاده می‌کند. این چیپ، بروزرسانی جدید تراشه میان‌رده اسنپدراگون 615 به حساب می‌آید و از طرفی قادر است به طور همزمان از هر هشت هسته کورتکس A53x خود استفاده نماید. اتصال ارتباطی در این چیپ جدید بهبود یافته و سریع‌تر از قبل گشته است. کماکان گوشی‌های دارنده این چیپ می‌توانند از قابلیت‌هایی همچون سرویس وای‌فای سریع‌تر، LTE با استاندارد Cat.7، نسخه 4.1 بلوتوث و تکنولوژی شارژ سریع Quick Charge 3.0 پشتیبانی نمایند.

گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی، یک دستگاه پرچم‌دار به حساب نمی‌آید. بنابراین انتظار کسب نتایج برابر با دیگر گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار دیگر کمپانی‌ها را از این دستگاه نخواهیم داشت. از این رو در اکثر تست‌های انجام شده از گوشی‌های میان‌رده سطح بالاتر استفاده شده است. در ادامه با تک‌نیوز همراه باشید؛

gsmarena_002

در ابتدا به سراغ تست گک بنچ رفتیم که در این بنچمارک، عملکرد خام CPU تراشه‌های موجود در گوشی‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این گوشی در این بخش دارای چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.2 گیگاهرتز می‌باشد. اما بر خلاف نسخه قبلی، این تراشه می‌تواند تمامی هشت هسته خود را بطور همزمان به کار اندازد. با نگاهی به نتایج کسب شده متوجه می‌شویم که این گوشی توانسته‌ است از گوشی‌های دارای تراشه اسنپدراگون 615 (همانند Oppo R1x , R7, vivo X5Pro) پیشی بگیرد. از طرفی این گوشی فاصله بسیار کمی با هشت هسته بسیار قدرتمند تراشه اسنپدراگون 808 در گوشی جی4 ال‌جی و تراشه هلیو ایکس 10 موجود در Xperia M5 دارد.

Untitled

در تست ترکیبی و مشهور آنتوتو 5 که تمامی بخش‌های سخت‌افزاری یک گوشی هوشمند مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت امتیازی به آن تعلق می‌گیرد، این گوشی امتیاز میان‌رده‌ای را از آن خود کرد. جالب است بدانید که امتیاز کسب شده توسط این گوشی با نتیجه کسب شده توسط گوشی اکسپریا زد3 کامپکت سونی (اسنپدراگون 801) نزدیکی نسبی دارد. از طرفی این گوشی توانسته از اکسپریا ام5 سونی (دارای تراشه هلیو ایکس 10) پیشی بگیرد. تراشه‌های اسنپدراگون 808 و 810 کاملا برتر هستند.

Untitled

بنچمارک بعدی مربوط به تست بیس مارک 2.0 می‌شود که در بخش ترکیبی آن این گوشی دوباره نتایج متوسطی را از آن خود کرد. نتایج این گوشی مشابه با دارنده تراشه هلیو ایکس 10 مدیاتک بود.

Untitled

در بخش تک و چند هسته‌ای تست بیس مارک 2.0، این گوشی توانست امتیاز بسیار درخشانی را در بخش چند هسته‌ای از آن خود کرده و عملکرد خوب 8 هسته‌ خود را به همگان به اثبات برساند.

Untitled s

در بخش واحد گرافیکی، این تراشه دارای واحد گرافیکی آدرنو 405 می‌باشد. این واحد گرافیکی برای گوشی‌های میان‌رده مناسب بوده و در همین سطح کافی است. تراشه موجود در این گوشی از دقت تصویر QHD پشتیبانی نمی‌کند. از آنجایی که دیده شده است، این تراشه در دقت تصویر 720p می‌تواند عملکرد بسیار خوبی را از خود بر جای بگذارد، اما از آنجایی که دقت تصویر این گوشی برابر 1080p می‌باشد، مسلما عملکرد ضعیف‎تری را از آن شاهد خواهیم بود.

در این بخش تراشه موجود در این گوشی توانست از نظر عملکردی در کنار گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 615 (همانند Oppo R7, R1x, vivo X5 Pro, Nubia Z9 mini) قرار بگیرد. این مورد خیلی ناامیدکننده نمی‌باشد ولی خب در هر صورت نباید انتظار اجرای روان بازی‌های سنگین و سه بعدی را از این گوشی داشت.

s

2 3 4

5

در نهایت همان طور که انتظار می‌رفت این گوشی امتیازات متوسطی را در بخش عملکرد وب‌گردی از آن خود نمود.

6 ss

مهم نیست که شما کدام نسخه از این گوشی را انتخاب می‌نمایید. زیرا هر دو مدل دو و سه گیگابایتی این گوشی، عملکردی شبیه به یک تلفن هوشمند میان‌رده را ارائه خواهند داد. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که عملکرد پردازشی بخش CPU تراشه موجود در این گوشی بسیار خوب بوده و به یک گوشی پرچم‌دار شباهت دارد. اما از طرفی بخش گرافیکی آن نسبتا ضعیف‌تر بوده و در حقیقت در صورت اجرای بازی‌های سنگین، مطمئنا با مشکل افت فریم مواجه خواهید شد.

اپلیکیشن دفترچه تلفن

گوشی هوشمند ONE A9 از برنامه دفترچه تلفن بسیار زیبا و کاربردی بهره می‌برد. این اپلیکیشن دارای زبانه‌های متنوع call log (تماس‌های اخیر)، dialer (شماره‌گیری)، favorites (لیست علاقه‌مندی‌ها)، contacts (مخاطبین)، People و غیره بوده و تمام این گزینه‌های قابلیت جابه‌جایی و حذف توسط کاربر را دارند. در قسمت بالا و سمت چپ این برنامه، قسمتی وجود دارد که با انتخاب و پایین آمدن و باز شدن منو آن، طریقه به نمایش در‌آمدن مخاطبین بر مبنای منبع ورودی آنها قابل انتخاب و فیلتر کردن است. منظور از منابع مخاطبین، اطلاعات مخاطبینی است که در حافظه گوشی تلفن، دفتر‌چه تلفن آنلاین و یا در شبکه‌های اجتماعی کاربر ذخیره شده باشند. در بررسی اطلاعات مربوط به هر مخاطب و با انتخاب هر کدام از آنها، وارد صفحه جدیدی شده که هم اینک دارای 3 زبانه است. در زبانه اول، اطلاعات کلی مربوط به مخاطب مزبور قابل مشاهده بوده که وجود فیلد‌های شماره تلفن، آدرس ایمیل و اطلاعات شغلی از آن جمله‌اند. همچنین پایین‌تر از آن و در قسمت options، شاهد وجود بخش‌هایی مربوط به ringtones (صدای زنگ اختصاصی مربوط به مخاطب)، blocking (به منظور مسدود‌سازی ارتباط با این مخاطب) و add to Private contacts (اضافه کردن مخاطب به لیست مخفی) هستیم. بخش Private contacts، قسمتی مجزا به حساب می‌آید و وظیفه آن، مخفی‌سازی نام و تصویر مخاطب در هنگام بر‌قرار تماس ورودی (incoming call) با آن است. زبانه دوم با عنوان Thread، تمامی مکالمات و ارتباط بین شما و مخاطب مورد نظر اعم از تماس‌ها، پیام‌ها و ایمیل‌ها را به نمایش می‌گذارد. زبانه سوم نیز، وظیفه نمایش آخرین بروزرسانی مربوط به شبکه‌های اجتماعی مخاطب مزبور را برای دسترسی راحت‌تر به آنها، بر عهده دارد. تمام زبانه‌های موجود در این قسمت، قابل مدیریت (اضافه کردن یا مخفی‌سازی) هستند.

اپلیکیشن شماره‌گیری

این برنامه در زمینه شماره‌گیری، ابتدا به نمایش آخرین تماس‌های بر‌قرار شده به همراه عکسی از مخاطب مورد نظر، اقدام می‌کند. بنابراین انتخاب و تماس دوباره با آن، بسیار آسان‌تر می‌شود. همچنین بخش هوشمندی نیز وجود دارد که با ورود نام یا شماره مخاطب، به جستجوی آن در لیست مخاطبین می‌پردازد. در کنار آن و برای جستجویی خاص‌تر، امکانی فراهم شده است که با صفحه کلید QWERTY، کاربر به جستجوی مخاطب مورد نظر خود بپردازد. البته برای فعال کردن این گزینه، می‌بایست در هر بار ورود به این بخش، این ویژگی را فعال کنید. گرچه استفاده از صفحه کلید شماره‌گیری مرسوم، بسیار سریع‌تر عمل کرده و کاربردی‌تر است.

برنامه‌های پیام‌رسانی و ایمیل

وان A9 اچ‌تی‌سی از طراحی مرسومی جهت به نمایش گذاشتن مکالمات پیام‌ها(SMS و MMS)ی کاربر استفاده می‌کند و صفحه نوشتن پیام آن نیز بسیار ساده و کاربردی طراحی گشته است. امکان انتقال بعضی از این مکالمات به قسمت secure box نیز وجود دارد و البته برای گشودن این قسمت، نیاز به وارد کردن رمز ورود آن نیز می‌باشد. همچنین بطور پیشفرض، بخشی برای مسدود‌سازی دریافت پیام از شماره‌های موجود در لیست مسدود‌سازی (Block box) وجود دارد و با ورود به آن بخش و در صورت وجود علاقه به خواندن پیام‌های وارد شده به آن، پیام‌های مذکور در این قسمت ذخیره خواهند شد. همچنین گزینه‌ای برای حذف سریع این پیام‌ها در صورت دریافت آنها نیز وجود دارد. از گزینه‌های دیگر پیش روی شما، امکان تنظیم رنگ پوسته و تصویر پیش‌زمینه، ابعاد نوشته (font size) و تعداد خطوط در نمایش مکالمات متنی کاربر، هستند. همچنین این برنامه بطور پیشفرض، قابلیت backup (نسخه پشتیبان) و restore پیام‌های کاربر را نیز دارد و از این نظر، نیازی به نصب برنامه‌های فعال در این زمینه نیست.

از طرفی این گوشی به همراه دو اپلیکیشن پیشفرض در حیطه پیام‌رسانی با ایمیل، از بسته خود بیرون می‌آید. برنامه email همیشگی اندروید به همراه اپلیکیشن اختصاصی Gmail، دو برنامه مربوط به این موضوع می‌باشند. برنامه Gmail دارای صندوق inbox ترکیب شده‌ای بوده و در نار آن از گزینه‌هایی برای تنظیم فعال بودن انتقال اطلاعات (syncing) بهره می‌برد. هر دو برنامه دارای ویژگی خاصی به منظور چک کردن ایمیل‌های کاربر طی مدت زمان خاصی را بوده و از طریق گزینه Smart Sync، برنامه طبق عادات کاربر عمل کرده و آنها را فرا گرفته و به طور خودکار و در فاصله زمانی خاصی به بروزرسانی لیست ایمیل‌ها اقدام خواهد کرد.

صفحه کلید مجاری

کیبورد مجازی پیشفرض موجود در این این گوشی، بسیار راحت بوده و دکمه‌های آن، بزرگ و کاربردی طراحی شده‌اند. البته در صورت نارضایتی از اندازه کلید‌ها، امکان تغییر اندازه آنها نیز وجود دارد. همچنین گزینه‌ای جهت استفاده از این کیبورد به شکل Swiping نیز وجود دارد. حدث کلمات (prediction) دو زبانه از دیگر خصوصیات این قسمت است (به همراه بسیاری از اصطلاحات محاوره‌ای در زبان انگلیسی و بسیاری از زبان‌های زنده دنیا). گزینه انتخابی دیگر، مربوط به گزینش نوع چینش دکمه‌های صفحه کلید و جابه‌جایی میان آنها است (برای مثال QWERTY یا AZERTY ) و دیگری مربوط به افزودن دکمه‌ی جهت‌ها (تنها از طریق portrait keyboard) می‌باشد. ویژگی جالب دیگر، امکان افزودن دیکشنری شخصی کاربر به این صفحه کلید است و اطلاعات آن در حافظه microSD یا ایمیل کاربر نیز قابل ذخیره‌سازی می‌باشد.

برنامه گالری

اپلیکیشن Gallery موجود در این گوشی از طراحی زیبای نسخه لالی‌پاپ اندروید به منظور تقسیم‌بندی نوع نمایش تصاویر در نمای بند‌انگشتی پیروی می‌کند. در حالت Timeline، تصاویر بر اساس زمان ثبت شده فایل و در حالت location، بر مبنای مکان ثبت آن، تصاویر مورد نظر گروه‌بندی می‌شوند. Albums نیز وظیفه دسته‌بندی تصاویر بر اساس نام پوشه ذخیره شده در حافظه گوشی را بر عهده دارد. همچنین امکان ساخت آلبوم نیز در این برنامه وجود داشته و در صورت ایجاد آن، اپلیکیشن در مورد کپی یا انتقال تصاویر به آلبوم مورد نظر از کاربر سوال خواهد کرد. از ویژگی‌های نسبتا جدید این اپلیکیشن، اضافه شدن ویژگی جستجوی تصاویر آن است. جالب است بدانید که جستجوی تصاویر آن، تنها به نام و اطلاعات فایل مورد نظر ختم نمی‌شود و در زمینه یافتن تصاویری مشابه عکس مورد نظر کاربر نیز کاربرد دارد.

از طرفی تمامی آلبوم‌های موجود در این برنامه، حاوی کلیپی کوتاه از تصاویر موجود در آن بوده و در حالت دستی، می‌توان در مورد تصاویر بکار رفته در این کلیپ، تصمیم‌گیری کرده و آنها را انتخاب کرد. همچنین ترتیب قرار‌گیری آنها، انتخاب موزیک پیش‌زمینه و افکت‌های تصویری از دیگر ویژگی‌های این سرویس است. همچنین اگر قصد برگشت به تنظیمات پیشفرض قبلی ترتیب‌بندی، موزیک و تم را داشته باشید، این امکان برای شما محیا است. در کنار آن، اگر قصد ساختن عنوان یا لیست اسامی یا دست اندرکاران را در درون این کلیپ داشته باشید، قابلیت دسترسی به ابتدا و انتها کلیپ نیز وجود دارد.  در کنار این امکانات، قابلیت ساختن ویدئو‌هایی از تصاویر انتخابی توسط قابلیت Zoe و به دست کاربر به طور دستی نیز وجود دارد و در این روند تنها کافیست که عکس‌های دلخواه خود را انتخاب کرده و سپس تم و صدای مربوط به آن گزینش شود. در انتها می‌توانید به تماشای آن بپردازید.

در زمینه ویرایش تصاویر، امکانات این اپلیکیشن از سطح مبتدی شامل برش عکس، چرخش آن و درج قاب تا ایجاد افکت‌های متنوعی نظیر افزودن نور‌های مصنوعی و زیبا‌سازی صورت و چشم‌های افراد در سطح پیشرفته وجود دارند. علاوه بر آن امکاناتی نیز جهت دستکاری فایل‌هایی با فرمت RAW و DNG نیز وجود دارد. همچنین امکان انتخاب عکسی خاص از برنامه گالری به منظور ساختن پوسته (تِم) مورد نظر نیز وجود دارد. برنامه ساخت تم در طی این عملیات، افکت‌های نوری خاصی را پیشنهاد داده و کامل کردن ساخت و تولید یک تِم، تنها مدت زمانی چند ثانیه‌ای را می‌طلبد. البته اگر نظرتان نسبت به طراحی آن تغییر کند، امکان ویرایش دوباره آن از طریق برنامه Themes گوشی نیز وجود دارد. از فرمان‌های لمسی جالب و مفید اپلیکیشن گالری و پلیر‌های ویدئو‌یی و موزیک این گوشی، حرکت 3 انگشت به سمت بالای نمایشگر است که در این حالت، فایل چند رسانه‌ای مزبور از طریق سرویس DLNA به دستگاه‌های پخش کننده چند رسانه‌ای و پشتیبانی کننده از این سرویس منتقل خواهند شد.

برنامه ویدئو پلیر

متاسفانه در گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی، خبری از ویدئو پلیر اختصاصی این شرکت نبوده و فایل‌های ویدئویی از طریق گالری یا برنامه مدیریت فایل‌ها (File Manager) گشوده می‌شوند. ویدئو پلیر موجود در این گوشی، بسیاری از فرمت‌های رایج دنیا را پشتیبانی می‌کند.  AVI و MP4 و همچنین XviD و MKV  حتی از جمله این دسته هستند. اما پشتیبانی از کدک‌ها خیلی استاندارد نبوده زیرا فیلم‌هایی با فرمت DivX و WMV ، توانایی نمایش توسط این پلیر را نداشته و از فرمت صوتی AC3 نیز پشتیبانی نمی‌شود. از طرفی به نظر می‌رسد در هنگام پخش ویدئوهایی با نرخ فریم بالا، این برنامه با مشکلاتی مواجه بوده و در بعضی دیگر از آنها، تصاویر به صورت روان اجرا نخواهد شد. رابط کاربری این پلیر بسیار ضعیف بوده و دارای صفحه کنترل بسیار ساده و مبتدی است. همچنین گزینه‌ای برای عکس‌برداری از تصاویر فیلم در حال پخش نیز وجود دارد. خبر بد دیگر، عدم پشتیبانی این پلیر از زیر‌نویس فیلم است. با این اوصاف، اچ‌تی‌سی با زبان خاصی، کاربر را به جستجوی و دانلود ویدئو پلیری مجهز‌تر سوق می‌دهد.

برنامه موزیک پلیر

جالب است بدانید که در این گوشی خبری از پلیر موزیک HTC Sense music player نمی‌باشد. بجای آن می‌توانید از برنامه Google Play Music به منظور پخش موسیقی به طور پیشفرض استفاده نمایید. این گوشی از پخش اصواتی با مشخصات 24 بیت 192 کیلوهرتز پشتیبانی کرده و از طرفی با اتصال هدفون‌ها به گوشی می‌توانید از قابلیت‌های BoomSound و Dolby Audio Surround نیز استفاده نمایید. البته این دو ویژگی با یکدیگر همراه هستند و در واقع به جهت شنیدن هر کدام از آنها به طور مجزا می‌بایست هدفون‌های خاصی را تهیه نمایید.

رادیو FM

این گوشی  دارای رادیو FM نیز هست، گرچه این سرویس از RDS پشتیبانی نمی‌کند. خروج صدای آن از طریق بلندگو‌های جلوی گوشی بسیار لذت‌بخش خواهد بود، گرچه هنوز هم برای پخش رادیو، نیاز به اتصال هدفون (به عنوان آنتن) به گوشی می‌باشد.

کیفیت صدای خروجی 

کیفیت و شفافیت صدای خروجی این گوشی همانند دیگر دستگاه‌های سطح بالای این کمپانی بسیار عالی و مناسب می‌باشد. از طرفی در هنگام اتصال آن به یک پخش‌کننده خارجی شاهد میزان حداکثر بلندی صدای بسیار زیادی بودیم. در ادامه زمانی که هدفون استاندارد مربوط به این تست را به گوشی متصل نمودیم، به میزان کمی از شفافیت صدا کاسته شد که البته این موضوع امری معمولی و عادی در این زمینه به حساب می‌آید. البته با این وجود خوشبختانه میزان بلندی صدای گوشی در همان حد بالا باقی ماند. در نهایت باید گفت که در این بخش شاهد عملکرد بسیار خوب این گوشی بودیم. در بخش زیر شاهد نمایش امتیازات و نتایج کسب شده هستید:

Untitled s

دوربین

دوربین اصلی گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی، یک ماژول جدید از این کمپانی به حساب می‌آید. این دستگاه دارای حسگری 13 مگاپیکسلی از نوع BSI CMOS می‌باشد که دارای نسبت تصویر 4:3 بوده و در پشت لنزی با مشخصات دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. از طرفی این دوربین دارای سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز می‌باشد. علاوه بر آن در بخش پشتی گوشی و درست در کنار دوربین اصلی آن شاهد جای گیری یک جفت فلاش LED دوگانه دارای دو رنگ متفاوت هستیم. لایه‌ای شیشه‌ای از جنس کریستال‌های یاقوت نیز بر روی لنز دوربین اصلی این گوشی قرار گرفته تا آن را در برابر ناملایمات و شرایط نامناسب محافظت نماید. نکته جالب در این بخش مربوط به بیرون‌زدگی لنز دوربین اصلی دستگاه است که البته میزان این بیرون‌زدگی شباهت بسیار خاصی به گوشی‌های سری آیفون 6 اس اپل دارد. دوربین سلفی این گوشی نیز دارای حسگری از نوع التراپیکسل با دقت 4 مگاپیکسل و نسبت تصویر 16 به 9 می‌باشد که لنز آن دارای مشخصه دیافراگم  f/2.0 است.

gsmarena_003

مودها و قابلیت‌های این گوشی شباهت بسیار زیادی به سری وان این کمپانی دارد. با استفاده از حالت Auto mode رابط کاربری دوربین آن می‌توانید به سادگی و با سرعت به ثبت تصاویر اقدام نمایید. این در حالی است که در صورت کمک گرفتن از حالت Pro mode، می‌توانید سرعت شاتر دوربین (تا میزان دو ثانیه)، میزان حساسیت سنسور (ISO) و دیگر موارد این چنینی را تنظیم نمایید. در بهترین حالت این مود، می‌توان گفت که امکان عکاسی در حالت خام (RAW) نیز وجود خواهد داشت. علاوه بر آن این گوشی دارای قابلیتی با نام Automatic RAW Enhancement نیز می‌باشد که در صورت فعال کردن آن به صورت خودکار تصاویر خام ثبت شده با صرف کمی زمان از نظر کیفی بهبود پیدا خواهند کرد. البته با استفاده از این برنامه نمی‌توانید به صورت دستی بر روی مولفه‌های تصاویر RAW دسترسی داشته باشید و بدین منظور حتما می‌بایست از برنامه‌های جانبی استفاده نمایید.

کیفیت عکاسی

تصاویر ثبت شده توسط دوربین اصلی این گوشی دارای میزان جزئیات تصویر بسیار خوبی بوده و از طرفی رنگ‌ها با دقت بسیار مناسب به نمایش در می‌آیند. تنظیمات مربوط به تراز سفیدی تصاویر نیز بسیار مناسب و رضایت‌بخش انتخاب می‌شوند. تصاویر ثبت شده دارای میزان نسبتا زیادی نویز تصویر هستند که البته حدس می‌زنیم به همین دلیل است که جزئیات تصویر به شکلی دقیقتر به نمایش در می‌آیند. نویزهای تصویر موجود در بخش سایه‌های تصویر کمی ظاهر عکس‌ها را خراب می‌کند گرچه همین مورد است که باعث یکنواختی ظاهر پیکسل‌ها در این بخش می‌شود.

از طرفی این گوشی دارای حالتی به نام HDR نیز می‌باشد که با استفاده از آن، جزئیات تصویر در بخش‌های سایه و تاریکی‌های منظره به شکلی دقیقتر به نمایش در می‌آیند. این در حالی است که در این گوشی بخش‌های بسیار روشن تصویر به شکلی دست نخورده باقی می‌مانند. در واقع این مود به افزایش میزان گستره دینامیکی تصاویر کمک خواهد کرد.

در نهایت با استفاده از ویژگی سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر موجود در این گوشی می‌توانید در شرایط تاریکی و شب، سرعت شاتر دوربین این گوشی را تا میزان 1.5 ثانیه افزایش دهید. به لطف وجود این سیستم، بسیاری از تصاویر ثبت شده در این گونه شرایط با کیفیت بسیار قابل قبولی در حافظه گوشی ذخیره می‌شوند.

علاوه بر آن اگر خواهان عکاسی و استفاده از ویژگی light trails این گوشی هستید، می‌توانید از سرعت شاتر بسیار پایین 2 ثانیه این گوشی استفاده نمایید. این گزینه در بخش Pro mode رابط کاربری این بخش از دوربین گوشی وجود داشته و البته به منظور ثبت تصاویر باکیفیت‌تر حتما می‌بایست از سه‌پایه بدین منظور استفاده نمایید. در هر دو ویژگی ذکر شده، تصاویر به شکلی بسیار زیبا به ثبت خواهند رسید، هر چند کیفیت تصاویر در حدی است که بیشتر برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی و گرفتن لایک بیشتر مناسب می‌باشد.

تصاویر پانورامای این گوشی شباهت بسیار زیادی به نمونه‌های ثبت شده توسط گوشی پرچم‌دار وام ام9 این شرکت دارد. در حالت پرتره، تصاویر با تعداد 1850 پیکسل (میزان پهنای تصویر) و در حالت لند اسکیپ یا همان افقی، تصاویر با تعداد 1080 پیکسل به ثبت خواهند رسید. کیفیت تصاویر بسیار خوب بوده و هم‌پوشانی بسیار رضایت‌بخشی در این بخش دیده می‌شود. اما با این حال میزان جزئیات تصویر از حالت ایده‌آل نسبتا دور می‌باشد.

gsmarena_001

gsmarena_002

در نهایت به سراغ ثبت یک نمونه تصویر با استفاده از دوربین سلفی 4 مگاپیکسلی التراپیکسل این گوشی رفتیم. شاید میزان جزئیات تصویر در این تصاویر خیلی بالا نباشد اما با این حال تصاویر با زاویه بسیار زیادی (تصاویر واید) به ثبت رسیده و میدان دید بسیار بالا می‌باشد و به همین دلیل به جهت ثبت تصاویر سلفی گروهی بسیار مناسب می‌باشد.

gsmarena_031

از این رو به منظور مقایسه دوربین 13 مگاپیکسلی این گوشی با دیگر رقبا می‌توانید به لینک‌ها و پیوندهای زیر مراجعه نمایید:

Photo Compare Tool Photo Compare Tool Photo Compare Tool

فیلم‌برداری

هر دو دوربین موجود در این گوشی قادرند در بهترین حالت با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم اقدام نمایند. این گوشی، این ویژگی‌های بسیار جالب خود را مدیون تراشه اسنپدراگون 617 جدید کمپانی کوالکام می‌باشد. در این گوشی بیشتر به ثبت تصاویر و عکاسی توجه شده است تا ضبط فیلم. البته نباید از مود Hyperlapse موجود در این گوشی نیز غافل شد. قبلا ویژگی‌های بسیار زیادی را در برنامه‌ها و گوشی‌های مختلف به جهت ثبت تصاویر هایپرلپس دیده بودیم که نمونه‌های موجود در گوشی‌های شرکت مایکروسافت و همچنین وجود قابلیت در برنامه اینستاگرام، از جمله آنها هستند. اما با این حال تمامی آن‌ها نمی‌توانند با ویژگی موجود در این گوشی رقابت کنند. لازم به ذکر است که تصاویر هایپرلپس همان فیلم‌های تایم‌لپس هستند که در آن عکاس به حرکت دستگاه و دوربین در طی عکاسی اقدام می‌نماید. به همین دلیل به خاطر وجود سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر، این گونه تصاویر به هنگام ثبت عکس‌ها با استفاده از دست، به شکلی مناسب ذخیره خواهند شد. این گونه تصاویر ثبت شده دارای کیفیت بسیار بالایی می‌باشند و البته این چنین کیفیتی را تنها در برنامه Hyperlapse موجود در گوشی‌های دارای سیستم عامل iOS شاهد بودیم. در واقع با استفاده از این ویژگی در گوشی مزبور، انگار دوربین گوشی در حالت حرکت بر روی یک ریل مستقیم می‌باشد. شما می‌توانید در این بخش سرعت حرکت تصاویر را تا 12 برابر افزایش دهید و از طرفی می‌توانید از قابلیت Zoe این گوشی به جهت چسباندن چند ویدئو در کنار هم نیز اقدام نمایید. در ادامه امکان قرار دادن موزیک پس‌زمینه نیز وجود داشته و از این رو می‌توانید خاطرات و لحظه‌های خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. متاسفانه تصاویر هایپرلپس که در ادامه به یک کلیپ تبدیل می‌شوند، با دقت پایین‌تر 720p و با میزان جزئیات تصویر کمتر ذخیره می‌شوند. در نهایت تصاویر هایپرلپس با افکت‌ها بسیار جالبی ذخیره خواهند شد و مطمئنا از آنها لذت خواهید برد.

همانطور که از پیش به آن اشاره شد، با استفاده از این گوشی می‌توان فیلم‌هایی با دقت 1080p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه با فرمت تصویر MP4 را ضبط کرد. این فیلم‌ها از کدک تصویری H.264 (نرخ حجمی 20 مگابیت بر ثانیه) استفاده خواهند کرد. علاوه بر آن صداهای ضبط شده فیلم‌ها نیز با فرمت AAC و به شکل استریو ذخیره می‌شوند. نرخ حجمی آنها برابر 192 کیلوبیت بر ثانیه بوده و با فرکانس 48 هرتز شنیده خواهند شد. گرچه کیفیت تصاویر چنگی به دل نمی‌زند. جزئیات تصویر نسبتا تار بوده و میزان محدوده گسترده دینامیکی در آن بسیار پایین است. گرچه میزان نویز تصاویر در این بخش نسبت به حالت عکاسی کمتر می‌باشد.

در بخش زیر می‌توانید کیفیت کلیپ‌های فول اچ‌دی ضبط شده توسط این گوشی را با دیگر تلفن‌های هوشمند فعال در این زمینه مقایسه نمایید:

Video Compare Tool Video Compare Tool Video Compare Tool

در نهایت با استفاده از این لینک نیز می‌تواند یک نمونه از کلیپ ضبط شده با دقت 1080p از این گوشی را به نظاره بنشینید.

سخن پایانی 

مسلما هدف از تولید این گوشی توسط شرکت تایوانی اچ‌تی‌سی، شباهت و نزدیکی هر چه بیشتر آن به گوشی‌های شرکت اپل می‌باشد. به دلیل شباهت ظاهری و البته رابط کاربری آن، این گوشی می‌تواند به سادگی نقش یک گوشی میان‌رده و مقرون به صرفه را بازی کند و البته برای کسانی مناسب است که به یک گوشی ارزان‌قیمت و لوکس، همانند آنچه در گوشی‌های جدید سری آیفون اپل دیده می‌شود، نیاز دارند. شاید بتوان گفت که این گوشی، یک تلفن هوشمند میان‌رده سری آیفون (حداقل از نظر ظاهری) به حساب می‌آید. البته قیمت ثبت شده برای این گوشی بیشتر در کشور امریکا مقرون به صرفه خواهد بود و در واقع برای کشورهای اروپایی، این موضوع اصلا رقابتی نخواهد بود. در نهایت قیمت یک دستگاه است که حرف آخر را می‌زند. در پایان باید گفت که نسخه 32 گیگابایتی گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی را می‌توانید با قیمت 449 دلار خریداری نمایید. این گوشی هنوز به طور رسمی وارد ایران نشده است اما اگر عجله داشته باشید، می‌توانید نسخه 16 گیگابایت این گوشی را با قیمت یک میلیون و ششصد هزار تومان و نسخه 32 گیگابایتی آن را نیز با قیمت یک میلیون و هفتصد هزار تومان خریداری نمایید. البته مسلما در روزهای آتی شاهد افت قیمت این گوشی خواهیم بود. در نهایت باید گفت که اگر به یک گوشی لوکس با ظاهری مشابه گوشی‌های آیفون اپل نیاز داشته و البته نمی‌خواهید جیب خود را به جهت خریداری یک گوشی لوکس اما میان‌رده خالی نمایید، می‌توانید رو گوشی وان A9 اچ‌تی‌سی حساب ویژه‌ای باز نمایید.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال