5 ابزار تاریخ‌ساز ویندوز که دیگر آن را در ویندوز 10 مشاهده نمی‌کنیم

بسیاری از ما هنگام استفاده از سیستم‌عامل مایکروسافت، ویندوز، کمترین توجه را به برنامه‌های پیش فرض موجود در این سیستم‌عامل می‌کنیم. به همین علت ممکن است از برنامه‌های ویندوز اصلا استفاده نکنیم یا حتی از وجود آن‌ها نیز باخبر نباشیم. به هر حال همین برنامه‌های پیش‌فرض بوده‌اند که سیستم‌عامل مایکروسافت را به سیستم‌عامل موفقی که […]

بسیاری از ما هنگام استفاده از سیستم‌عامل مایکروسافت، ویندوز، کمترین توجه را به برنامه‌های پیش فرض موجود در این سیستم‌عامل می‌کنیم. به همین علت ممکن است از برنامه‌های ویندوز اصلا استفاده نکنیم یا حتی از وجود آن‌ها نیز باخبر نباشیم. به هر حال همین برنامه‌های پیش‌فرض بوده‌اند که سیستم‌عامل مایکروسافت را به سیستم‌عامل موفقی که امروز است، تبدیل کرده‌اند.

برخی از برنامه‌های ویندوز به طور کامل مورد استقبال کاربران قرار نگرفتند و همین مسئله باعث شد تا مایکروسافت آن‌ها را تغییر دهد. البته عدم استقبال تنها دلیل حذف برخی از برنامه‌ها نبوده و نیاز کاربران به برنامه‌های پیشرفته‌تر نیز یکی دیگر از عوامل حذف این برنامه‌ها بوده است. امروز قصد داریم 5 ابزار تاریخ‌ساز ویندوز را که دیگر در ویندوز 10 شاهد آن‌ها نیستیم را بررسی کنیم. با تک‌نیوز همراه باشید.

Internet Explorer

makeuseof

 

 

  • تاریخ عرضه : August 1995، ویندوز 95
  • زمان حذف این برنامه : July 2015، همزمان با عرضه‌ی ویندوز 10
  • جایگزین شده توسط : Microsoft Edge

در ابتدا با مرورگر افسانه‌ای مایکروسافت شروع می‌کنیم. اینترنت اکسپلورر، مرورگر نه‌چندان محبوب مایکروسافت بود که همزمان با ویندوز 95 در قالب پکیجی به کاربران ارائه داده شد. در اوایل عرضه‌ی این برنامه با توجه به نداشتن رقبای جدی، اینترنت اکسپلورر توانست به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های ویندوز تبدیل شود اما هنگامی که مایکروسافت نسخه‌های 5 و 6 آن را منتشر کرد به علت عدم داشتن امنیت لازم مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت. همزمان، شرکت موزیلا با عرضه‌ی مرورگر فایرفاکس و اپل با عرضه‌ی مرورگر Safari رقابتی جدی را در این زمینه ایجاد کردند. مایکروسافت نیز چشمان خود را بر روی این مشکلات و رقبای خود بست تا کاربران این مرورگر را کنار بگذارند و دیگر هرگز سمت آن نرفتند.

نهایتا مایکروسافت اینترنت اکسپلورر 7 را بعد از چند سال عرضه کرد اما این مرورگر نتوانست در مقابل مرورگر تازه‌وارد گوگل کروم که در سال 2008 منتشر شد، دوام بیاورد و مورد تمسخر بسیاری از جک‌های اینترنتی و ترول‌ها قرار گرفت. مایکروسافت در اینترنت اکسپلورر 6 مشکلی را به وجود آورد که هرگز نتوانست آن را حل کند.

نسخه‌های جدید‌تر این مرورگر آن‌چنان هم بد نیستند اما مایکروسافت برای اینکه دیگر نام اینترنت اکسپلورر ناکام بر سر زبان‌ها نیاید مجبور به حذف این برنامه‌ در ویندوز 10 به جای مرورگر جدید مایکروسافت اج شد. به‌هر‌حال اینترنت اکسپلورر 11 همچنان در ویندوز 10 قابل دانلود است اما دیگر نقش مرورگر پیش‌فرض ویندوز را بازی نمی‌کند. حال مایکروسافت اج با داشتن قابلیت‌های فراوان و رابط کاربری مردن و دیدنی، می‌تواند روزهای ناخوش اینترنت اکسپلورر را به دست فراموشی بسپارد.

Windows Media Center

Games Explorer / Windows Games

 

 

  • تاریخ عرضه‌: October 2002, همزمان با عرضه‌ی نسخه‌ی Media Center ویندوز X
  • زمان حذف این برنامه: July 2015، همزمان با عرضه‌ی ویندوز 10
  • جایگزین شده توسط: برنامه‌های مختلف

Windows Media Center یکی دیگر از برنامه‌های بسیار محبوب مایکروسافت بوده که با عرضه‌ی ویندوز 10 از این سیستم‌عامل کنار گذاشته شد. این برنامه در ابتدا همزمان با عرضه‌ی نسخه‌ی Media Center ویندوز منتشر شد و در نسخه‌های ویندوز ویستا و 7 به صورت پیش‌فرض قرار گرفت هرچند در ویندوز 8 و 8.1 برای خرید قرارداده شد. این برنامه به کاربران اجازه می‌داد تا به صورت اینترنتی به تماشای شبکه‌ی مورد علاقه‌ی خود بپردازند؛ تصاویر ضبط شده‌ در تلوزیون را مشاهده کنند و از همه مهم‌تر این برنامه قابلیت پخش فایل‌های ویدیوی موجود در دی‌وی‌دی‌ها را برعهده داشت.

قطعا می‌توان علت اصلی حذف شدن این برنامه در ویندوز 10 را جایگزینی ویدیوی‌های استریم شده اینترنتی به جای پخش توسط دی‌وی‌دی‌ها دانست. مایکروسافت برای فروش هرنسخه از ویندوز باید مبلغی را به علت پخش دی‌وی‌دی‌ها توسط این برنامه پرداخت می‌کرد و همین مسئله باعث شد تا این برنامه کنار رود.

مایکروسافت برای کسانی که در نسخه‌های قبلی ویندوز، از این برنامه استفاده می‌کردند برنامه‌ی Windows DVD Player را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود در ویندوز 10 گذاشت. این برنامه که برای کاربران عادی 15 دلار قیمت دارد نتوانسته نمره‌ی خوبی را از کاربران دریافت کند و نمره‌ی 1.8 از 5 نشان‌دهنده‌‌ی بی‌مصرف بودن آن است. خوش‌بختانه برنامه‌های بسیاری برای پخش فایل‌های ویدیوی و استریم اینترنتی برای دانلود موجود است که با کمی جستجو به راحتی می‌توانید آن‌ها را دانلود کنید.

Outlook Express

5 ابزار تاریخ‌ساز ویندوز که دیگر آن را در ویندوز 10 مشاهده نمی‌کنیم

 

 

  • زمان عرضه : October 1997, در کنار اینترنت اکسپلورر 4
  • زمان حذف این برنامه: January 2007, همزمان با عرضه‌ی ویندوز ویستا
  • جایگزین‌ شده توسط برنامه‌های : Windows Mail, Windows Live Mail, Microsoft Outlook

برنامه‌ی Outlook Express سرویس دهنده‌ی ایمیل مایکروسافت بود که به همراه اینترنت اکسپلورر 4 عرضه شد و در کنار برنامه‌هایی همچون  Windows Messenger در ویندوز ایکس‌پی قرار گرفت. این برنامه ویژگی خاصی نداشت و باوجود پیشرفت اینترنت و نیازهای کاربران و عدم پیشرفت Outlook Express، این برنامه نتوانست به کار خود ادامه دهد. با عرضه‌ی ویندوز ویستا برنامه‌ی  Windows Mail جای این برنامه را گرفت و باز هم مایکروسافت نتوانست سرویس دهنده‌ی ایمیل مناسبی را برای کاربران خود انتخاب کند. این برنامه‌ همچنان به صورت رایگان برای ویندوز 7 به بعد قابل دریافت است.

درنهایت مایکروسافت سرویس دهنده‌ی ایمیل خود را به صورت اینترنتی و تحت وب به نام Outlook عرضه کرد. این سرویس دهنده توانست ناکامی‌های برنامه‌های گذشته‌ی مایکروسافت را جبران کند و به یکی از بهترین سرویس‌دهنده‌های تحت وب ایمیل تبدیل شود.

Backup and Restore

5 ابزار تاریخ‌ساز ویندوز که دیگر آن را در ویندوز 10 مشاهده نمی‌کنیم

 

 

  • زمان عرضه : January 2007,همزمان با عرضه‌ی ویندوز ویستا
  • زمان حذف این برنامه : October 2013, همزمان با عرضه‌ی ویندوز 8.1
  • جایگزین شده توسط : File Historyو برنامه‌های دیگر

بک‌آپ گرفتن فایل‌ها نیاز ضروری هر کسی بوده و مایکروسافت نیز از زمان انتشار ویندوز XP از این موضوع آگاهی داشته است. در ابتدا مایکروسافت سرویس ساده‌ای را به نام Backup در ویندوز ایکس‌پی منتشر کرد اما سادگی این سرویس نتوانست منجر به محبوبیت آن شود. سپس در ویندوز ویستا مایکروسافت از برنامه‌ی جدید خود به نام  Backup and Restore رونمایی کرد. این برنامه به کاربران این اجازه را می‌داد تا فایل‌های مورد انتخاب خود را به صورت دستی بک‌آپ بگیرند یا از آن‌ها Image تهیه کنند. در حالیکه برنامه‌های بسیاری در اینترنت برای بک‌آپ گرفتن فایل‌ها موجود است،  Backup and Restore برنامه‌ی پیش فرض مایکروسافت برای گرفتن بک‌آپ فایل‌های کاربران در ویندوز ویستا بود.

Backup and Restore به علت مشکلات و پیچیدگی‌هایی که داشت هرگر نتوانست به برنامه‌ی برتر در این زمینه تبدیل شود. شما برای برگرنداند فایل‌های خود حتما باید از خود این برنامه استفاده می‌کردید و همین مسئله باعث شد تا کاربران نتوانند به صورت دلخواه فایل‌های مورد نیاز خود را ریستور کنند. بیشتر کاربران برای بک‌آپ گرفتن فایل‌های خود به دنبال سادگی بودند و نیاز به پیچیدگی‌های این برنامه نداشتند. مایکروسافت نهایتا در ویندوز 8 از برنامه‌ی جدید خود به نام File History پرده برداشت که توسط آن فایل‌های کاربر هر یک ساعت یک بار بک‌آپ گرفته می‌شد و به کاربر این اجازه را می‌داد تا در صورت بروز اشتباهی به ساعت‌ها قبل برگرده و آن اشتباه را برطرف کند. برنامه‌ی  Backup and Restore مایکروسافت در ویندوز 8.1 به طور کامل حذف شد.

Games Explorer / Windows Games

5 ابزار تاریخ‌ساز ویندوز که دیگر آن را در ویندوز 10 مشاهده نمی‌کنیم

 

 

  • زمان عرضه : January 2007, همزمان با ویندوز ویستا / April 1992, همزمان با ویندوز 3.1
  • زمان حذف این برنامه: October 2012, همزمان با عرضه‌ی ویندوز 8
  • جایگزین شده توسط  Steam و برنامه‌های دیگر

این دوبرنامه یک هدف را دنبال می‌کردند اما همین یک هدف باعث نابودی آن‌ها شد. درواقع این دو قصد داشتند تا تمامی مسائل مربوط به بازی‌های رایانه‌ای شما را برطرف کنند اما هرگز نتوانستند به این هدف دست یابند.  Games Explorer در ابتدا در ویندوز ویستا معرفی شد. هدف اصلی این برنامه جمع‌آوری تمامی نیازهای بازی‌بازان در یک مکان بود بدین صورت که کاربر با استفاده از  Games Explorer می‌توانست به تریلرها و تصاویر بازی‌ها دسترسی داشته باشد؛ اخبار دنیای بازی‌‌‌ها را مطالعه کند و به بازی مورد علاقه‌ی خود نمره دهد.

با توجه به این‌که بازی‌های رایانه‌ای باید توسط ویندوز تایید شوند و با ظهور شبکه‌ی Steam و محبوب‌شدن آن کمتر کسی سراغ این برنامه می‌رفت. این برنامه در ویندوز 8 همچنان در دسترس بود اما کم‌کم توسط مایکروسافت به طور کامل حذف شد.

یکی دیگر از بخش‌های محبوب ویندوز که در منوی استارت قرار داشت و بازی‌هایی همچون  Hearts, Minesweeper, و Solitaire را شامل می‌شد نیز در ابتدا در ویندوز 3.1 منتشر شد. علت حذف شدن آن در ویندوز 8 مشخص نیست اما مایکروسافت تصمیم گرفت تا این بازی‌ها را از ویندوز 8 به صورت پیش‌فرض حذف کرده و آن را برای دانلود قرار دهد. پس اگر شما از جمله طرفداران این بازی‌های کلاسیک هستید می‌توانید همچنان‌ آن‌ها را دانلود کنید.

حالا مایکروسافت با عرضه‌‌ی ویندوز 10 برای ایکس باکس وان، قصد دارد کاربران ویندوز را به این کنسول ترغیب کند. حتی سرویس استریم بازی‌های ایکس باکس وان بر روی ویندوز 10 نیز یکی دیگر از سیاست‌های مایکروسافت برای بازی‌بازان حرفه‌ای بوده است.

از زمان معرفی اولین ویندوز تاکنون برنامه‌های زیادی وارد این سیستم‌عامل شدند و بدون هیچ‌گونه سروصدایی کنار رفتند. علت کناررفتن برخی از برنامه‌ها نظیر Quick Launch bar یا Program Manager هنوز مشخص نیست. به‌هر‌حال اگر شما هم از جمله کاربران قدیمی ویندوز باشید این 5 برنامه باید برای شما تداعی کننده‌ی خاطرات زیادی باشد. شاید مایکروسافت در نسخه‌های بعدی ویندوز برنامه‌های محبوب کنونی را هم حذف کند. برای مثال حذف شدن برنامه‌هایی همچون  Taskbar, Office, یا Control Panel و جایگزین شدن آن‌ها توسط برنامه‌های جدید دور از انتظار نیست! این زمان است که مشخص می‌کند در آینده چه اتفاقاتی برای برنامه‌های محبوب مایکروسافت رخ می‌دهد.

 

پیشنهاد ویژه : قیمت ارز دیجیتال
پیشنهاد ویژه : سرور HP
پیشنهاد ویژه : تعمیر کامپیوتر تهران
پیشنهاد ویژه : ترجمه رسمی آلمانی

پیشنهاد ویژه

خرید بلیط هواپیما فلای تودی

پیشنهاد ویژه

لیست کامل و نرخ لحظه ای ارزهای دیجیتال